Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
Mężczyzna w średnim wieku, z zarostem na twarzy, w niebieskiej koszuli z kołnierzykiem, widoczny od ramion w górę
fot. Dominika Hull-Bruska

Dr Aleksander Wiater laureatem MINIATURY 7

Projekt badawczy autorstwa dra Aleksandra Wiatera „KorpUJF – Korpus uczniowski języka francuskiego” otrzymał właśnie finansowanie w ramach konkursu Miniatura 7 Narodowego Centrum Nauki.

Aleksander Wiater jest doktorem nauk humanistycznych (UWr) i nauk o języku (Uniwersytet Paryski 3 – Sorbona Nowa), adiunktem i kierownikiem Pracowni Dydaktyki Języka Francuskiego w Instytucie Filologii Romańskiej. Naucza języka francuskiego, hiszpańskiego i polskiego jako obcego.

Jest autorem (lub współautorem) blisko 20 publikacji naukowych (w tym monografii) i ponad 30 wystąpień konferencyjnych (z czego ponad 20 międzynarodowych) m.in. w Meksyku, Francji, Czechach, Portugalii, Ukrainie, Niemczech, Albanii. Współpracuje z MEiN jako rzeczoznawca ds. podręczników do nauczania języka francuskiego i hiszpańskiego. Jego zainteresowania badawcze obejmują metodykę nauczania języków obcych, psycholingwistykę, technologie informacyjno-komunikacyjne w edukacji, wykorzystywanie materiałów wizualnych w nauczaniu. Tematem dociekań naukowych jest także wykorzystanie kreatywności i wyobraźni w nauczaniu i uczeniu się języków obcych oraz korpusów uczniowskich w badaniach nad wypowiedzią ustną.

Celem planowanego działania naukowego pt. „KorpUJF – Korpus uczniowski języka francuskiego” są dwa wyjazdy badawcze umożliwiające poznanie metodologii stosowanej w dwóch różnych czołowych ośrodkach francuskich specjalizujących się w korpusach językowych uczących się języka francuskiego jako obcego. Pobyt na uniwersytetach w Perpignan i w Poitiers będzie okazją do zapoznania się z mechanizmami opracowywania i analizowania korpusów uczniowskich.

Badania korpusowe stają się coraz powszechniejszym źródłem informacji o języku i jego użytkownikach, przyczyniając się do lepszego poznania mechanizmów rządzących wypowiedzią. W ramach językoznawstwa komputerowego gromadzone i rozwijane są korpusy rodzimych użytkowników języka, które zainspirowały glottodydaktyków do badań nad korpusami uczniowskimi. O ile badania te koncentrują się głównie na języku angielskim, o tyle zainteresowanie innymi językami, zwłaszcza na gruncie polskim, jest znikome. Badania korpusowe stanowią tymczasem ważne źródło danych o procesach przyswajania języków obcych i tzw. interjęzyku (języku pośrednim pomiędzy językiem wyjściowym a docelowym). Analiza środków językowych jakimi posługuje się uczeń zapewnia wgląd w jego potrzeby komunikacyjne w różnych kontekstach i przyczynia się do zrozumienia procesów uczenia się języków. Nabyte podczas wyjazdów badawczych wiedza i umiejętności będą punktem wyjścia do rozpoczęcia prac przy budowie korpusu francuskojęzycznych wypowiedzi ustnych polskich uczniów. Współpraca z zagranicznymi ośrodkami naukowymi pozwoli także na opracowanie wspólnego kierunku badań i stworzenie w przyszłości korpusu uczniowskiego wypowiedzi ustnych, który włączałby polskojęzycznych uczniów do sieci istniejących i powstających korpusów innych nierodzimych użytkowników języka francuskiego.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail