Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
Aula Leopoldyńska
Aula Leopoldyńska, fot. Dominika Hull-Bruska

Rektor zaprasza na Koncert Noworoczny

Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego prof. dr hab. Robert Olkiewicz zaprasza w sobotę 3 lutego o godz. 18.00, do Auli Leopoldyńskiej Uniwersytetu Wrocławskiego (gmach główny) przy pl. Uniwersyteckim 1, na Koncert Noworoczny Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Uniwersyteckiej pod batutą Bartosza Żurakowskiego.

Wystąpią soliści: Justyna Gęsicka – sopran, Krzysztof Lachman – tenor, Viktor Kuznetsov – skrzypce.

W programie przeboje muzyki wiedeńskiej 

Wstęp jest wolny

PROGRAM:


Johann Strauss – Uwertura do operetki „Noc w Wenecji”,

Giuseppe Verdi – „Libiamo” z opery „Traviata”,

Johann Strauss – Polka „Lekka krew”,

Emmerich Kalman – duet „Ach jedź do Warażdin” z operetki „Hrabina Marica”,

Johann Strauss – Kuplety Barinkaya z operetki „Baron cygański”,

Franz Lehar – Czardasz Ilony z operetki „Cygańska miłość”,

Johann Strauss – Walc „cesarski”,

Fritz Kreisler – „Cierpienia miłosne”,

Emmerich Kalman – duet „Jakże mam ci wytłumaczyć” z operetki „Księżniczka Czardasza”,

Franz Lehar – duet „Usta milczą, dusza śpiewa” z operetki „Wesoła wdówka”,

******************************przerwa****************************

Johann Strauss – „Einzugsmarsch” z operetki „Baron cygański”,

Pablo Sarasate – “Melodie cygańskie”

Johann Strauss – Polka “Bahn frei”,

Emmerich Kalman – Czardasz Sylvi z operetki „Księżniczka czardasza”

Johann Strauss – Polka “Grzmoty i błyskawice”

Eduardo di Capua – Pieśń „O sole mio”,

Franz Lehar – aria Giuditty „Kto me usta całuje ten śni” z operetki „Giuditta”,

Robert Stolz – Piosenka “Brunetki, blondynki” z filmu “Kocham wszystkie kobiety”,

Johann Strauss – Walc “Nad pięknym, modrym Dunajem”

Emmerich Kalman – duet „Co się dzieje, oszaleję” z operetki „Księżniczka Czardasza”, Johann Strauss – „Radecky” Marsch

Koncert Noworoczny
Justyna Gęsicka
Justyna Gęsicka, fot. Archiwum prywatne

Justyna Gęsicka – mezzosopran

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy (2018), w klasie śpiewu solowego prof. dr hab. Małgorzaty Greli.

Już jako uzdolniona studentka zadebiutowała w Operze Nova w Bydgoszczy, na deskach profesjonalnej sceny operowej w roli Papageny w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta, w reżyserii Matthiasa Remusa pod batutą Macieja Figasa (2017).

W następnym 2018 roku, również na deskach tejże Opery zaśpiewała partię Rozyny w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego: w reżyserii Sławomira Żerdzickiego, pod batutą Jerzego Wołosiuka. W tym samym roku na scenie Kameralnej Opery Nova wystąpiła ponownie jako Rozyna w reżyserii Jitki Stokalskiej, pod batutą Piotra Wajraka.

Za kreację postaci Rozyny w reżyserii Jitki Stokalskiej zdobyła I nagrodę 11. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych na najciekawszą osobowość artystyczną Festiwalu.

Współpracuje z Filharmonią Pomorską im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy, z którą wykonała wiele projektów oraz w obecnym roku rozpoczęła współpracę z Operą Nova w Bydgoszczy i Filharmonią Koszalińską im. Stanisława Moniuszki.

Prowadzi ożywioną działalność koncertową z muzyką operetkową i musicalową.

Od roku 2019 jest członkiem Związku Artystów Scen Polskich działającym przy Operze Nova w Bydgoszczy.

Zdobywczyni:

· II miejsca na Międzynarodowym Konkursie EuroClassic w Maiori (Włochy, 2016),
· Laureatka III nagrody w konkursie na najciekawszą osobowość artystyczną 9. Międzynarodowego Operowego Forum Młodych za partię Cherubina w operze Wesele Figara – W. A. Mozarta (2016) oraz I nagrody w konkursie na najciekawszą osobowość artystyczną XI Międzynarodowego Operowego Forum Młodych za partię Rozyny w Cyruliku sewilskim (2018).
· Zdobywczyni wyróżnienia oraz nagrody specjalnej za wykonanie utworu współczesnego w I Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Haliny Słonickiej w Suwałkach (2018),
· Lauteatka nagrody specjalnej za wykonanie utworu musicalowego na XIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Złote Głosy – Warszawa (2018),
· Zdobywczyni wyrożnienia na V Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym w Drezdenku (2018),
· Zdobywczyni II miejsca na międzynarodowym konkursie wokalnym Bella Voce w Busko-Zdroju (2020),
· Zdobywczyni wyróżnienia na IX Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Zdzisława Skwary w Mławie (2021),
· Zdobywczyni Wyróżnienia i Nagrody Dyrektora Filharmonii Zabrzańskiej na VII Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Krystyny Jamroz w Kielcach/Busko-Zdroju (2022).

Występuje w kraju i za granicą.

Współpracowała z wieloma dyrygentami takimi, jak: Maciej Figas, Piotr Wajrak, Jerzy Wołosiuk, Kai Bumman, Rafał Janiak, Przemysław Fiugajski, Marta Kluczyńska, Sławomir Chrzanowski, Bernard Chmielarz, Damian Borowicz, Piotr Deptuch, Wojciech Michniewski, Rudolf Tiersh, Paweł Kapuła oraz Bartosz Żurakowski.

Repertuar:

ZREALIZOWANE Z ORSKIESTRĄ PARTIE: OPEROWE I OPERETKOWE
1. Apollo i Hiacynt – partia Zefira – W. A. Mozart
2. Wesele Figara – partia Cherubina – W. A. Mozart
3. Wesele Figara – partia Barbariny – W. A. Mozart
4. Bal w operze – partia Małgorzaty – R. Heuberger
5. Czarodziejski flet – partia Papageny – W. A. Mozart
6. Cyrulik sewilski – partia Rozyny – G. Rossini
7. Trubadur – partia Ines – G. Verdi
8. Księżniczka czardasza – partia Sylwii – I. Kalman
9. Don Giovanni – partia Zerliny – W. A. Mozart

PARTIE ORATORYJNE I KANTATOWE
1. Requiem – partia altowa – W. A. Mozart
2. Te Deum – partia altowa – A. Bruckner
3. Stabat Mater – partia altowa – A. Vivaldi
4. Salve Regina – partia altowa – A. Vivaldi
5. Requiem – d-moll – G. Faure
6. Msza Koronacyjna – partia altowa – W. A. Mozart
7. Stabat Mater – partia altowa – G. B. Pergolesi

Krzysztof Lachman
Fot. Krzysztof Lachman, fot. Archiwum prywatne

Krzysztof Lachman – tenor

Tenor pochodzący z okolic Krakowa, obecnie student II roku studiów magisterskich w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Swoją przygodę z muzyką rozpoczął w wieku 13 lat od gry na puzonie i fortepianie. Aktualnie szkoli warsztat i umiejętności wokalne w klasie prof. Krzysztofa Bednarka. We wrześniu 2020 roku zadebiutował na deskach Teatru Wielkiego w Łodzi w roli Mengone w operze Lo Speziale J. Haydn. Od listopada 2022 roku jest uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów – Akademii Operowej przy Teatrze Wielkim Operze Narodowej w Warszawie. W listopadzie 2023 roku otrzymał stypendium Fundacji
Hansa i Eugeniu Jütting – Stiftung. Brał udział w wielu kursach mistrzowskich w tym Exzellenz-Labor Oper w Weikersheim w Niemczech, Janem Villemem de Vriend, Raffaello Cortesim, Olgą Pasiecznik, Izabelą Kłosińską, Michałem Bielem, Katelan Tran Terrel, Mariuszem Kwietniem, Hedwig Fassbender, René Massis oraz wieloma innymi. Jego ostatnie duże osiągnięcia to między innymi partia solowa w roli Cecco w operze Il mondo della luna J. Haydna, którą miał przyjemność zaprezentować w Rosendal Teater w Trondheim w Norwegii, a także na deskach Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Łodzi.
Jest również laureatem II nagrody w II kategorii na I Ogólnopolskim Festiwalu i Konkursie Kameralistyki Wokalnej im. Witolda Friemanna w Rzeszowie.

Bartosz Żurakowski
Bartosz Żurakowski, fot. Archiwum prywatne

Bartosz Żurakowski – dyrygent

Bartosz Żurakowski to ceniony dyrygent zarówno przez krytyków polskich jak i zagranicznych. Prestiżowy, najstarszy dziennik na wyspach brytyjskich Herald Scotland, po koncercie z Orkiestrą Symfoniczną Opery Szkockiej w Glasgow w 2014 roku, porównał Żurakowskiego do legendarnego mistrza batuty Neeme Jarviego.

“…after only a few bars, when it became abundantly clear that this was a man who lived and breathed music, with a very clear beat, but who, rather in the mould of Neeme Jarvi, needed constant watching. The Orchestra of Scottish Opera also responded magnificently to the Maestro, and as we reached the closing section of the work, the intensity of the emotion of this wonderful music left me struggling to hold back the tears. I hope it’s not too long till our next concert with Maestro Zurakowski!”

Alan Robertson -“Herald Scotland” (Requiem Giuseppe Verdiego)

Ukończył dyrygenturę na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, i pedagogikę muzyczną na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, a także studia menedżerskie na Uniwersytecie Warszawskim, zaś na Rotterdam School of Management Erasmus University i Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menedżerów w 2011 roku uzyskał tytuł Master of Busisness Administration (MBA). Bartosz Żurakowski brał udział w mistrzowskich kursach dyrygenckich – krajowych i międzynarodowych – Marka Tracza i Kurta Masura. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Witolda Lutosławskiego. Urodził się w Opolu i w tym mieście od wczesnego dzieciństwa wchodził w świat muzyki, poprzez atmosferę domu rodzinnego i kolejne szczeble edukacji, w szkole średniej zainteresował się sztuką dyrygencką i sztuką menedżerską, i te dwie dziedziny stopniowo stały się jego pasją. Począwszy od 2001 roku, był związany z rodzimą filharmonią, kolejno jako II dyrygent, a następnie główny dyrygent Filharmonii Opolskiej, a także jej menadżer. W latach 2016 – 2022 pełnił funkcję pierwszego dyrygenta i szefa artystycznego Orkiestry Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. W 2007 roku powołał Chór Filharmonii Opolskiej, którego do końca roku 2015 był dyrygentem i kierownikiem artystycznym.

Prof. Jerzy Marchwiński, wybitny pianista i pedagog napisał o Nim: „…Dzielę dyrygentów na „maszerujących” i „śpiewających”, ze zdecydowaną preferencją tych drugich. W moim odczuciu, Bartosz Żurakowski jest właśnie z opcji tych „śpiewających”.

Jego narracja, fraza i czas zapewniają przyjemność i radość słuchania muzyki, czyli tego, po co przecież słuchacz przychodzi na koncert…”

Prof. Jerzy Marchwiński (III Symfonia Gustava Mahlera)

Jest założycielem i prezesem fundacji artystycznej wspierającej młodych artystów, organizującej wielkie wydarzenia muzyczne oraz pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego „BelleVoci”, który rokrocznie odbywa się na ziemi dolnośląskiej. Jest także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej „Mistrzowie Modlitwy Muzyką” w Katowicach i Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Wiedeńskiej we Wrocławiu. Rok 2012 był dla artysty rokiem przełomowym w karierze dyrygenckiej, przyczyniły się do tego przychylne recenzje ukazane w prasie zagranicznej, albumu wydanego przez Divine Art Records, z koncertami skrzypcowymi maltańskiego kompozytora Karla Fioriniego. Zaowocowało to licznymi zaproszeniami do światowych sal koncertowych m. in: w maju 2014 roku artysta został zaproszony do Opery Szkockiej w Glasgow wraz z City Glasgow Chorus, którzy pod jego batutą wykonali Requiem Giuseppe Verdiego.

„…Wykonanie, było całkowitym triumfem Bartosza Żurakowskiego, który orkiestrę tego wieczora prowadził; dyrygenta wybitnego, o bardzo osobistym stylu. Akompaniował solistce znakomicie, wrażliwie i inspirują, co, to wszystko odbywało się w tle, a raczej w brzmieniach orkiestry, na jaką Bartosz Żurakowski miał wpływ hipnotyczny.”

Kazimierz Rozbicki „Muzyka 21” (Koncert skrzypcowy Benjamina Brittena)

W 2015 roku Bartosz Żurakowski ponownie wystąpił z artystami z Glasgow, tym razem w programie Missa Solemnis Ludwiga van Beethovena. W grudniu 2015 roku w Operze krakowskiej poprowadził premierowy spektakl „Strasznego Dworu” Stanisława Moniuszki w ramach uczczenia obchodów 250-lecia Teatru Publicznego w Polsce.

Żurakowski koncertował w prestiżowej Carnegie Hall w Nowym Jorku (USA), w Teatro Degollado w Gualadajarze (Meksyk), w Glenn Gould Theatre w Toronto (Kanada), w Palacio de Bellas Artes w Mexico City (Meksyk), w Gran Teatro National w Limie (Peru), Sala Sao Paolo w Sao Paolo (Brazylia), w Royal Concert Hall w Glasgow (Szkocja), w Operze we Lwowie (Ukraina). Regularnie koncertuje w 40 krajach Europy, Azji i obu Ameryk. Artysta ma w swoim dorobku nagrania płytowe, m.in.: w 2021 i 2023 roku z Orkiestrą Filharmonii Sudeckiej

nagrał dwa albumy płytowe z dziełami symfonicznymi wybitnego polskiego kompozytora Jana Adama Maklakiewicza.

„…Maestro Bartosz Żurakowski należy do tych dyrygentów, których bardzo cenię za ich zaangażowanie w pracy z orkiestrą. Jest to dyrygent niesamowicie precyzyjny, mający jednocześnie pełną świadomość tego, jaka jest jego rola podczas wykonywania tak trudnych dzieł. Można było to zobaczyć w piątkowy wieczór. Podczas koncertu maestro dyryguje praktycznie całym sobą, po to, by być pomocnym orkiestrze w każdym momencie utworu. Jego praca z orkiestrą od kilku lat przynosi wspaniałe efekty. Brzmienie orkiestry Filharmonii Sudeckiej jest bardzo soczyste, pełne barwy, dynamiczne i niezwykle bogate”

Adrian Nowak – Magazyn „Presto” (VII Symfonia Sergiusza Prokofiewa)

Współpracował także z najwybitniejszymi solistami i osobowościami: Kaja Danczowska, Neal Larrabee (USA), Ingolf Wunder (Austria), Alexi Volodin (Rosja), Evgeni Mikhailov (Rosja), Eugene Indjić (USA), Alena Baeva (Rosja), Piotr Paleczny, Simonem Trpceskim (Macedonia), Shlomo Mintz (Izrael), Jeremy Findley (Kanada), Piotr Pławner, Martin Kasik (Czechy), Massimo Mercelli (Włochy), Kazimierz Olechowski (Francja), Agnieszka Rehlis, Wojciech Kilar, Krzysztof Penderecki, Gwendolyn Bradley (USA), Urszula Kryger, Małgorzata Walewska, Ewa Podleś, Lorenzo Di Bella (Włochy). W 2019 roku został laureatem „Osobowość Roku” Plebiscytu Gazety Wrocławskiej w dziedzinie kultury. Za całokształt działalności artystycznej w 2021 roku, Żurakowski został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego honorową odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. W 2023 roku, został stypendystą programu Marszałka Województwa Opolskiego – „Marszałkowskie talenty”. Zasiada w gronach jury Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Nino Roty we Włoszech i Międzynarodowego Konkursu Pieśniarskiego im. Bolko von Hochberga w Niemczech.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail