
Dr Tomasz Wysłobocki – Arqus Cafés
Dr Tomasz Wysłobocki pracuje w Zakładzie Literatury i Kultury Francuskiej w Instytucie Filologii Romańskiej naszego Uniwersytetu. Opowiedział nam o swojej działalności w ramach Arqus, a szczególnie o Arqus Cafés, czyli Arqusowych kafejkach językowych. Zapisy do kafejek właśnie trwają! Zapraszamy i polecamy!
fot. Dominika Hull-Bruska
Czym zajmujesz się w ramach Arqus?
W ramach Arqus zajmuję się zagadnieniem wielojęzyczności i dydaktyki języków obcych. Celem zespołu, którego jestem członkiem, jest stworzenie przyjaznego środowiska dla wszelkich inicjatyw związanych z nauczaniem języków i kultur obcych krajów. Chodzi nam przede wszystkim o wzmocnienie potencjału dydaktycznego naszych pracowników w kontekście wielojęzyczności oraz nauczania w językach obcych, szczególnie angielskim, ale także o aktywizację studentów w ramach różnego rodzaju przedsięwzięć mających na celu otwarcie na nowe kultury i języki. Wydaje mi się, że w Polsce do nauki języków obcych nie trzeba nikogo przekonywać…
Czy uważasz, że idea Sojuszów Uniwersyteckich jest w ogóle potrzebna? Jeśli tak, to dlaczego?
Myślę, że to bardzo cenna inicjatywa, która wpisuje się w oświeceniowy projekt permanentnej i stymulującej do poprawy i doskonalenia wymiany opinii i doświadczeń związanych ze wszelkimi aspektami pracy na uniwersytecie – zarówno dydaktycznych, jak i naukowych czy organizacyjnych. Dzięki niej mamy szansę, w porozumieniu z partnerami z innych wiodących uczelni europejskich, wypracować najlepsze standardy oraz metody przekazywania wiedzy czy prowadzenia badań naukowych. Dotychczas pracownicy naszego Uniwersytetu robili to często indywidualnie. Arqus to szansa na integrację wielu rozproszonych działań – naprawdę pewne zmiany lepiej przeprowadzać wspólnie!
Jakie korzyści wynikają z tego, że UWr jest członkiem Arqus z Twojej perspektywy?
Oprócz walorów wizerunkowych i promocyjnych bardzo ważne jest to, że uczestnicząc w tej inicjatywie, pokazujemy, że jesteśmy gotowi na zmiany i otwarci na wyzwania, jakie stawia przed nami współczesny świat. Na przykład w ramach Arqus prowadzimy cykl darmowych szkoleń online dla pracowników zamierzających prowadzić zajęcia w języku angielskim lub takie zajęcia już prowadzących „Building the Arqus EMI Community of Practice”. Często narzekamy, że szkoleń takich u nas brakuje, a tu proszę – istnieją. Są możliwe właśnie dzięki współpracy w ramach sieci Arqus. Zachęcam do zapoznania się z programem, który na bieżąco jest aktualizowany: https://arqus-alliance.eu/news/building-the-arqus-emi-community-of-practice-new-series-of-seminars/
Jaka jest idea Arqus Cafés?
Arqus Cafés – to wirtualne miejsce spotkań dla osób lubiących rozmawiać i chcących sprawdzić swoje umiejętności lingwistyczne z różnych języków na różnych poziomach zaawansowania (od A2 wzwyż). W tym semestrze w ofercie jest ponad 10 różnych języków, w tym także kilka bardziej egzotycznych, jak np. turecki czy khmerski! Spotkania w ramach Arqus Cafés przypominają nieco zajęcia, z tym że nie ma tam ocen ani sprawdzianów, jest za to dużo konwersacji i przyjemna, nieformalna atmosfera. Chodzi o to, żeby pod okiem przeszkolonych przez ekipę arqusową tutorów-native speakerów osoby uczące się wybranego języka mogły raz w tygodniu się spotkać i porozmawiać. To wszystko w towarzystwie bardzo międzynarodowym. Bo Arqus Cafés to także okazja do poznania ludzi z innych krajów i uczelni. To może być początek naprawdę wielkich przyjaźni na lata… Szkoda, że nikt z Uniwersytetu Wrocławskiego nie zdecydował się zostać tutorem z języka polskiego… Tymczasem okazuje się, że na polszczyznę jest całkiem duży popyt! Gdyby ktoś zechciał wziąć udział w tej inicjatywie, proszę o kontakt mailowy – nie jest jeszcze za późno!
Kto może wziąć udział w Arqus Cafés?
Arqus Cafés to program dla całej społeczności akademickiej stowarzyszonych w sojuszu uczelni – zarówno dla studentów czy doktorantów, jak i dla pracowników, tak naukowo-dydaktycznych, jak administracyjnych. Nie wykluczamy absolutnie nikogo!
Jak zapisać się do kafejki?
Nic prostszego! Wystarczy wejść na stronę Arqus Cafés, wybrać interesujący nas język, dzień tygodnia i porę zajęć i dokonać rejestracji poprzez specjalny formularz. Zapisy właśnie ruszyły! Spotkania rozpoczną się 11 marca i potrwają do 21 czerwca. Link do rejestracji tu: https://arqus-alliance.eu/our-communities/our-hubs/arqus-plurilingual-and-intercultural-hub/arqus-cafe/
Jakie są Twoje marzenia w kontekście działalności w ramach Arqus? Jakie widzisz potrzeby? Co można zrobić więcej? Perspektywy na przyszłość/pomysły?
Marzy mi się, że w ramach sieci Arqus zaoferujemy niedługo naszym studentom i doktorantom rozszerzone lektoraty języków obcych w ramach zajęć. Albo uruchomimy wspólne lektoraty mało popularnych języków, jak np. kataloński, fiński czy węgierski. Oczywiście online – współczesne narzędzia dają niemal nieograniczone pole do międzynarodowej współpracy! Na takie mniej popularne języki zwykle trudno uzbierać odpowiednio dużą grupę chętnych z jednej tylko uczelni, ale gdyby zebrać ich wszystkich razem z 9 arqusowych uniwersytetów, to byłoby dużo łatwiej takie zajęcia zorganizować! Na przeszkodzie obecnie stoją niestety kwestie administracyjne i systemowe, bo jak miałoby to być rozliczane pomiędzy uczelniami funkcjonującymi przecież w ramach zupełnie odmiennych systemów prawnych i organizacyjnych… Ale pewne rozwiązania już teraz testujemy! Np. w tym semestrze uruchomione zostaną darmowe zajęcia online z języków: niemieckiego, litewskiego, hiszpańskiego i… polskiego prowadzone przez wykwalifikowanych nauczycieli z Lipska, Wilna, Granady i – ma się rozumieć – Wrocławia. Póki co, osoby, które zdecydują się na udział w takich zajęciach, dostają jedynie certyfikaty uczestnictwa, nie ma mowy o punktach ECTS czy zaliczeniu ich jako obowiązkowe lektoraty… Ale jestem przekonany, że to tylko kwestia czasu! Zachęcam do zaglądania na stronę Arqus oraz do śledzenia naszych inicjatyw w mediach społecznościowych.
Rozmawiała Agata Mitek