Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej

F is for Florida: Politics and Children’s Literature in the Sunshine State

Wykład mistrzowski pt. „F is for Florida: Politics and Children’s Literature in the Sunshine State” wygłosi prof. Kenneth Kidd (University of Florida, USA).


Organizatorzy:

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego

Termin:

12 kwietnia 2023, 18:00

Miejsce:

Teams online

mężczyzna w średnium wieku

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na kolejny wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.

Wykład pt. „F is for Florida: Politics and Children’s Literature in the Sunshine State” wygłosi w języku angielskim prof. Kenneth Kidd (University of Florida, USA).

Wykład odbędzie się 12 kwietnia 2023 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams. Wszystkich zainteresowanych udziałem w wykładzie prosimy o kontakt z dr. Mateuszem Świetlickim pod adresem mateusz.swietlicki@uwr.edu.pl.

centrum
 

Przy populacji przeszło 21 milionów, Floryda jest trzecim największym stanem w USA i może się pochwalić zróżnicowaną populacją ludzi, zarówno rodowitych, jak i przeprowadzonych. Była pierwszym regionem w kontynentalnych Stanach Zjednoczonych, który został permanentnie skolonizowany przez Europejczyków i ma długoletnie więzi z kulturą hiszpańską, brytyjską, i francuską. Floryda cieszy się także ogromną populacją Amerykanów kubańskiego pochodzenia i jest częścią regionu zwanego przez Johna Whartona Lowe „circumCaribbean” – okołokaraibskim. Wielu mieszkańców południowej Florydy ma także swoje korzenie w centralnej i południowej Ameryce. Jednocześnie, Floryda pozostaje częścią „głębokiego” amerykańskiego południa i dołączyła do Unii jako stan uznający niewolnictwo, silnie poświęcony rasowemu kapitalizmowi. W skrócie, jest skomplikowanym miejscem, z historią pełną różnorodności i innowacji, ale również kolonializmu osadników, przemocy rasowej, aktywizmu anty-queer oraz szkody wobec środowiska.

Floryda jest także sławna jako dom dwóch prominentnych prawicowych polityków, byłego prezydenta Donalda Trumpa oraz obecnego gubernatora Rona DeSantisa, którzy rywalizują o nominację Partii Republikańskiej w wyborach prezydenckich w 2024. Od 2021, DeSantis wprowadził nowe prawa zaprojektowane, by zwalczać w stanie progresywną kulturę i zachwycić tym samym konserwatywną bazę wyborców. Na Florydzie, głosi, „kończy się lewactwo”. DeSantis wspiera cenzurę książek i homofobię, a także usiłował stłumić historię Afroamerykanów (a zatem historię Ameryki). Stanął także do walki z firmą Disney i w niej wygrał. Ten wykład rozważa dłuższy przebieg polityki i literatury dziecięcej w tak zwanym Słonecznym Stanie, umieszczając nasze obecne wyzwania w szerszy kontekst, patrząc na historyczne i nowoczesne materiały i ruchy. Dokonam przeglądu powolnej ewolucji osadzonej na Florydzie literatury dziecięcej z dala od gatunków kolonizatorskich takich jak robinsonada do bardziej nowoczesnych i zróżnicowanych form i tytułów, z których część otwarcie atakuje typy postaw i inicjatyw wspieranych przez DeSantisa. Do rozważanych pisarzy z Florydy należą Marjorie Stoneman Douglas, Zora Neale Hurston, Lu Vickers i Maria Ingrande Mora.

Bio:

Kenneth Kidd jest profesorem języka angielskiego na University of Florida, gdzie prowadzi kursy literatury dziecięcej, queer studies oraz theory studies. Jest autorem trzech książek, w tym najnowszej Theory for Beginners, or Children’s Literature and/as Critical Thought [Teoria dla początkujących, lub literatura dziecięca i/jako myśl krytyczna], a do tego współredaktorem czterech kolejnych, a piąta, Alt Kid-Lit: What Children’s Literature Might Be [Alt Kid-Lit: Czym może być literatura dziecięca], współredagowana z Derrittem Masonem, zostanie opublikowana przez University Press of Mississippi. Razem z Elizabeth Marshall wspólnie redaguje serię monograficzną Routledge pt. Children’s Literature and Culture [Literatura i kultura dziecięca].

Przetłumaczone przez Adriana Sudenisa (studenta anglistyki na Uniwersytecie Wrocławskim) w ramach praktyk tłumaczeniowych.

grafika z tekstem

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail