Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
Dzień Logopedy UWr rekrutacja

[Rekrutacja 2025/2026] Dzień Logopedy na UWr – sprawdź, czy studia logopedyczne są dla Ciebie!

Już 8 marca Wydział Filologiczny Uniwersytetu Wrocławskiego organizuje Dzień Logopedy. Logopedia to ubiegłoroczna nowość w ofercie dydaktycznej naszej uczelni, studia w formie jednolitej magisterskiej, które przyciągnęły bardzo wielu maturzystów – o jedno miejsce na tym kierunku walczyło aż 9 osób! Ale na UWr logopedię można studiować także w formie podyplomowej – są to kierunki: logopedia ogólna i kliniczna oraz neurologopedia kliniczna z integracją sensomotoryczną. Dziś rozmawiamy z dr hab. Anną Majewską-Tworek z Instytutu Filologii Polskiej UWr i oczywiście już teraz zapraszamy na nasze logopedyczne kierunki! Ofertę studiów sprawdzisz na www.rekrutacja.uni.wroc.pl – nabór rusza już 2 czerwca.

Agata Mitek: Jaki jest dokładny program wydarzenia? Jakie wykłady, warsztaty i prelekcje są zaplanowane? Czy będzie okazja porozmawiać ze studentami i pracownikami dydaktycznymi kierunków logopedycznych na UWr?

Prof Anna Majewska-Tworek: Nasze wydarzenie nawiązuje wprost do Europejskiego Dnia Logopedy. Jest to święto logopedów obchodzone we wszystkich krajach Unii Europejskiej 6 marca od 2004 roku. Ustanowiła je organizacja zrzeszająca w tamtym czasie logopedów w całej Europie – Standing Liaison Committee of Speech and Language Therapists / Logopedists in the European Union (CPLOL). Z tej organizacji wywodzi się współczesna: European Speech and Language Therapy Association (ESLA), która jednoczy i reprezentuje logopedów w Europie. W Polsce święto obchodzone jest od 2007 roku, a na Uniwersytecie Wrocławskim obchodzić będziemy je pierwszy raz. Warto podkreślić, że jest to święto bardzo żywe, lubiane i obchodzone przez logopedów. W pierwszym tygodniu marca nie tylko składają sobie życzenia, ale organizują wiele charytatywnych akcji czy popularnonaukowych wydarzeń, aby upowszechnić wiedzę o prawidłowym rozwoju mowy oraz potrzebie wczesnego rozpoznawania wszelkich nieprawidłowości, które mogą towarzyszyć przyswajaniu mowy i języka.

Pomysłodawczyniami zorganizowania Dnia Logopedy w Instytucie Filologii Polskiej są dr Lucyna Kościelniak i dr Gabriela Dragun. Panie są logopedkami o specjalności neurologopedycznej zarówno w wymiarze naukowo-dydaktycznym, jak i praktycznym, co oznacza, że na co dzień prowadzą obserwacje naukowe i piszą artykuły, a także uprawiają swój zawód w prywatnych gabinetach logopedycznych czy placówkach medycznych. Zaproponowały bardzo atrakcyjny program konferencji, w której każdy zainteresowany problemami logopedycznymi i neurologopedycznymi znajdzie coś dla siebie.

Dzień Logopedy w IFP UWr rozpocznie kierownik neurologopedii klinicznej z integracją sensomotoryczną dr Gabriela Dragun wykładem Co ma serce do języka? Ciekawostki nie tylko logopedyczne. Wprawdzie dr Gabriela Dragun swój doktorat poświęciła niegdyś zagadnieniom z zakresu historii literatury polskiej, to większą część swego zawodowego życia oddała neurologopedii i kształceniu się w tym zakresie. Ma głęboką wiedzę z zakresu biologicznych podstaw mowy i języka, a także pogranicza neurologopedii oraz fizjoterapii dzięki wielu certyfikowanym szkoleniom, w których stale uczestniczy. Jest wykładowczynią oraz terapeutką wielu talentów i umiejętności. Dzięki swemu łagodnemu usposobieniu ma dar jednoczenia wokół siebie wybitnych specjalistów, którzy chcą z nią współpracować i tworzyć z nią zespół.

11:30-12:30 Co ma serce do języka? Ciekawostki nie tylko logopedyczne  wykład dr Gabrieli Dragun

Dr Gabriela Dragun zaproponowała ciekawy i oryginalny program studiów neurologopedycznych, w którym nawiązuje do problemów związanych z funkcjonowaniem i integracją takich zmysłów człowieka, jak dotyk, węch, smak, wzrok i słuch. Taki program w  szczególny sposób może zainteresować logopedów pracujących na co dzień w przedszkolach, szkołach oraz innych placówkach edukacyjnych, w której dzieci są zdecydowanie starsze od tych tradycyjnie obejmowanych opieką neurologopedyczną (przez specjalistów z zakresu tzw. wczesnej interwencji). Prezentowaniu nowej specjalizacji poświęci ostatnie pół godziny swego wystąpienia.

12.30-13.00 spotkanie informacyjne o studiach podyplomowych NEUROLOGOPEDIA KLINICZNA Z INTEGRACJĄ SENSOMOTORYCZNĄ

Po krótkiej przerwie odbędą się w 4 grupach spotkania o charakterze warsztatowym. Odbywają się w tym samym czasie, więc każdy uczestnik naszej konferencji wybierze jedno z czterech zaproponowanych (zapisy przez link/ kod QR na plakacie już są uruchomione). Każde ze spotkań poprowadzi neurologopedka, uznana w środowisku logopedów specjalistka w swej dziedzinie. Prelegentkami są wykładowczynie związane z Kwalifikacyjnymi Studiami Podyplomowymi Logopedycznymi: ze specjalnością logopedia ogólna i kliniczna oraz (lub) neurologopedią kliniczną z integracją sensomotoryczną (ta druga specjalność jest adresowana wyłącznie do absolwentów logopedii).

Część Prelegentek współtworzy także zespół wykładowców stacjonarnego, pięcioletniego kierunku logopedia. Dr Katarzyna Kokot jest zatrudniona w Instytucie Pedagogiki UWr i w szczególny sposób interesuje się logopedią ortodontyczną. Już w nadchodzącym semestrze poprowadzi zajęcia z tego zakresu dla naszych studentów logopedii stacjonarnej. Bardzo się cieszymy na współpracę z dr Katarzyną Kokot i Jej wspaniałym Kołem Naukowym (Nie)poradni. Bardzo liczymy na jej stałe poszerzanie. Mgr Jolanta Skowronek rozpoczęła swą pracę w Instytucie Filologii Polskiej UWr w tym roku akademickim, kontynuując pisanie rozprawy doktorskiej poświęconej trudnościom fonetycznym u dzieci z centralnym zaburzeniem przetwarzania słuchowego. Jest absolwentką pięcioletniej logopedii na Uniwersytecie Warszawskim i podyplomowej surdologopedii na UMCS w Lublinie.

Kolejną prelegentką jest optometrystka i terapeuta widzenia mgr inż. Anna Jarosz, która od 11 lat prowadzi terapię i diagnozuje niemowlęta, dzieci, młodzież i dorosłych. Jest wykładowczynią neurologopedii klinicznej z integracją sensomotoryczną w KSPL UWr. Cieszymy się, że będzie ona częścią Dnia Logopedy, ponieważ opowie o tym, jak zmysł wzroku wpływa na rozwój komunikacji człowieka. Temat widzenia jest jeszcze w logopedii rzadko poruszany, tym bardziej zachęcamy do zapisów na to spotkanie. Anna Jarosz jest też ogromną entuzjastką komunikacji alternatywnej i wspomagającej w modelu aktywnym, dzięki czemu prowadzona przez nią terapia wzorku osób z głęboką i sprzężoną niepełnosprawnością jest bardziej efektywna.

Mgr Ilona Brzozowska-Misiewicz jest wykładowczynią KSPL UWr i znaną w kraju specjalistką z zakresu wczesnej interwencji oraz wczesnego wspomagania rozwoju. Jest neurologopedą i nauczycielem z ponad 20-letnim stażem zawodowym. Pracuje z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi i niepełnosprawnością intelektualną. W czasie pandemii COVID poprowadziła stacjonarne warsztaty w IFP z wykorzystaniem zakupionych przez nas specjalnych lalek, których ciało przypomina ciało żywego noworodka. Było to tzw. „warsztaty za praktyki”. Wykładowczyni poświęciła je pracy logopedy  – specjalisty z zakresu wczesnej interwencji. Podyplomowi słuchacze byli zachwyceni, a ja zawsze będę wdzięczna mgr Ilonie Brzozowskiej-Misiewicz za jej otwartość i poratowanie w trudnym czasie. Cenią Ją studenci, specjaliści, ale przede wszystkim jest uwielbiana przez swoich pacjentów, dla których jest życzliwa i pełna zrozumienia.

Trzeba dodać, że główna inicjatorka naszego wydarzenia dr Lucyna Kościelniak jest neurologopedą i specjalizuje się m.in. w logopedii onkologicznej, pracując we wrocławskich szpitalach z osobami po radykalnych operacjach nowotworów w obszarze twarzoczaszki lub po laryngektomii. Cieszymy się, że na naszym Uniwersytecie powoli budujemy zespół logopedów o różnych specjalizacjach, także tych najnowszych.

13:15-14:45  spotkania w grupach wg zapisów

  • dr Katarzyna Kokot – Logopedia i ortodoncja – przenikające się światy
  • mgr Anna Jarosz – Wzrok a widzenie – wpływ wzroku na rozwój kompetencji komunikacyjnych
  • mgr Jolanta Skowronek – Brak potencjału czy zaburzenia uwagi słuchowej? O trudnościach w nauce z perspektywy zaburzeń uwagi słuchowej
  • mgr Ilona Misiewicz – O terapeutycznym dotyku w logopedii

Bardzo ważną częścią naszego spotkania będzie przerwa na poczęstunek, która – żywimy ogromną nadzieję – będzie miała moc integrującą. Liczymy na spotkanie z naszymi absolwentami, studentami, logopedami z Wrocławia i Dolnego Śląska, którzy zechcą zaszczycić nas swoją obecnością.

14:45-15.30  przerwa kawowa

Wyjątkowy wymiar będzie miała ostatnia część Dnia Logopedy w IFP. Będzie to projekcja poruszającego filmu dokumentalnego o doświadczeniu życia z jąkaniem. Tę część naszego spotkania poprowadzi mgr Aleksandra Boroń, która specjalizuje się w terapii dzieci z niepłynnością mówienia. Ważną częścią jej pracy zawodowej jest popularyzacja wiedzy o jąkaniu i giełkocie. Z tego powodu po pokazie filmu poprowadzi rozmowę z zaproszonymi przez siebie gośćmi – dorosłymi osobami z doświadczeniem jąkania oraz balbutologopedami. Zdradziła nam, że zaprosiła także rodziców wraz z dziećmi, które są pod jej opieką logopedyczną, by mogli razem z nami obejrzeć film.

15:30-17.45  projekcja filmu ,,When I Stutter” Johna Gomeza i rozmowa z zaproszonymi gośćmi – prowadzenie mgr Aleksandra Boroń

AM: Do kogo skierowane jest wydarzenie i gdzie się odbędzie? Czy wydarzenie jest skierowane tylko do przyszłych studentów, czy także do rodziców, nauczycieli i osób zainteresowanych logopedią?

Prof. Anna Majewska-Tworek: Wydarzenie jest adresowane do wszystkich, którym bliska jest logopedia. Zapraszamy naszych studentów i absolwentów, także tych sprzed lat, bo kształcenie logopedów w IFP UWr trwa od 1994 roku. Mamy też wielką nadzieję na miłe spotkanie i rozmowę przy kawie z logopedami, którzy na co dzień zapewniają praktyki naszym studentom. Zwykle przez cały rok nie ma na to czasu. Serdecznie zapraszamy także osoby, które zastanawiają się, czy podjąć studia logopedyczne bądź neurologopedyczne w IFP UWr. Będą miały okazję do rozmowy czy zadania pytań, a także poczucia atmosfery uczelni i studiowania.

AM: Logopedia – dlaczego warto ją studiować? Jakie są perspektywy zawodowe po skończeniu takich studiów. Czy na kierunkach logopedycznych studenci/słuchacze mają szansę odbyć zarówno zajęcia teoretyczne jak i praktyczne. Czy jest współpraca z praktykami? Czy UWr zapewnia staże albo praktyki? Zaplecze dydaktyczne.

Prof. Anna Majewska-Tworek: Logopedia jest fascynującym kierunkiem studiów o języku, jego przyswajaniu, o uczeniu się mowy przez dziecko, możliwych trudnościach temu towarzyszących, a także o występujących nierzadko zaburzeniach w tym zakresie. Zaburzenia mowy i języka mogą nastąpić na każdym etapie życia człowieka: od wczesnego dzieciństwa po wiek późnej dorosłości. Za każdym razem mają, oczywiście, inny charakter. Jest wiele metod rehabilitacji mowy, przywracania zdezintegrowanego systemu językowego (np. po urazach mózgu), metod spowalniania skutków chorób neurodegeneracyjnych, np. choroby Parkinsona, w zakresie zdolności komunikacyjnych. Poznawanie ich, a następnie stosowanie, jest bardzo intrygujące i inspirujące do własnych poszukiwań w tym zakresie.

Praca w tym zawodzie może być bardzo różnorodna. Logopeda specjalizujący się w tzw. logopedii artystycznej będzie dążył w swej pracy do doskonałości, natomiast logopeda specjalizujący się w pracy z osobami o głębokiej niepełnosprawności będzie uczył różnych form komunikacji, możliwych do przyswojenia w każdym indywidualnym przypadku. Logopedia to piękna profesja, bardzo zróżnicowana, dynamicznie się rozwijająca i dająca możliwości rozwoju.

Wiemy, że atrakcyjna dla osób podejmujących studia logopedyczne jest możliwość indywidualnej pracy z pacjentem (choć grupowe zajęcia logopedyczne też mają swoją moc). Logopedzi znajdują zatrudnienie w sektorze edukacyjnym (przedszkola, szkoły, poradnie psychologiczno-pedagogiczne), medycznym (szpitale, poradnie POZ i specjalistyczne), prywatnym (gabinety logopedyczne prowadzone w ramach samodzielnej działalności gospodarczej), społecznym (żłobki, domy seniora, fundacje). Zwykle logopedzi łączą w swej pracy wiele możliwości wykonywania zawodu i angażują się w wiele różnych projektów, które są dla nich atrakcyjne także finansowo.

Obligatoryjną częścią studiowania jest odbywanie praktyk logopedycznych. Są one integralną częścią programu studiów. Jako kierownik KSPL tworzyłam od nowa m.in. koncepcję praktyk logopedycznych. Było to trudne z powodu pandemii. Jednak dzięki życzliwości środowiska wrocławskich logopedów udało się np. zorganizować obserwacje online zajęć prowadzonych na żywo! Dzieci nie wiedziały, że przez oko kamery obserwuje je aż 50 osób. Panie Logopedki z Dziennego Ośrodka Psychiatrii i Zaburzeń Mowy dla Dzieci i Młodzieży we Wrocławiu wykazały się dużą odwagą i odpornością psychiczną. Jestem im za to bardzo wdzięczna. Potem zgodził się przyjąć nas – już osobiście, choć oczywiście w fartuchach i maseczkach – wrocławski szpital Vratislavia Medica na praktyki poświęcone afazji. Z tą placówką współpracujemy do dzisiaj. Współpraca rozwija się świetnie, gdyż mamy stamtąd także wspaniałe wykładowczynie – mgr E. Skarbek-Oćwieję i mgr K. Wnukowską.

