
Mikropoświadczenia
Czym są mikropoświadczenia?
Pojawienie się i rozwój systemów mikropoświadczeń (ang. microcredentials) to istotny trend w dziedzinie edukacji w wielu krajach. Komisja Europejska przedstawia je jako odpowiedź na przeobrażenia gospodarcze i społeczne, na szybko zmieniający się rynek pracy, wymagający od pracowników stałego nabywania nowych kompetencji. Tempo tych zmian pociąga potrzebę coraz częstszego doszkalania i przekwalifikowywania się. Dodatkowo dostępność technologii cyfrowych powoduje adaptacyjne zmiany instytucji edukacji, a także powstawanie nowych inicjatyw wychodzących z innych środowisk.
16 czerwca 2022 roku Rada Unii Europejskiej (Rada ds. Zatrudnienia, Polityki Społecznej, Zdrowia i Ochrony Konsumentów) przyjęła zbiór zaleceń, które mają na celu pomóc państwom członkowskim we wprowadzeniu wspólnego europejskiego podejścia do systemu mikropoświadczeń na potrzeby uczenia się przez całe życie i zdolności do zatrudnienia. Celem zalecenia jest usprawnienie tworzenia, wdrażania i uznawania mikropoświadczeń w różnych instytucjach, firmach, sektorach i krajach.
Wedle przyjętej w dokumencie definicji mikropoświadczenia oznaczają opis efektów uczenia się, które osoba ucząca się uzyskała przy niewielkim nakładzie nauki. Efekty te zostały ocenione na podstawie przejrzystych i jasno określonych kryteriów. Aktywności edukacyjne prowadzące do uzyskania mikropoświadczeń są opracowywane tak, aby osoba ucząca się zdobyła konkretną wiedzę, umiejętności i kompetencje, które odpowiadają na potrzeby społeczne, osobiste i kulturowe lub na potrzeby rynku pracy.
Mikropoświadczenia są własnością osoby uczącej się i mogą być udostępniane i przenoszone. Mogą być samodzielne lub łączone w większe poświadczenia. Stanowią dowody posiadania, zdobywania nowych lub poszerzania określonych umiejętności. Nie tylko tych, które są efektem nauki w szkole, na uczelni czy podczas różnych kursów, lecz także tych, które zdobywamy, np. ucząc się samodzielnie. Pozwalają wyróżnić się z tłumu posiadających taki sam dyplom i podobne doświadczenie zawodowe. Stanowią też doskonałą motywację do nieustannego rozwoju.
W ślad za zaleceniami UE Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało 31.10.2023 roku ogólne wytyczne w zakresie stosowania mikropoświadczeń w instytucjach szkolnictwa wyższego i nauki w Polsce. Wytyczne mają na celu upowszechnienie wiedzy na temat mikropoświadczeń oraz pomóc w wypracowywaniu standardów dla mikropoświadczeń, ułatwienie ich wykorzystywania w celach prowadzenia kształcenia, wspierania samodzielnego uczenia się i potwierdzania efektów uczenia się.
Wychodząc naprzeciw nieuchronnym zmianom również na Uniwersytecie Wrocławskim podjęto działania zmierzające do opracowania zasad funkcjonowania mikropoświadczeń. Celem prac jest dokonanie przeglądu obowiązujących przepisów, definicji i wytycznych dotyczących mikropoświadczeń, poznanie podejścia i praktyk innych uczelni polskich oraz zagranicznych, rozpoznanie potrzeb rynku i ewentualnych barier oraz różnic w zakresie uznawalności poświadczeń. Rezultatem końcowym będzie sformułowanie rekomendacji dotyczących zasad tworzenia, wdrożenia i certyfikowania krótkich form dydaktycznych jako narzędzia elastycznych ścieżek kształcenia w procesie uczenia się przez całe życie (LLL).