
Jak rozmawiać z dziećmi o powodzi – powstał poradnik
Aby wesprzeć rodziców i opiekunów oraz osoby będące w bezpośrednim kontakcie z dziećmi naukowcy stworzyli poradnik, który może pomóc dzieciom w odzyskiwaniu równowagi po powodziowej traumie.
– Nasz poradnik jest jednak tylko drogowskazem, bo każdy rodzic zna swoje dziecko najlepiej i wykorzysta nasze wskazówki nieco inaczej – podkreśla prof. Dariusz Galasiński z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego.
Idea przewodnika powstała od razu po tym, jak ze specjalistami z wrocławskich uczelni skontaktowała się psycholożka pracująca w Kłodzku. Opowiedziała o problemach z pomocą dla dzieci. – Zarówno rodzice, jak i osoby pracujące z dziećmi, nie wiedzą, jak z nimi rozmawiać o powodzi – alarmowała. – A sprawa jest pilna, bo dzieci zaczynają po powodzi wracać do szkół.
Naukowcy od razu postanowili działać. Prof. Justyna Ziółkowska z Uniwersytetu SWPS i Dariusz Galasiński zebrali zespół, który natychmiast rozpoczął prace nad poradnikiem. Dołączyła do nich Izabela Bancewicz-Mikulewicz, Konsultant Wojewódzki ds psychologii klinicznej, a patronatem akcję objęła prof. Bernadetta Izydorczyk, Konsultant Krajowy ds psychologii klinicznej.
– Jeżeli dorośli w otoczeniu dziecka są zestresowani lub zmartwieni, to dziecko może również odczuwać niepokój – mówi prof. Dariusz Galasiński. – Dobrym rozwiązaniem jest zatem dzielenie się z dziećmi wiedzą o tym, jak radzimy sobie z emocjami w sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy.
Te i wiele innych ważnych wskazówek dla opiekunów znaleźć, można w przewodniku JAK ROZMAWIAĆ Z DZIEĆMI O POWODZI. PORADNIK DLA RODZICÓW I OPIEKUNÓW
Zachęcamy do drukowania i korzystania ze wskazówek i rad psychologów. – To bardzo ważne, aby rozmawiać z dziećmi o tym co się wydarzyło w ostatnich powodziowych tygodniach, o przyczynach i konsekwencjach – uważają specjaliści, którzy pracują jeszcze nad bajką terapeutyczną o podobnej tematyce adresowaną do najmłodszych.
Oprac. Katarzyna Górowicz-Maćkiewicz