
fot. Morten Karlsen Glensholm
UWr w projekcie EXPECT_Art
Celem projektu EXPloring and Educating Cultural Literacy Through Art (EXPECT_Art) jest wyjaśnienie, w jaki sposób sztuka i kultura w szkołach i lokalnej społeczności mogą być wykorzystane do identyfikacji i rozwijania rozumienia kultury w perspektywie dekolonialnej. Będzie to szczególnie istotne dla marginalizowanych grup w Europie i zmotywuje je do wyrażania swojej kultury w rozmaitych formach. W projekcie biorą udział pracownicy z Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii UWr!
Ogólnym celem projektu EXPECT_art jest zidentyfikowanie aktualnych barier i potencjałów promowania krytycznej alfabetyzacji kulturowej poprzez edukację artystyczną, edukację przez sztukę i wykorzystanie sztuki w edukacji w różnych kontekstach edukacyjnych w Europie, w celu generowania i aktywowania wiedzy na temat sposobów poprawy sprawności kulturowej i zrozumienia kulturowego wśród obywateli Unii Europejskiej.
Cele projektu obejmują:
1. Identyfikację istniejących środków i barier dla krytycznej alfabetyzacji kulturowej w edukacji artystycznej, edukacji przez sztukę i wykorzystaniu sztuki w edukacji na poziomie krajowym i lokalnym poprzez analizę danych wtórnych oraz badanie istniejących praktyk za pomocą pracy terenowej.
2. Badanie wpływów i potencjałów dekolonizacji edukacji artystycznej, edukacji przez sztukę i wykorzystania sztuki w edukacji w celu promowania krytycznej alfabetyzacji kulturowej, poprzez przeprowadzenie pogłębionych studiów przypadków szkół i społeczności lokalnych w sześciu krajach, stosując krytyczną etnografię i badania oparte na społeczności w Exploratoriach Sztuki.
3. Opracowanie i rozpowszechnienie interwencji i formatów warsztatowych do poprawy krytycznej alfabetyzacji kulturowej poprzez formalną i nieformalną edukację artystyczną.
EXPECT_Art wykorzystuje podejście do sprawności kulturowej, które jest oparte na pedagogice krytycznej i teorii dekolonialnej. Jest to opracowane przez projekt badawczy oparty na społeczności, w tym metodologie oparte na sztuce, z udziałem dzieci, nauczycieli i obywateli bezpośrednio jako uczestników badania. Projekt będzie realizowany poprzez badania terenowe w 12 szkołach i społecznościach lokalnych w Danii, Niemczech, Węgrzech, Polsce, Słowenii i Hiszpanii i będzie obejmować instytucje badawcze oraz partnerów przemysłu kulturalnego i kreatywnego w każdym kraju.
W krytycznej alfabetyzacji kulturowej, umiejętności czytania nie polegają na tym, jak jednostki zdobywają określone umiejętności, ale raczej powinny być postrzegane jako zestaw praktyk osadzonych w konkretnych kontekstach i związanych z relacjami władzy. Ogólnie rzecz biorąc, promocja krytycznej alfabetyzacji kulturowej to proces zachodzący w osadzonych interakcjach społecznych. Ponadto, może ona potencjalnie obejmować wielorakie wzorce znaczeń i wyrażeń.
Lista partnerów:
· Uniwersytet Południowej Danii, Dania
· Professionshøjskolen Absalon
· Centrum Naukowo-Badawcze Koper, Słowenia
· Uniwersytet w Barcelonie, Hiszpania
· RPTU Kaiserslautern-Landau, Niemcy
· Uniwersytet Wrocławski, Polska
· Centrum Nauk Społecznych, Węgry
· Portret (stowarzyszenie wspierające rozwój kreatywności i potencjału), Słowenia
· Experimentem (przestrzeń dla edukacji artystycznej i współczesnego tworzenia), Hiszpania
· Kinemathek Karlsruhe, Niemcy
· Wrocławski Instytut Kultury, Polska
· InSite (organizacja zajmująca się teatrem i dramą w edukacji), Węgry
W projekcie ze strony Uniwersytetu Wrocławskiego zaangażowani są:
dr hab. Profesor Magdalena Tabernacka, Profesor UWr,
dr Karolina Kulińska-Jachowska,
mgr Anna Knauber,
mgr Bartłomiej Jaworski,
mgr Klaudia Kaptur.
Ten projekt otrzymał finansowanie ze środków programu badań i innowacji Unii Europejskiej w ramach umowy grantowej nr 101132662
