Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej

Immersive story worlds as participatory research arenas with children

Wykład mistrzowski pt. „Immersive story worlds as participatory research arenas with children” wygłosi Gareth Osborne (Wielka Brytania).


Organizatorzy:

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego

Termin:

24 maja 2023, 18:00 - 21:00

Miejsce:

Teams online

Gareth Osborne

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na kolejny wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.

Wykład pt. „Immersive story worlds as participatory research arenas with children” wygłosi w języku angielskim Gareth Osborne (Wielka Brytania).

Wykład odbędzie się 24 maja 2023 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams. Wszystkich zainteresowanych udziałem w wykładzie prosimy o kontakt z dr. Mateuszem Świetlickim pod adresem mateusz.swietlicki@uwr.edu.pl do 22 maja.

centrum
 

Jak badania mogą zbliżyć się do pierwszych estetycznych doświadczeń dzieci związanych z opowieściami, nie przerywając tych doświadczeń? Jak możemy uwidocznić w badaniach więcej ukrytych procesów myślowych, w które zaangażowane są dzieci? Ostatnio stosowane w szkołach praktyki teatru immersyjnego zachęcają dzieci do uwierzenia, że książkowa opowieść ożyła i dzieje się z nimi w rzeczywistym czasie i przestrzeni. Firmy stojące za tymi produkcjami wykorzystują dreszczyk emocji związany z możliwością sprawowania władzy w opowieści, aby zmotywować dzieci do czynnego udziału i kreatywnego pisania, ponieważ są one zapraszane do współtworzenia świata opowieści wraz z dorosłymi instruktorami. W tym wystąpieniu zaproponuję, by te immersyjne doświadczenia mogły stać się arenami badań partycypacyjnych z udziałem dzieci, pozwalając im ukierunkować krytyczny wysiłek dorosłych na to, co jest dla nich ważne w ich zaangażowaniu w historię Taka metodologia pozwala dzieciom generować dane badawcze z wnętrza ich pierwszego estetycznego doświadczenia fikcji w sposób, który jest dla nich porywający i motywujący, wykorzystując dokładnie tę sferę, którą dzieci i dorośli wspólnie doskonalili, by skupić się i zmotywować do międzypokoleniowego uczenia się – sferę opowieści. Kontekstualizując niektóre z najnowszych produkcji brytyjskich firm, przedstawię własne badania oparte na praktyce podczas inscenizacji immersyjnego doświadczenia Storyhaven z zespołem kreatywnych praktyków i grupą 30 uczniów.

Gareth Osborne jest doktorantem-badaczem literatury dziecięcej, pracującym w School of English na Uniwersytecie w Cardiff, na Wydziale Teatralnym Uniwersytetu w Bristolu oraz w Centre for Cultural & Creative Industries na Uniwersytecie w Bath Spa. Bada praktyki immersyjne dla dzieci, które ożywiają historie książkowe, zapraszając do aktywnego uczestnictwa i współautorstwa. Jako praktyk z 20-letnim doświadczeniem w wydawnictwie i edukacji dziecięcej współpracuje z Wonderspun, studiem zajmującym się nowymi formami fikcji dla dzieci. Ich najnowsza wciągająca gra fabularna, Storyhaven, zdobyła miejsce finalisty w konkursie British Libraries’ Emerging Formats Award, była prezentowana na Bologna Book Fair 2023, a obecnie dostępna jest w brytyjskich bibliotekach publicznych, szkołach i organizacjach czytelniczych. Dane wygenerowane w ramach pilotażu Storyhaven zostaną złożone jako oparta na praktyce praca doktorska na Uniwersytecie w Bristolu w 2023 roku.

Fragmenty tekstu zostały przetłumaczone przez Weronikę Maciejewską (studentkę anglistyki na Uniwersytecie Wrocławskim) w ramach praktyki tłumaczeniowej.

grafika z tekstem

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail