
Arqus: dr Tomasz Greczyło, prof. UWr o inicjatywach grupy roboczej „Teaching Innovation”
Dr Tomasz Greczyło, prof. UWr, jest pracownikiem Zakładu Nauczania Fizyki w Instytucie Fizyki Doświadczalnej na Wydziale Fizyki i Astronomii. Reprezentuje Uniwersytet Wrocławski w Sojuszu Uniwersytetów Europejskich Arqus, w grupie roboczej nr 5 „Teaching Innovation”. Opowiedział nam o kilku inicjatywach, które cyklicznie realizowane są w ramach prac tego pakietu – mapowaniu metod nauczania (Mapping the Use of Active Learning Approaches), letniej szkole innowacji dydaktycznych (Teaching Innovation Summer School 2024) oraz nagrodzie doskonałości dydaktycznej (Arqus Teaching Excellence Award).
dr Tomasz Greczyło jest absolwentem kierunku fizyka na Uniwersytecie Wrocławskim, doktorem nauk fizycznych w zakresie fizyki ciała stałego, profesor UWr, a z wykształcenia i zamiłowania nauczycielem fizyki. Specjalizuje się w dydaktyce fizyki i aspektach związanych z nauczaniem – uczeniem się w obrębie nauk przyrodniczych. Od lat, równolegle z pracą w Uniwersytecie Wrocławskim, uczy fizyki w szkołach różnych etapów edukacyjnych oraz wspiera organizację wydarzeń dydaktycznych. Jest zaangażowany w kształcenie nauczycieli fizyki oraz inicjuje i współorganizuje wydarzenia służące doskonaleniu ich warsztatu pracy. Jest członkiem Polskiego Towarzystwa Fizycznego, jurorem Międzynarodowego Turnieju Młodych Fizyków oraz autorem publikacji tematycznych, przeglądowych i podręczników. Współpracuje z badaczkami oraz badaczami z ośrodków naukowo-dydaktycznych w kraju i poza jego granicami.
Czym jest mapowanie metod nauczania – Mapping the Use of Active Learning Approaches?
Aktywnie angażujemy się w działania sojuszu mające m. in. na celu zwiększanie naszego potencjału dydaktycznego. Pod koniec ubiegłego roku pracownicy Uniwersytetu Wrocławskiego wzięli udział w badaniu ankietowym przygotowaną w ramach prac sojuszu Arqus, które poświęcone było mapowaniu metod nauczania wykorzystywanych przez pracowników dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych. O udział w badaniu poproszeni zostali pracownicy naszej uczelni, którzy prowadzili zajęcia dydaktyczne w roku akademickim 2022/23. Wyniki badania przeprowadzonego także w innych uczelniach sojuszu są obecnie opracowywane i posłużą do przygotowania tzw. raportu na wejście. Będzie on ważnym elementem planowania dalszych aktywności służących doskonaleniu jakości edukacji, wspieraniu innowacyjności, a także zwiększaniu potencjału dydaktycznego i badawczego sojuszników Arqus.
Jakie działania w najbliższym czasie podejmie grupa robocza nr 5 „Teaching innovation”?
Na 17–19 września 2024 r., w ramach prac grupy roboczej Arqus, do której należę, zaplanowana została kolejna Letnia Szkoła poświęcona problematyce innowacji w nauczania. Tematem przewodnim tegorocznej szkoły jest integracja szeroko rozumianej sztucznej inteligencji (AI) w szkolnictwie wyższym. Uczestnicy zajęć będą eksplorować następujące obszary tematyczne:
- Jak w odpowiedzialny sposób włączyć sztuczną inteligencję do zajęć dydaktycznych?
- Sztuczna inteligencja i zaangażowanie osób studiujących: jak narzędzia oparte na sztucznej inteligencji mogą poprawić zaangażowanie, motywację i włączanie się w procesy uczenia się.
- Nauczanie skoncentrowane na człowieku w epoce sztucznej inteligencji: wspieranie umiejętności korzystania ze sztucznej inteligencji podczas zajęć.
Zajęcia prowadzone będą w języku angielskim przez grupę trenerów z uniwersytetów sojuszu: Wenceslao Arroyo Machado (University of Granada), Barbora Orlická (University of Graz), Dorothea Braun (Leipzig University), Dalila Alves Durães (University of Minho), Šarūnas Grigaliūnas (Vilnius University). Więcej informacji na temat doświadczenia i kompetencji prowadzących znaleźć można w opisie wydarzenia na stronie Arqus (https://arqus-alliance.eu/call/arqus-joint-summer-school-active-learning-2024/).
