
Dr Agnieszka Janik o Communities of Practice w ramach Arqus
Dr Agnieszka Janik jest adiunktką w Zakładzie Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych UWr, koordynatorką programu Erasmus plus, ale także koordynatorką WG03 w Sojuszu Uniwersytetów Europejskich Arqus, a zajmuje się Communities of Practice, czyli „Społecznościami Praktyków”. Co to właściwie są Communities of Practice? Jak dołączyć, a jak stworzyć swoje Communities of Practice? Zachęcamy do lektury wywiadu!
Co to są Communities of Practice w ramach sojuszu Arqus?
Communities of Pracatice (CoP), w najprostszym ujęciu, to międzynarodowe zespoły działające w ramach sojuszu Arqus, składające się z dydaktyków, praktyków czy pracowników administracji, dzielące się wiedzą i dobrym praktykami. CoP-y oficjalnie funkcjonują w ramach Work Package 03 (WP03), koordynowanego przez Uniwersytet Wrocławski i Uniwersytet w Granadzie.
Communities of Practice – w wolnym tłumaczeniu – Społeczności Praktyków – są to grupy zadaniowe czy robocze, komitety, wspólnoty i inne formacje, które gromadzą osoby zajmujące się podobnymi zagadnieniami, współpracujące ze sobą. W nawianiu do Sojuszu Arqus, ta koncepcja odnosi się do teorii uczenia się i obejmuje „systemy zbiorowego krytycznego dociekania i refleksji skupione na budowaniu wspólnej tożsamości i zbiorowej wiedzy gromadzonej w czasie” (Nussbaum-Beach i Hall, 2012). W takim rozumieniu CoP-y stanowią kluczowy obszar współpracy między uniwersytetami Arqus; skupiają konkretne działania w odpowiednich obszarach rozwoju i, w ten sposób, tworząc sieć powiązań – tkankę społeczną niezbędną do zbiorowego uczenia się, inaczej uczenia się instytucjonalnego.
Po co powstały, jaki jest ich cel?
Celem działalności CoP-ów jest wspieranie oraz tworzenie formalnych i nieformalnych grup zadaniowych, i, tym samym, rozwijanie podejścia opartego na uczeniu się instytucjonalnym pomiędzy członkami uczelni oraz – w rezultacie – transformacji instytucjonalnej.
Tym samym do istotnych celów działania CoP-ów należy rozwijanie tożsamości i poczucia przynależności do sojuszu Arqus we wszystkich instytucjach partnerskich, a także tworzenie przestrzeni dla bench-learningu i peer-learningu we wszystkich obszarach działalności uniwersytetów i w ten sposób oferowanie możliwości rozwoju personelu we wszystkich instytucjach partnerskich.
Jakie COP już istnieją?
Oficjalnie zostało utworzonych dziewięć CoP-ów w ramach trzech naborów. Każdy z nich jest wyjątkowy i na ogół zajmuje się inną tematyką. Wśród CoP-ów można wyróżnić:
- Research Support Officers
- Arqus International Forum on Romance Studies (AIFRS)
- Cultural Activities
- Arqus Cultural Communities’ Network
- Community of Practice for Discrimination, (Sexual) Harassment and Mobbing Prevention and Management at Universities
- Projects Finance Management Offices
- Exchange Network on Urban Studies
Każdy CoP przygotował własny Plan Pracy dostosowany do potrzeb swoich członków, mając na uwadze trzy główne cele: budowanie społeczności, uczenie się oraz rozwój personelu. Plany Pracy zakładają aktywności takie jak: wspólne działania, dyskusje, dzielenie się wiedzą oraz kanały wymiany informacji.
Aktualności dotyczące działań CoP-ów oraz kontakty do liderów można znaleźć na stronie: https://arqus-alliance.eu/our-communities/communities-of-practice/
Opis przykładowych CoP-ów
Research Support Officers (RSO)
CoP gromadzi osoby wspierające tworzenie wniosków grantowych – pracowników biur międzynawowych, pracowników technicznych i koordynatorów działań administracyjnych. Do grupy przynależy co najmniej jeden przedstawiciel z każdej uczelni wchodzącej do sojuszu. CoP spotyka się przynajmniej dwa razy do roku – raz na żywo, raz online. Podczas spotkań członkowie wymieniają się wiedzą know-how w zakresie tworzenia projektów oraz planują wspólne działania.
Arqus International Forum on Romance Studies (AIFRS)
AIFRS-network to inicjatywa łącząca ponad 50 uczonych z różnych uniwersytetów Arqus od roku 2021. Forum skupia badaczy zajmujących się językami romańskimi, głównie w dziedzinach lingwistyki i badań literacko-kulturowych. Działania CoP obejmują szkoły letnie i międzynarodowe seminaria dla studentów z uniwersytetów Arqus oraz konferencje poświęcone językom mniejszościowym w Europie. W kontekście celów ARQUS, grupa kieruje swoje badania i nauczanie na rozwijanie umiejętności wzajemnego zrozumienia.
Kto może dołączyć do Communities of Practice? Jak dołączyć?
Do istniejącego CoP może dołączyć każdy pracownik naukowy, dydaktyczny czy administracyjny, zatrudniony w jednym z dziewięciu uniwersytetów sojuszu.
Zapraszamy, aby zajrzeć na stronę: https://arqus-alliance.eu/our-communities/communities-of-practice/, gdzie znajdują się kontakty do liderów oraz informacje dotyczące poszczególnych CoP-ów. Szczegółowe informacje w zakresie specyfiki każdego z nich oraz dynamiki funkcjonowania można znaleźć u Koordynatorki zadania – dr Agnieszki Janik (agnieszka.janik@uwr.edu.pl).
Jak stworzyć swój CoP?
W celu utworzenia nowego CoP-u należy określić tematykę jego działalności oraz zebrać zainteresowane osoby, reprezentujące przynajmniej cztery uczelnie przynależące do sojuszu. Następnie należy wypełnić krótką aplikację i przesłać ją Koordynatorce Zadania WP03 w ramach aktualnego naboru. Pomocy w poszukiwaniu partnerów do utworzenia CoP-u udzielają Koordynatorka WP03 oraz Kierowniczka Biura Arqus.
Nabór do jest ciągły, a aktualne informacje można znaleźć na stornie: https://arqus-alliance.eu/call/communities-of-practice-2023/
Rozmawiała Agata Mitek