Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej

Wydział Komunikacji Społecznej i Mediów

Fasada budynku z drzwiami wejściowymi i pomarańczowymi zdobieniami
fot. Dominika Hull-Bruska

Wydział Komunikacji Społecznej i Mediów

Zainteresowania naukowe społeczności zgromadzonej wokół Wydziału Komunikacji Społecznej i Mediów dotyczą komunikacji w każdym jej aspekcie, relacji między mediami i społeczeństwem, a także sposobów, dzięki którym – za pomocą informacji i znaczeń – tworzymy wspólnie przeżywany świat i organizujemy naszą codzienność.

Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej

Badania naukowe realizowane przez pracowników Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej są wielowątkowe i obejmują szeroko rozumiane nauki o komunikacji społecznej i mediach. Wśród zainteresowań badawczych znajdują się zarówno klasyczne studia nad mediami i dziennikarstwem, jak i różnego rodzaju zjawiskami obejmującymi komunikację społeczną. Ważne miejsce zajmują także badania nad zagadnieniami komunikacji wizerunkowej, mechanizmami kształtowania wizerunku, społecznym funkcjonowaniem marek, projektowaniem komunikacji itd.

Kierunki badawcze pracowników Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej obejmują w szczególności tematy takie, jak:  

  • aksjologia mediów i komunikacji; 
  • badanie wizerunku; 
  • branding narodowy i wizerunek miejsc; 
  • metodologia badań wizerunkowych; 
  • modele public relations; 
  • badanie reklam (komercyjnych i społecznych); 
  • analiza dyskursu medialnego; 
  • systemy medialne ze szczególnym uwzględnieniem krajów UE; 
  • media lokalne i środowiskowe; 
  • media w perspektywie socjologicznej; 
  • powołanie i zawód dziennikarza; 
  • film jako medium; 
  • komunikacja międzynarodowa i międzykulturowa; 
  • opinia publiczna i dyskurs publiczny w mediach; 
  • krytyka literacka i krytyka kultury; 
  • regulacja i samoregulacja mediów w europejskich systemach medialnych. 

Realizowane przez kadrę naukową tematy badawcze odzwierciedla struktura Instytutu, który składa się z siedmiu zakładów: Zakład Dziennikarstwa, Zakład Form Literackich i Dokumentalnych, Zakład Komunikacji Międzykulturowej, Zakład Komunikacji Wizerunkowej, Zakład Medioznawstwa, Zakład Projektowania Komunikacji oraz Zakład Sztuk Audiowizualnych.

Centra badawcze

Akademickie Centrum Badań. Ex-centrum Olgi Tokarczuk wiąże się z podjęciem współpracy naukowej w obszarach interesujących zarówno Fundację, jak i Uniwersytet Wrocławski. Równość społeczna, a zwłaszcza egalitaryzm płci, kwestia praw zwierząt czy społeczno-sprawcza moc literatury to tematy, na jakich skupiają się działania Fundacji Olgi Tokarczuk od początku jej istnienia. Naszym zadaniem jest zajęcie się kwestiami peryferyjnymi – sprowadzenie ich do centrum, przyjrzenie się zmianom kierującym ponowoczesnym światem. Akademickie Ex-centrum dostrzega te transformacje i opisuje je. Koncentruje się również na twórczości Olgi Tokarczuk, jej recepcją i przekładem.

W ramach działalności naukowej Instytutu funkcjonują studenckie koła naukowe Briefly, Common i Kreatura oraz wydawane jest czasopismo Dziennikarstwo i Media.

briefly. Badamy, poznajemy i odkrywamy. Jesteśmy kołem researchowo-brandingowym. Brzmi za poważnie? Może trochę. Co jakiś czas zostawiamy po sobie ślad w postaci raportów, które kiedyś uratują świat (albo przynajmniej ułatwią życie kilku osobom). Co poza tym, pytacie? Organizujemy warsztaty, działamy w plenerze, tworzymy wydarzenia zarówno dla studentów (konferencja naukowa), jak i lokalnej społeczności (gra miejska). W briefly. zamiast wysyłać kolejne maile spotykamy się regularnie i przegadujemy wszystko, co chcemy zrobić. Dbając przy okazji o to, żeby każdy miał z tego frajdę.  

COMMON. W COMMONIE od zawsze chodziło o (różnorodnie postrzegane) działanie. Powstaliśmy z inicjatywy grupy znajomych zainteresowanych szeroko rozumianą branżą kreatywną. Angażujemy się w różne jej obszary – badamy rzeczywistość, kreujemy content oraz organizujemy eventy. Najbardziej lubimy projekty, które niosą realną wartość dla każdego studenta. Wierzymy, że wiedza i umiejętności są po to, by się nimi dzielić. Lubimy ROBIĆ RZECZY – pracujemy przy projektach brandingowych, regularnie spotykamy się z inspirującymi ludźmi z sektora kreatywnego. Podejmujemy wyzwania, współpracując z agencjami, prywatnymi przedsiębiorstwami, freelancerami i startupami. Tworzymy przestrzeń do działań, które wykraczają poza program studiów i pozwalają zespołowo poszerzać horyzonty w branży kreatywnej. Organizujemy różne studenckie i branżowe wydarzenia.

