Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na kolejny wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”. Wykład pt. „Ethical Choices of Health Care Practitioners About Future Children in Selected Young Adult Dystopia” wygłosi w języku angielskim prof. Anna Bugajska (Uniwersytet Ignatianum w Krakowie).
Wykład odbędzie się 20 czerwca o godzinie 18:00 na platformie MS Teams. Link do rejestracji: https://forms.office.com/e/XDGAnPYuF8.
O wykładzie:
Prezentacja jest wynikiem badań nad skrzyżowaniami bioetyki, posthumanistyce, literatury dla młodzieży i humanistyki medycznej. Wynika to bezpośrednio z przekonania o kluczowej roli, jaką literatura dziecięca i młodzieżowa odgrywa w kształtowaniu postaw pomagających tworzyć przyszły świat. Może uwrażliwiać i znieczulać przyszłych pracowników służby zdrowia oraz ogół społeczeństwa na szereg kwestii, w szczególności tych wynikających z postępu biotechnologicznego. Między innymi, po niesławnych eksperymentach na dzieciach (Hornblum, Newman, Dober 2013), identyfikacja sztucznie stworzonego życia jako „plugawych ciał” (ang.: „vile bodies”) (Chamayou 2008), zaprojektowanych do eksperymentów, może być szczególnie szkodliwa. Biorąc pod uwagę eksperymenty z hybrydami człowieka i zwierzęcia, modyfikacje genetyczne ludzi oraz organoidy, dzieci przyszłości mogą być tym, co teraz określamy jako postludzi: mniej lub bardziej sztucznie stworzone istoty, które mogą zostać wykluczone z chroniących ich praw, które bronią ludzkich pacjentów, umożliwiając różne rodzaje nadużyć. W kontekście debaty na temat praw postludzi i znaczenia posthumanistyki dla globalnego zdrowia publicznego, chciałabym przedstawić niektóre etyczne postawy wobec klonów i hybryd w dwóch seriach dystopijnych książek młodzieżowych: „Matteo Alacrán” Nancy Farmer (2002; 2013) i „Maximum Ride” Jamesa Pattersona. Z obu tych serii wynika konieczność ponownej refleksji nad etyką medyczną w obliczu wyzwań, przed którymi stoją obecnie tradycyjne modele etyczne. W szczególności, autorzy odwołują się do etyki weterynaryjnej i rozszerzonej koncepcji opieki, która mogłaby pomóc rozwiać wątpliwości dotyczące statusu nowo stworzonych istot i konsekwentnego kodeksu postępowania wobec przyszłych dzieci.
Biogram:
Adiunkt na Uniwersytecie Ignatianum w Krakowie, gdzie pełni funkcję kierownika Instytutu Neofilologii oraz Katedry Nauk o Języku i Kulturze, a także aktywnie współpracuje z Katedrą Etyki Ogólnej i Stosowanej. Uzyskała stopień doktora na Uniwersytecie Jagiellońskim za pracę na temat literatury XVIII wieku oraz stopień doktora habilitowanego na Uniwersytecie Śląskim za pracę na temat literatury dystopijnej. Jest członkiem różnych organizacji, takich jak Utopian Studies Society – Europe, i uczestniczy w grupach eksperckich i spotkaniach w dziedzinach humanizacji w opiece zdrowotnej i utopianizmu. Jej publikacje dotyczą współczesnych problemów związanych z postępem technologicznym i biopolityką, także w literaturze młodzieżowej. Jej książka, „The Evantropian Project in Young Adult Dystopias” (2019), ukazała się nakładem Wydawnictwa Uniwersytetu Ignatianum.
Przetłumaczone przez Oliwię Kowalińską (studentkę anglistyki na Uniwersytecie Wrocławskim) w ramach praktyki tłumaczeniowej.