Zajęcia letniej szkoły prowadzone będą w średniowiecznym klasztorze, a obecnie w hotelu Terme San Marco – Monteortone, Abano Terme, na obrzeżach Padwy (Włochy). Rejestracja na zajęcia jest otwarta dla wszystkich pracowników jednostek należących do sojuszu uniwersytetów europejskich Arqus. Zajęcia szkoły są odpłatne, uczestnicy pokrywają także koszty noclegu i przejazdu. Organizatorzy przygotowali miejsca dla maksymalnie 5 uczestników z każdej uczelni sojuszu. Termin zapisów upływa 31 marca 2024 r., ale ze względu na ograniczoną liczbę miejsc w sprawie udziału w szkole należy skontaktować się ze mną (tomasz.greczylo@uwr.edu.pl) – lokalną osobą kontaktową. Podstawowym kryterium rekrutacji jest kolejność zgłoszeń, przy czym obowiązuje zasada, że z jednej jednostki prowadzącej zajęcia dydaktyczne naszej uczelni w zajęciach może wziąć tylko jeden pracownik. Wyjątek stanowi sytuacja, w której z innych jednostek nie zgłoszą się chętni do wyjazdu na szkołę. Udział w szkole wiąże się ze zobowiązaniem do przeprowadzenia po powrocie seminarium lub zajęć warsztatowcy dla innych pracowników Uniwersytetu Wrocławskiego.
Zgłoszenia przyjmowane są za pośrednictwem służbowej poczty elektronicznej na bieżąco do 27 marca br. do godziny 12:00. Jeszcze tego samego dnia z zakwalifikowanymi osobami skontaktuję się drogą elektroniczną i przekażę dodatkowe informacje. Zachęcam do udziału w wydarzeniu.
Tomku, jesteś także „ambasadorem” „Arqus Teaching Exellence Award” na naszej uczelni, opowiedz nam coś więcej o tym konkursie dla nauczycieli akademickich.
Już po raz trzeci w ramach Sojuszu Uniwersytetów Europejskich Arqus ruszył nabór zgłoszeń do nagrody Doskonałości Dydaktycznej (Arqus Teaching Excellence Award). Przyznając nagrodę, partnerzy sojuszu pragną wyróżnić nauczycieli akademickich, którzy w swojej pracy dydaktycznej są innowacyjni i poszukują skutecznych sposobów nauczania. Celem nagrody jest także promowanie dobrych praktyk uczenia się, które przekraczają granice dyscyplin naukowych i umożliwiają osobom uczącym się rozwijanie w włączającym, opartym na współpracy i dynamicznym środowisku uczenia się.
Na zwycięzców konkursu przygotowana jest nagroda pieniężna oraz zaproszenie do wygłoszenia wykładu podczas corocznej konferencji sojuszu Arqus, która odbędzie się w dniach 2-4 lipca w Bradze w Portugalii.
Aby wziąć udział w konkursie należy w formularz zgłoszeniowy, jak najbardziej kompleksowo, opisać autorskie zajęcia, projekt lub działania edukacyjne, które miały miejsce w roku akademickim 2022/2023. Do konkursu można zgłosić zarówno inicjatywy indywidualne, jak i przedsięwzięcia edukacyjne realizowane w zespołach. Formularz konkursowy dostępny na stronie należy sporządzić w języku angielskim.
Prosimy, by w opisie przedsięwzięcia zgłaszanego do nagrody zwrócić uwagę na kryteria naboru, które obejmują m. in. nauczanie skoncentrowane na osobie uczącej się, innowacyjną ewaluację efektów uczenia się, korzystanie z metod, których efektywność została dowiedziona w badaniach dydaktycznych oraz skuteczność i uniwersalność.
Wypełniony formularze zgłoszeniowe należy przesyłać do dnia 26 marca 2024 roku na adres uniwersyteckiego koordynatora konkursu p. Emilii Wilanowskiej (emilia.wilanowska@uwr.edu.pl). 27 marca Uniwersytecka Komisja wyłoni spośród zgłoszonych propozycji 3, które zostaną przekazane do oceny przez międzynarodowe grono jurorów konkursu.
Zachęcamy do chwalenia się swoimi sukcesami dydaktycznymi i udziale w konkursie.
Rozmawiała Agata Mitek
Film: Paweł Piotrowski