Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
zdjęcie przedstawiające barokową salę
Oratorium Marianum. fot. Paweł Piotrowski/Uniwersytet Wrocławski

Dwa projekty z naszego Uniwersytetu z dofinansowaniem w konkursie OPUS 28+LAP/Weave

9 lipca 2025 r. Narodowe Centrum Nauki ogłosiło wyniki konkursu OPUS 28+LAP/Weave na projekty badawcze realizowane przez polskich naukowców we współpracy dwustronnej z zespołami z Austrii, Belgii-Flandrii, Czech i Szwajcarii oraz we współpracy trójstronnej polsko-belgijsko-austriackiej. Finansowanie otrzymało łącznie 31 projektów na kwotę ponad 58 mln zł.

W tej odsłonie konkursu OPUS LAP znalazły się dwa zespoły z Uniwersytetu Wrocławskiego. Projekt „Zaraźliwość zaangażowania ucznia i nauczyciela w nauczaniu języka obcego w trybie zdalnym i stacjonarnym w Austrii i w Polsce” wart 521 166,00 zł oraz drugi projekt badawczy „Współpraca Helicen-Alkin/Poliyn do Zastosowań w Katalizie i Syntezie Nowych Materiałów” (Helicene-Alkyne/Polyyne Cooperativity for Catalysis and the Synthesis of New Materials) wart 1 816 580 zł.

młoda kobieta w okularach, uśmiechnięta, ubrana elegancko
fot. archiwum prywatne

Projekt badawczy „Zaraźliwość zaangażowania ucznia i nauczyciela w nauczaniu języka obcego w trybie zdalnym i stacjonarnym w Austrii i w Polsce” (The contagion of learner and teacher engagement in online and in-person language teaching in Austria and Poland) we współpracy z naukowcami z Austrii zrealizuje dr hab. Anna Mystkowska-Wiertelak z Wydziału Neofilologii. Wartość projektu 521 166,00 zł.

Projekt, który badaczka realizować będzie we współpracy z naukowcami z Austrii, ma na celu uzupełnienie istotnych luk w rozumieniu zaangażowania zarówno uczniów, jak i nauczycieli języków.  Skupia się na dynamicznym charakterze tego zjawiska, badając synchronizację i zjawisko „zaraźliwości” pomiędzy emocjonalnym, behawioralnym i poznawczym wymiarem zaangażowania, zarówno wewnątrz grupy uczniów, jak i w relacji nauczyciel–uczniowie.

Badanie zakłada trzy główne etapy, rozpoczynając od mikroanalizy zaangażowania ucznia i nauczyciela  podczas pojedynczych lekcji oraz w ujęciu semestralnym, porównując zajęcia prowadzone online i stacjonarnie w dwóch kontekstach kulturowych: polskim i austriackim.

– Dane będą zbierane z wykorzystaniem biofeedbacku, metody próbkowania doświadczeń (ang. experience sampling), obserwacji, wywiadów, dzienników oraz ankiet – wylicza badaczka. – Uzyskane wyniki posłużą do opracowania nowych narzędzi pomiaru dynamiki i zaraźliwości zaangażowania ucznia i nauczyciela w ramach szeroko zakrojonego, międzynarodowego badania ilościowego, uwzględniającego różnice kulturowe.

Zrozumienie fluktuacji zaangażowania jest niezbędne dla projektowania skutecznych interwencji edukacyjnych.

Liderką zespołu austriackiego jest Univ. Prof. Dr Sarah Mercer (Uniwersytet w Grazu), wybitna badaczka w dziedzinie językoznawstwa stosowanego i psychologii edukacyjnej, posiadająca rozległe doświadczenie i ekspercką wiedzę w zakresie psychologii uczenia się języków, w szczególności zaangażowania.

zdjęcie przedstawiające starszego mężczyznę ubranego w tshirt
fot. archiwum prywatne

Z kolei projekt badawczy „Współpraca Helicen-Alkin/Poliyn do Zastosowań w Katalizie i Syntezie Nowych Materiałów” (Helicene-Alkyne/Polyyne Cooperativity for Catalysis and the Synthesis of New Materials) we współpracy z czeskimi naukowcami zrealizuje prof. dr hab. Sławomir Szafert z Wydziału Chemii. Wartość projektu to 1 816 580 zł.

Jak mówi badacz, projekt zakłada syntezę hybrydowych związków zawierających fragmenty alkinylowe, poliynowe lub silseskwioksanowe POSS połączonych z chiralnymi [n]helicenami. Związki te będą wykorzystywane jako ligandy w kompleksach metali (np. Pd, Zn) i testowane w reakcjach enantioselelektywnych. Otrzymane związki posłużą także do wytwarzania chiralnych polimerów (np. poliacetylenów), potencjalnie przydatnych w katalizie, chromatografii chiralnej i nanoelektronice. Projekt łączy kompetencje dwóch zespołów specjalizujących się z jednej strony w chemii chiralnych związków organicznych, a z drugiej chemii materiałowej.

Oprac. Katarzyna Górowicz-Maćkiewicz

Data publikacji: 7.10.2025
Dodane przez: M.K.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail