Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
uczestnicy kongresu tutoringu
fot. Paweł Piotrowski

Wrocławski początek drogi do nagród Nobla

Zaczęło się! Ruszyła maszyna …  już nie stoi na stacji … już kręci się koło za kołem – jeszcze nie sunie po torach, ale na właściwych torach się znajduje. TUTORING właśnie zaczął się dziać w Uniwersytecie Wrocławskim.

Projekt o nazwie tutoring został zainicjowany w Uniwersytecie Wrocławskim już kilka lat temu. Od 2004 roku jest podstawową zasadą funkcjonowania prowadzonych przez Kolegium Międzydziedzinowych Studiów Indywidualnych UWr studiów międzyobszarowych I i II stopnia. Od tamtego czasu z Kolegium współpracowało ponad 120 tutorów – profesorów i adiunktów Uczelni.

Z inicjatywy Dyrektora Kolegium, prof. Piotra P. Chruszczewskiego, powstała Szkoła Tutorów Akademickich, której II edycja ruszyła 25 listopada 2023 roku.

Dwa miesiące temu zorganizowany został pierwszy otwarty Uniwersytecki Kongres Tutoringu w Uniwersytecie Wrocławskim, w którym wzięli udział nauczyciele szkół podstawowych i licealnych,  studenci UWr oraz pracownicy dydaktyczni i badacze z ośmiu Wydziałów Uniwersytetu Wrocławskiego.

Prace nad wprowadzeniem tutoringu jako dodatkowej metody dydaktycznej w Uniwersytecie Wrocławskim zaczęły się kilka lat temu w Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w UWr. Konkretne efekty przyszły dopiero w 2023 roku. 14 kwietnia 2023 r. zostało opublikowane Zarządzenie Nr 93/2023 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu.

Od tamtego czasu prace nabrały tempa i do projektu dołączają kolejne Wydziały UWr z konkretnymi dokumentami i działaniami:

Jak wytrenować noblistę? Tak, jak zaproponował prof. Kenneth J. Arrow – przygotować odpowiednie warunki do rozwoju (zob. Chruszczewski 2021). Wszystko wskazuje na to, że w Uniwersytecie Wrocławskim takie warunki formalnie powstają!

Piotr P. Chruszczewski (2021) „Jak wytrenować noblistę. Rzecz o społecznym odbiorze tutoringu w grupie studentów i tutorów Uniwersytetu Wrocławskiego; badania pilotażowe”. [W:] Academic Journal of Modern Philology, Vol. 14. Wrocław.

Opracowanie: dr Monika Piechota

Studenci Kolegium MSI UWr 2023 r. Fot. Jakub Lambrinow
Studenci Kolegium MSI UWr 2023 r. Fot. Jakub Lambrinow

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail