Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
książki i komputer

Wiem – Stosuję – Partycypuję

Stowarzyszenie „Projekt Akademia” zrzeszające naukowców związanych z Uniwersytetem Wrocławskim i innymi jednostkami akademickimi w kraju opublikowało podręcznik „Wiem – Stosuję – Partycypuję: Materiały edukacyjne dla uczniów, rodziców, opiekunów i nauczycieli”. Jest to kolejne wydawnictwo stowarzyszenia skierowane do młodych ludzi oraz innych członków społeczeństwa, którzy chcą poszerzać swoją wiedzę na temat demokracji i partycypacji w życiu publicznym.

Celem Stowarzyszenia „Projekt Akademia” jest upowszechnienie akademickiej wiedzy dla szerokiej społeczności. Jego członkowie w duchu greckich filozofów prowadzą dyskusje z przedstawicielami lokalnej społeczności w parkach i na agorach, ale nie unikają również organizacji tradycyjnych konferencji naukowych.

Materiały, które stowarzyszenie przygotowuje i udostępnia, dotyczą aktualnie ważnych tematów dla wspólnoty samorządowej i krajowej. Podręcznik „Wiem – Stosuję – Partycypuję: Materiały edukacyjne dla uczniów, rodziców, opiekunów i nauczycieli” został również opracowany z tej potrzeby. Od 2022 roku, lekcje Wiedzy o Społeczeństwie są dostępne wyłącznie dla uczniów, którzy wybierają ten przedmiot jako rozszerzenie. Równocześnie, zadajemy sobie pytanie, dlaczego Polacy  udzielają się politycznie „przy świątecznym stole”, lecz nie biorą udziału w wyborach? Wiele osób wymawia się brakiem czasu, ogólnym zniechęceniem do polityki i polityków, a także brakiem zaufania do państwa i jego instytucji. Jednak rzadko przyznają się do tego, że ich brak zaangażowania wynika z braku wiedzy na temat możliwości, jakie stoją przed nimi w kwestii rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Materiały powstały również w efekcie przygotowań, a następnie realizacji projektu „Lekcje demokracji”, zainicjowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego. Celem projektu było udostępnienie nauczycielom narzędzi do edukacji obywatelskiej na lekcjach wychowawczych oraz kółkach zainteresowań. Podczas rozmów z nauczycielami z wielu dolnośląskich szkół zebraliśmy uwagi i propozycje zagadnień, które następnie opracowaliśmy w podręczniku.

W publikacji zawarto praktyczną wiedzę, podzieloną na cztery działy:

  1. Zawiera wskazówki dotyczące czytania i rozumienia aktów prawnych oraz zaprezentowana została historia polskiego konstytucjonalizmu „w pigułce”.
  2. Stanowi kompendium wiedzy na temat kluczowych instytucji państwa, wyjaśnia czym jest administracja i na czym polega administrowanie, a także wskazuje, jak obywatel może prowadzić dialog z państwem.
  3. Zawiera szereg praktycznych informacji dotyczących procesów partycypacji. Przedstawia różne inicjatywy, które skupiają młodzież i dorosłych, lecz wiedza o ich funkcjonowaniu wciąż jest rozmyta wśród społeczeństwa, takie jak: młodzieżowe drużyny pożarnicze, koła gospodyń wiejskich, stowarzyszenia ogrodowe.
  4. Stanowi graficzne „powtórzenie” wiedzy na temat praw i wolności człowieka i obywatela.

Publikacja zawiera także teksty źródłowe napisane przez profesorów Uniwersytetu Wrocławskiego oraz praktyczne informacje przekazane przez Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia i operatorów miejsca spotkań „Odlot. Strefa Partycypacji”. Tekst jest napisany przystępnym językiem i ilustrowany wieloma grafikami. Publikacja jest dostępna bezpłatnie i można ją pobrać ze strony Stowarzyszenia z zakładki „Wydawnictwo”. Publikacja jest dostępna w formie e-booka, przystosowanego do wydruku w formacie A4.

Partnerzy:

– Uniwersytet Wrocławski

– Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego

– Wydział Partycypacji Społecznej Urzędu Miejskiego Wrocławia

– ODLOT. Strefa Partycypacji

– Fundacja na Rzecz Studiów Europejskich

– Fundacja „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail