Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej

Children’s Perspectives on Becoming Absorbed in Stories

Wykład mistrzowski pt. Children’s Perspectives on Becoming Absorbed in Stories wygłosi dr Anežka Kuzmičová (Uniwersytet Karola w Pradze). 


Organizatorzy:

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego

Termin:

28 listopada 2022, 18:00 - 20:00

Miejsce:

Teams online

Anezka Kuzmicova

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na kolejny wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.

Wykład pt. „Children’s Perspectives on Becoming Absorbed in Stories” wygłosi w języku angielskim dr Anežka Kuzmičová (Uniwersytet Karola w Pradze). 

Wykład odbędzie się 28 listopada 2022 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams. Wszystkich zainteresowanych udziałem w wykładzie prosimy o kontakt z dr hab. Justyną Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr., pod adresem justyna.deszcz-tryhubczak@uwr.edu.pl.

centrum
Jak to jest czytać opowiadania we wczesnych latach życia, gdy czytanie jest wciąż stosunkowo nową umiejętnością? Jakie doznania cielesne towarzyszą byciu pochłoniętym, „zatopionym” w lekturze? Jak czytanie wypada w porównaniu z innymi sposobami obcowania z historią, takimi jak oglądanie filmów, słuchanie, działania plastyczne, zabawa czy odgrywanie? Intuicja podpowiada nam, że odpowiedzi na te pytania będą różniły się w zależności od dziecka i ważnym jest, by te różnice uszanować. Podczas mojego wystąpienia zaprezentuję dwa badania, w których mój zespół systematycznie badał wspomniane różnice przy wykorzystaniu metodologii Q – techniki łączącej badania ilościowe i jakościowe, która stawia głosy i doświadczenia dzieci na pierwszym planie. 28 dzieci w wieku od 9-12 lat, pochodzących z różnych środowisk, wzięło udział w dwóch zadaniach polegających na sortowaniu kart. Zadania połączone były z wywiadami mającymi zbadać wrażenia, jakie towarzyszyły dzieciom podczas „dostrojenia się” ciała i umysłu do opowieści. Każde z badań pozwoliło nam wyróżnić cztery odrębne grupy dzieci, dla których różne aspekty doświadczania historii łączą się w podobny sposób. Odkrycie to rodzi rozmaite implikacje zarówno dla badań nad alfabetyzmem, jak i dla praktyki edukacyjnej. 

Dr Anežka Kuzmičová bada czytanie na wszelakie sposoby, a obecnie zajmuje się tym, jak ciała dzieci w wieku 9-12 lat angażują się oraz jak ich uwaga zostaje pochłonięta przez historie na papierze i w innych mediach. W 2013 r. uzyskała stopień doktora na Uniwersytecie Sztokholmskim. Od 2020 r. prowadzi grupę badawczą Integrowanie Tekstu i Piśmienności (Integrating Text&Literacy) na Uniwersytecie Karola w Pradze, która skupia wokół siebie badaczy z różnych nauk humanistycznych i społecznych. Opublikowała wiele prac o cyfryzacji, metaforyce, immersji, empatii i środowiskach czytelniczych wśród dorosłych.

Tekst wydarzenia przetłumaczony przez Natalię Noworól (studentkę anglistyki na Uniwersytecie Wrocławskim) w ramach praktyk tłumaczeniowych.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail