
O mechanizmach kształtowania tożsamości w dyskursach edukacyjnych
Przedstawiamy dr Agatę Rębkowską-Kieseler z Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Wrocławskiego, która na projekt „Dyskursy pamięci: mechanizmy konstruowania tożsamości w polskich, francuskich i niemieckich podręcznikach do nauki historii” otrzymała dofinansowanie w wysokości 15 813 zł z Narodowego Centrum Nauki w ramach konkursu Miniatura 7.
Dr Agata Rębkowska-Kieseler pracuje w Instytucie Filologii Romańskiej UWr, w Zakładzie Językoznawstwa Francuskiego. Badania prowadzi w ramach zespołu badania nad dyskursem pod kierunkiem prof. dr hab. Elżbiety Biardzkiej.
Jak wyjaśniała naukowczyni, badania poświęcone są mechanizmom kształtowania tożsamości w dyskursach edukacyjnych:
– W projekcie przyjrzę się bliżej podręcznikom do nauki historii, które, kształtując światopogląd młodego człowieka, odzwierciedlają instytucjonalną politykę konstruowania wspólnotowej pamięci. Interesować mnie będą językowe wykładniki kształtowania tożsamości poszczególnych aktorów wydarzeń historycznych, jak np. zjawiska nominacyjne, związane z nazywaniem uczestników wydarzeń i przypisywaniem im pewnych cech, sposoby przytaczania wypowiedzi, a także wybrane struktury składniowe i logiczne, odzwierciedlające określone punkty widzenia.
Materiał badawczy stanowić będą francuskie, niemieckie i polskie podręczniki do nauki historii przeznaczone dla uczniów liceów ogólnokształcących.
W ramach finansowania z NCN badaczka wyjedzie do Paryża (Bibliothèque Nationale de France, Université Paris Cité):
– Wyjazd pozwoli mi zebrać materiał badawczy, dzięki któremu zweryfikuję wstępnie postawione hipotezy dotyczące sposobów konstruowania tożsamości we francuskich podręcznikach do historii. Pobyt w Paryżu będzie ponadto okazją do przeprowadzenia konsultacji ze specjalistami z zakresu porównawczej analizy dyskursu, zrzeszonymi w grupie badawczej CEDISCOR.
Badania są szansą na wzbogacenie aktualnych dyskusji na temat europejskich dyskursów pamięci, w znacznej mierze nieuwzględniających wymiaru językowego:
– Mam nadzieję, iż – w dobie kryzysów tożsamościowych – przyczyni się on również do lepszego zrozumienia trudności w konstruowaniu wspólnej, europejskiej wizji przeszłości – dodała naukowczyni.
Gratulujemy!
O tym, kto jeszcze otrzymał Miniaturę 7, można przeczytać tutaj.