Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
Podium po konserwacji
Podium po konserwacji

Podium

Kompleksowa konserwacja podium Auli Leopoldyńskiej prowadzona była od lipca do grudnia 2016 r. Prace obejmowały malarstwo monumentalne sklepienia i ścian, rzeźby, sztukaterie, okładziny z barwnej marmoryzacji stiukowej, elementy snycerskie, meble oraz podest podium.

Dekoracja podium ma charakter historyczny, ale przede wszystkim stanowi zamknięcie i podsumowanie całego programu Auli Leopoldyńskiej, opierającego się na gloryfikacji Mądrości Bożej i pochwale Habsburgów. Kompozycja ścian podium tworzy swoisty łuk triumfalny, którego osie akcentowane są ośmioma kolumnami. Po środku nad gzymsem umieszczony jest posąg fundatora uczelni – cesarza Leopolda I Habsburga siedzącego na tronie pod baldachimem, lub – jak sądzą niektórzy historycy sztuki po przeanalizowaniu odnalezionych w trakcie prac konserwatorskich pozostałości oryginalnych dekoracji – w namiocie dowódcy wojsk.

Aula

Cesarską dewizę CONSILIO ET INDUSTRIA (radą i przemysłem) przedstawiają znajdujące się po bokach dwie postacie: starzec z lustrem i księgą oraz kobieta z pszczelim ulem. Przeciwstawione są im odtrącane od tronu postacie negatywne: DISCORDIA (waśń) z potarganymi włosami oraz STULTITIA (głupota) z oślimi uszami. Po obu stronach podium ustawione są posągi synów i następców cesarza: Józefa I (po stronie południowej) i Karola VI (po stronie północnej). Scena na sklepieniu przedstawia akt oddania Uniwersytetu w opiekę Matce Bożej, której towarzyszą święci: Jan Chrzciciel (patron diecezji i Wrocławia), Leopold (przodek fundatora), Józef (opiekun domu Habsburskiego), Jadwiga (patronka Śląska), a także święci jezuiccy: Ignacy Loyola i Franciszek Ksawery. W obrębie podium, na drewnianym podeście, znajdują się ponadto meble: katedra z sarkofagowym stołem, dwurzędowe ławy promotorskie z przedpiersiem i zapleckiem oraz dwie loże – rektorska i kanclerska.

Wykonawca wybrany w drodze przetargu, firma ANTIQA Konserwacja Dzieł Sztuki Wit Podczerwiński z Myślenic (woj. małopolskie), miał bardzo mało czasu na zrealizowanie wszystkich prac, dlatego w Auli przez 6 lub 7 dni w tygodniu, po kilkanaście godzin na dobę, pracowało jednocześnie kilkunastu, a w ostatnich tygodniach nawet kilkudziesięciu konserwatorów dzieł sztuki. Równolegle trwały prace nad meblami, które zabiegom konserwatorskim poddawane były w trzech pracowniach: w Myślenicach, w Stróży i w Jaworniku.

Aula

Kompleksowa renowacja, obejmująca wszystkie elementy wystroju, była możliwa dzięki dotacji w wysokości 870 tys. zł. przyznanej Fundacji dla Uniwersytetu Wrocławskiego przez miejskiego konserwatora zabytków we Wrocławiu w drodze konkursu na realizację zadania publicznego zorganizowanego przez gminę Wrocław.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail