Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
nauczycielka

Dzień Nauczyciela

Uniwersytet Wrocławski jako jedyna publiczna uczelnia w regionie kształci przyszłych nauczycieli i nauczycielki zarówno edukacji przedszkolnej, wczesnoszkolnej jak i klas od 4 szkoły podstawowej do ostatniej klasy szkoły ponadpodstawowej. Podstawową drogą do uzyskania uprawnień nauczycielskich jest ukończenie studiów kierunkowych (np. filologicznych, matematycznych, przyrodniczych itd.) i uzyskanie uprawnień zgodnie z obowiązującymi standardami kształcenia nauczycieli. Z okazji Dnia Edukacji Narodowej życzymy wszystkim nauczycielkom i nauczycielom oraz kandydatkom i kandydatom na nauczycieli dużo zdrowia, wytrwałości, radości i satysfakcji!

Pierwszym krokiem dla przyszłego nauczyciela oraz nauczycielki jest zdanie egzaminu z „Psychologii dla nauczycieli”. – Studenci realizując te zajęcia otwierają sobie drogę do zdobycia uprawnień do wykonywania tego zawodu – tłumaczy doc. Leszek Ryk, dyrektor Centrum Edukacji Nauczycielskiej UWr. – Liczba osób rozpoczynających ten proces jest od lat na podobnym poziomie, oczywiście występują tu wahania dotyczące dyscyplin w jakich kształcą się nasi studenci – dodaje.

Na stałym od lat poziomie, a nawet rosnącym jest liczba osób studiujących filologię polską, angielską, geografię czy historię. – Zajęcia rozpoczyna w CEN rocznie średnio ok. 220 osób – mówi doc. Leszek Ryk.

A skoro zaczyna ok. 220 osób rocznie, to jednocześnie – na wszystkich rocznikach uprawnienia zdobywa ok. 1100 studentów i studentek różnych kierunków studiów. O ile zwiększa się zainteresowanie studentów filologii angielskiej to np. spada liczba absolwentów nauk ścisłych, którzy chcieliby uczyć w szkołach. To rezultat albo ogólnie mniejszego zainteresowania daną dyscypliną, albo wyboru innej ścieżki kariery. Studenci fizyki. chemii czy biologii częściej widzą siebie w laboratoriach uczelnianych niż w szkołach.

Ale otwieramy się też na nowości jako UWr, będziemy od tego roku kształcić przyszłych nauczycieli etyki oraz języka ukraińskiego oraz rosyjskiego.

Nasuwa się pytanie, ilu absolwentów UWr, którzy zdobyli podczas studiów uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela zdecydowało się go wykonywać Dzięki badaniom losów absolwentów wykonywanym przez Akademickie Biuro Karier UWr wiemy, że spośród absolwentów roczników 2015 – 2018 średnio 11 proc. ankietowanych deklarujących pracę w firmie lub instytucji (i udzielających odpowiedzi na pytanie o zajmowane stanowisko pracy) to nauczyciele. Stanowisko ,,nauczyciel’’ jest wskazywane najczęściej przez respondentów albo jako drugie w kolejności po ,,specjaliście”, w zależności od badanego rocznika absolwentów.

Jeśli chodzi o pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną, to od roku akademickiego 2019/2020 (kiedy wprowadzono formułę 5-letnich jednolitych studiów magisterskich) nie mamy problemu z rekrutacją na ten kierunek. Corocznie wypełniamy przyjęty limit przyjęć na studia stacjonarne i niestacjonarne. W tegorocznej rekrutacji na studia stacjonarne pedagogikę przedszkolną i wczesnoszkolną limit został wypełniony w I naborze (podobnie jak w poprzednich latach).

Życzymy Wszystkim powodzenia!

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail