Jak będą wyglądać media i dziennikarstwo w przyszłości? Czy dziennikarska profesja przetrwa, czy może zostanie wyparta przez sztuczną inteligencję? Na tymi oraz podobnymi pytaniami zastanawiać się będą uczestnicy czwartej już Konferencji Studia i Perspektywy Medioznawcze pt. „Media i dziennikarstwo przyszłości”, która odbędzie się 15 i 16 maja br. w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej UWr.
Pierwsze dekady XXI wieku zrewolucjonizowały świat mediów, zmieniając zarówno ich społeczną rolę, jak i – może przede wszystkim – sposoby ich użytkowania. Wydaje się jednak, że kolejne, rewolucyjne zmiany mediów to tylko kwestia czasu. Najbliższe lata z całą pewnością zdecydowanie zmodyfikują społeczne funkcjonowanie mediów oraz ich formy. Kierunek zmian na pewno nie będzie dotyczył wyłącznie słabnącej pozycji mediów drukowanych, wypieranych przez media elektroniczne czy coraz bardziej słabnącej pozycji tradycyjnej telewizji, zastępowanej przez platformy streamingowe.
Media przyszłości będą w coraz większym stopniu interaktywne, spersonalizowane, ale i uzależnione od kapitału i uwarunkowań biznesowych. Istotnej zmianie z całą pewnością ulegnie także pozycja i rola dziennikarza. Nie bezzasadne staje się pytanie o to czy będzie on mediom przyszłości w ogóle potrzebny, czy nie zostanie wyparty przez aplikacje oparte na sztucznej inteligencji, które w wystarczającym stopniu poradzą sobie z zadaniami dotąd realizowanymi przez dziennikarzy. Jeśli jednak dziennikarska profesja przetrwa, konieczne jest stawianie pytań w jakiej postaci, a także o to, jakie kompetencje będą konieczne przy wykonywaniu zawodów dziennikarskich przyszłości. To pytanie istotne chociażby w perspektywie kształcenia przyszłych pracowników mediów.