Kreatura. Łączy nas chęć do tworzenia, do angażowania się w coś więcej niż same studia. Zależy nam na tworzeniu przestrzeni otwartej na każdy pomysł, który, jeśli spotka się z entuzjazmem grupy, może się urealnić. Zaczynaliśmy w gronie komwizowym i nadal spora część członków_kiń przybywa z tego kierunku, ale znajdziesz u nas też mocną ekipę z Kultury i praktyki tekstu czy innych kierunków. Jesteśmy otwarci na wszystkich – wystarczy być studentem UWru. Koło zmienia się czasem z semestru na semestr, więc także zmieniają się projekty, w które się angażujemy.

Dziennikarstwo i Media (ISSN 2082-8322) jest półrocznikiem naukowym dedykowanym dyscyplinie nauk o komunikacji społecznej i mediach. Czasopismo stanowi interdyscyplinarne forum debaty naukowej i publikacji wyników badań poświęconych komunikologii w szerokim kontekście nauk społecznych i humanistycznych. Dziennikarstwo i Media jest periodykiem drukowanym, a jego elektroniczna wersja publikowana jest na zasadach wolnego dostępu. Publikujemy również recenzje naukowe, wywiady z badaczami i praktykami mediów oraz sprawozdania z wydarzeń naukowych. Dbamy o widoczność tekstów publikowanych w naszym czasopiśmie. Dziennikarstwo i Media  jest indeksowane w następujących bazach danych: 

Zgodnie z wykazem czasopism naukowych Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 5 stycznia 2024 r. za publikację w czasopiśmie autorzy otrzymują 20 punktów.

Projekty pozaakademickie

Onkopodkast – jestem z tobą to inicjatywa Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Fundacji Na Ratunek Dzieciom z Chorobą Nowotworową. To źródło rzetelnej wiedzy i wsparcia dla rodzin, pacjentów oraz wszystkich zainteresowanych tematyką onkologii dziecięcej. W kolejnych odcinkach osoby z doświadczeniem choroby nowotworowej dzielą się swoimi przeżyciami, a specjaliści udzielają cennych wskazówek, pomagając lepiej zrozumieć i oswoić tę trudną rzeczywistość.

Instytut Nauk o Informacji i Mediach

Prowadzone w Instytucie Nauk o Informacji i Mediach (INIM) badania mieszczą się w obrębie nauki o książce i bibliotece, informatologii, teorii i historii mediów, zarządzania informacją, edytorstwa i estetyki publikacji. Wykaz realizowanych w INIM projektów badawczych dostępny jest na stronie Instytutu.

Realizowane przez pracowników tematy badawcze odzwierciedla struktura Instytutu, który składa się z czterech zakładów:

•   Zakład Bibliografii i Analizy Danych – realizuje badania w zakresie informacji naukowej, przetwarzania i analizy danych, humanistyki cyfrowej, big data, zasobów informacyjnych w środowisku cyfrowym, bibliografii i bibliometrii.

•   Zakład Interdyscyplinarnych Badań nad Książką i Komunikacją – prowadzi badania mieszczące się w obszarze teorii i historii książki, bibliotek i czytelnictwa, piśmienniczego dziedzictwa kulturowego, dawnej i współczesnej kultury piśmienniczej i czytelniczej.

•   Zakład Edytorstwa i Projektowania Publikacji – działalność naukowa pracowników Zakładu dotyczy szeroko rozumianego rynku książki i mediów, w tym rynku publikacji dla dzieci i młodzieży, a także edytorstwa, typografii, estetyki i projektowania publikacji.

•   Zakład Mediów Cyfrowych – tematy badawcze realizowane przez pracowników obejmują zagadnienia rozwoju nowych mediów i technologii teleinformacyjnych, rewolucji cyfrowej, najnowszych zjawisk i przemian technologicznych w obszarze komunikacji i informacji.

Istotną rolę w badaniach naukowych INIM odgrywa zlokalizowana w Instytucie Pracownia Humanistyki Cyfrowej. Pracownia powołana została w związku z dynamicznym rozwojem humanistyki cyfrowej w Polsce i na świecie. Do jej zadań należy digitalizacja i przetwarzanie danych w różnych formatach, a także późniejsze ich udostępnianie. Dane te służą do rozwijania innowacyjnych rozwiązań w zakresie architektury informacji, konstruowania interfejsów użytkownika, analizy recepcji bodźców graficznych czy automatycznego przetwarzania tekstu.

W strukturach INIM od 2023 r. działa również Pracownia Badań nad Sztuką Książki.  Główną misją tej jednostki jest zorganizowanie przestrzeni do współpracy dla naukowców i artystów podejmujących w swojej pracy zagadnienia związane z szeroko rozumianą sztuką książki, zarówno dawną, jak i współczesną.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail