Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na kolejny wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.
Wykład pt. „Immersive story worlds as participatory research arenas with children” wygłosi w języku angielskim Gareth Osborne (Wielka Brytania).
Wykład odbędzie się 24 maja 2023 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams. Wszystkich zainteresowanych udziałem w wykładzie prosimy o kontakt z dr. Mateuszem Świetlickim pod adresem mateusz.swietlicki@uwr.edu.pl do 22 maja.

Jak badania mogą zbliżyć się do pierwszych estetycznych doświadczeń dzieci związanych z opowieściami, nie przerywając tych doświadczeń? Jak możemy uwidocznić w badaniach więcej ukrytych procesów myślowych, w które zaangażowane są dzieci? Ostatnio stosowane w szkołach praktyki teatru immersyjnego zachęcają dzieci do uwierzenia, że książkowa opowieść ożyła i dzieje się z nimi w rzeczywistym czasie i przestrzeni. Firmy stojące za tymi produkcjami wykorzystują dreszczyk emocji związany z możliwością sprawowania władzy w opowieści, aby zmotywować dzieci do czynnego udziału i kreatywnego pisania, ponieważ są one zapraszane do współtworzenia świata opowieści wraz z dorosłymi instruktorami. W tym wystąpieniu zaproponuję, by te immersyjne doświadczenia mogły stać się arenami badań partycypacyjnych z udziałem dzieci, pozwalając im ukierunkować krytyczny wysiłek dorosłych na to, co jest dla nich ważne w ich zaangażowaniu w historię Taka metodologia pozwala dzieciom generować dane badawcze z wnętrza ich pierwszego estetycznego doświadczenia fikcji w sposób, który jest dla nich porywający i motywujący, wykorzystując dokładnie tę sferę, którą dzieci i dorośli wspólnie doskonalili, by skupić się i zmotywować do międzypokoleniowego uczenia się – sferę opowieści. Kontekstualizując niektóre z najnowszych produkcji brytyjskich firm, przedstawię własne badania oparte na praktyce podczas inscenizacji immersyjnego doświadczenia Storyhaven z zespołem kreatywnych praktyków i grupą 30 uczniów.
Gareth Osborne jest doktorantem-badaczem literatury dziecięcej, pracującym w School of English na Uniwersytecie w Cardiff, na Wydziale Teatralnym Uniwersytetu w Bristolu oraz w Centre for Cultural & Creative Industries na Uniwersytecie w Bath Spa. Bada praktyki immersyjne dla dzieci, które ożywiają historie książkowe, zapraszając do aktywnego uczestnictwa i współautorstwa. Jako praktyk z 20-letnim doświadczeniem w wydawnictwie i edukacji dziecięcej współpracuje z Wonderspun, studiem zajmującym się nowymi formami fikcji dla dzieci. Ich najnowsza wciągająca gra fabularna, Storyhaven, zdobyła miejsce finalisty w konkursie British Libraries’ Emerging Formats Award, była prezentowana na Bologna Book Fair 2023, a obecnie dostępna jest w brytyjskich bibliotekach publicznych, szkołach i organizacjach czytelniczych. Dane wygenerowane w ramach pilotażu Storyhaven zostaną złożone jako oparta na praktyce praca doktorska na Uniwersytecie w Bristolu w 2023 roku.
Fragmenty tekstu zostały przetłumaczone przez Weronikę Maciejewską (studentkę anglistyki na Uniwersytecie Wrocławskim) w ramach praktyki tłumaczeniowej.