Bardzo starannie przygotowane i przeprowadzone praktyki z zakresu diagnozy logopedycznej zapewnia nam mgr Aldona Kozłowska, która jest dyrektorem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 we Wrocławiu. Praktyki poprzedzają prowadzone przez nią zajęcia poświęcone narzędziom diagnostycznym we współczesnej logopedii. Współpracujemy też m.in. z Ośrodkiem Medycznym Polskiego Związku Głuchych, w którym pracuje mgr Alina Butkiewicz, uznana we wrocławskim środowisku surdologopedka. Na uczelni prowadzi zajęcia z surdologopedii i jednocześnie zapewnia nam praktyki z tego zakresu. Logopeda w swej pracy bardzo często jest częścią zespołu specjalistów. Z tego powodu oferujemy także praktyki w Zespole Szkół nr 16 dla dzieci z autyzmem i poważnymi deficytami intelektualnymi. W takiej placówce logopeda pracuje w zespole, który na pewno jest stanowiony przez pedagoga i psychologa, ale także przez każdego nauczyciela przedmiotu (np. plastyki, wychowania fizycznego, muzyki) czy nauczyciela zajęć rewalidacyjnych. To też staramy się pokazać. Ponadto nasi studenci mają praktyki w prywatnych gabinetach logopedycznych – tu krąg logopedów chętnych do współpracy z nami stale się poszerza. Taka jest nasza koncepcja praktyk: różnorodność, reprezentatywność, otwartość.

Zapleczem dydaktycznym są przestronne, wyremontowane sale w pięknym budynku Wydziału Filologicznego. Zadbaliśmy o ekrany akustyczne, by zapewnić jak najlepsze warunki na wykładach i ćwiczeniach. Wyremontowane podłogi oraz rozsuwane stoły dają nam możliwość łatwego i szybkiego uwolnienia przestrzeni, by poprowadzić zajęcia praktyczne, np. z emisji głosu czy logorytmiki. Tutaj muszę podkreślić bliską współpracę z wykładowcami Akademii Muzycznej (m.in. z Zakładu Muzykoterapii) i wielkie wsparcie dla uniwersyteckiej logopedii ze strony Pani Prorektor Akademii Muzycznej ds. studenckich i dydaktyki dr Amelii Golemy.

Bazą ośrodków praktyk są wrocławskie ośrodki różnego profilu. Szczególnie jestem wdzięczna Pani mgr Magdalenie Paszkiewicz – twórczyni i koordynator Miejskiego Programu Profilaktyki Logopedycznej we Wrocławiu – za wskazanie placówek edukacyjnych chętnych do współpracy z nami. Nie zapominamy bowiem o przedszkolach i szkołach. Do tych miejsc także kierujemy naszych studentów. W przedszkolu jest wiele wyzwań i z tego powodu w krótkim czasie można naprawdę się bardzo wiele nauczyć. Bardzo cieszymy się na współpracę z mgr Joanną Szymczakowską, która zapewnia nam praktyki w Przedszkolu nr 35 „Tęczowy Domek”, placówce z oddziałami integracyjnymi. Na co dzień współpracuje też z prof. Katarzyną Węsierską z Uniwersytetu Śląskiego, ponieważ szczególnie w swej pracy interesuje ją zagadnienie jąkania. Łączy więc teorię z praktyką, bardzo dbając o swój rozwój zawodowy. Pragnę więc podkreślić, że nasi wykładowcy łączą wiedzę teoretyczną z praktycznymi umiejętnościami, co przekłada się na wysoką jakość uczenia. Mamy wokół siebie bardzo wielu życzliwych nam specjalistów. Nie sposób wszystkich wymienić.

AM: Jakie są wymagania rekrutacyjne na studia logopedyczne (matura, dodatkowe egzaminy)? Jak przebiega proces rekrutacyjny? Kiedy rusza nabór, jak się zarejestrować na studia? Z kim można się kontaktować w razie pytań dotyczących kierunków logopedycznych na UWr?

Prof. Anna Majewska-Tworek: W trakcie postępowania rekrutacyjnego na studia stacjonarne jest tworzona lista rankingowa na podstawie wyników z egzaminu maturalnego. Najlepsi są zapraszani na rozmowę kwalifikacyjną, podczas której sprawdzana jest poprawność wymowy oraz motywacja do podjęcia studiów logopedycznych. Nabór uruchamiany jest według dat wyznaczonych przez JM Rektora UWr.

Nabór na studia podyplomowe logopedia ogólna i kliniczna zaczyna się zwykle w czerwcu i trwa do końca września. Jednak już we wrześniu rozpoczynamy rozmowy kwalifikacyjne, w trakcie których również sprawdzamy poprawność wymowy oraz motywację do podjęcia studiów logopedycznych. Zapraszamy absolwentów filologii (polskiej i obcej) pedagogiki, psychologii, nauk o zdrowiu.

Na neurologopedię przyjmujemy wszystkich chętnych logopedów – bez żadnych rozmów kwalifikacyjnych. Znieśliśmy też wymóg dwuletniego stażu w zawodzie logopedy. Zależy nam bowiem na kształceniu naszych absolwentów.

AM: Dlaczego UWr/dlaczego Wrocław?

Prof. Anna Majewska-Tworek: Program stacjonarnej logopedii jawi się nowocześnie i interesująco. To „trzy w jednym”; po uzyskaniu dyplomu absolwent kierunku ma uprawnienia do wykonywania zawodu, ma przygotowanie pedagogiczno-psychologiczne do pracy w placówkach edukacyjnych (tzw. uprawnienia nauczycielskie), ma wiedzę i umiejętności do pracy z dzieckiem bilingwalnym, co jest wyjątkowe na tle innych programów logopedycznych w Polsce. Szkoła Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców UWr ma fantastyczny zespół specjalistów i bazę  dydaktyczną do tego, by przygotować studentów logopedii także do pracy glottodydaktycznej. Logopedia międzykulturowa (bilingwalna) to przyszłość i nowe możliwości zatrudniania się także poza granicami naszego kraju.

Studia logopedyczne na UWr to najlepszy wybór! Program studiów jest nowoczesny i dostosowany do aktualnych standardów naukowych i zawodowych, zajęcia przygotowane są przez praktyków – logopedów, lekarzy, psychologów, językoznawców. Studenci mogą odbywać praktyki zawodowe i mieć kontakt z pacjentami już w trakcie studiów. Absolwenci kierunków logopedycznych będą mogli pracować w placówkach medycznych (przychodniach, szpitalach), poradniach psychologiczno-pedagogicznych, żłobkach, przedszkolach, szkołach, fundacjach, prywatnych gabinetach logopedycznych, szkołach języków obcych , szkołach polonijnych na świecie. Szczegółów dotyczących kierunków logopedycznych dowiesz się z naszego serwisu rekrutacyjnego www.rekrutacja.uni.wroc.pl. Znajdziesz tam opisy kierunków, limity miejsc, harmonogramy rekrutacji, opłaty za studia niestacjonarne, kontakty do osób merytorycznie odpowiedzialnych za proces rekrutacji. Nabór rozpocznie się już 2 czerwca – rejestracja przez serwis www.irka.uwr.edu.pl.

Zapraszamy na studia na UWr!

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail