Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
dr Bartosz helfer

Naukowcy z UWr publikują w prestiżowym British Medical Journal

Naukowcy z Inkubatora Doskonałości Naukowej – Centrum Meta Badań z Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych na czele z dr. Bartoszem Helferem opublikowali artykuł w prestiżowym British Medical Journal (jednym z najlepszych czasopism medycznych). Ich badania naukowe dotyczą wiarygodności naukowej marketingu sztucznego mleka dla dzieci.

Mleko kobiece jest optymalnym źródłem pożywienia dla niemowląt, dostarczającym wszelkich, niezbędnych dla prawidłowego rozwoju dziecka, składników odżywczych i bioaktywnych. Spójne dowody potwierdzają wiele krótko- i długoterminowych zagrożeń dla zdrowia zarówno dzieci, jak i matek, wynikających ze stosowania jego substytutów. Na decyzje o sposobie karmienia niemowląt może wpływać szereg czynników medycznych, społeczno-politycznych i psychologicznych; jednak marketing preparatów do początkowego żywienia niemowląt może istotnie osłabiać wybór karmienia piersią. Ostatnie międzynarodowe badania przeprowadzone przez Światową Organizację Zdrowia i UNICEF podkreśliły, jak wszechobecne i spersonalizowane mogą być to działania. Przemysł wydaje miliardy dolarów rocznie na promowanie substytutów mleka kobiecego, wykorzystując wiele technik sprzedażowych, bazujących często na emocjach.

Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne dotyczące preparatów do początkowego żywienia niemowląt wywołują wiele kontrowersji, ponieważ mogą one zwiększać postrzeganą wartość substytutów mleka kobiecego, a tym samym zniechęcać matki do karmienia piersią. Ponadto istnieją wątpliwości co do prawdziwości powszechnych oświadczeń.

Celem opisywanego badania przekrojowego był przegląd dostępnych oświadczeń zdrowotnych i żywieniowych dotyczących produktów do żywienia niemowląt w wielu krajach oraz ocena wiarygodności dowodów wykorzystywanych do uzasadnienia tychże oświadczeń.

Na wybranej próbie 15 krajów zidentyfikowano 757 produktów do początkowego żywienia niemowląt, każdy z medianą dwóch oświadczeń, oraz 31 rodzajów oświadczeń dla wszystkich produktów. Spośród 608 produktów z ≥1 oświadczeniem, najczęstsze rodzaje oświadczeń dotyczyły wsparcia rozwoju mózgu i/lub oczu i/lub układu nerwowego (53%), wzmacniania/wspierania układu odpornościowego (39%) oraz wspierania wzrostu i rozwoju (37%). 41 grup składników było powiązanych z ≥1 oświadczeniem, ale wiele oświadczeń było bez odniesienia do konkretnego składnika (50% produktów). 161/608 (26%) produktów z ≥ 1 oświadczeniem posiadało naukowe odniesienie na poparcie tego oświadczenia (266 unikalnych odniesień). Jedynie 51 oświadczeń opierało się na wynikach randomizowanych, kontrolowanych badań klinicznych (27 zarejestrowanych badań RCT). Wszystkie cytowane przeglądy systematyczne i analizy zbiorcze, oraz większość badań RCT, były obarczone wysokim ryzykiem błędu systematycznego, który zniekształca szacowany rezultat w porównaniach interwencji. Częstotliwość oświadczeń dotyczących zdrowia i odżywiania była podobna w krajach o niskich, średnich i wysokich dochodach.

Oświadczenia te pojawiają się na produktach do początkowego żywienia niemowląt i materiałach je promujących, pomimo krajowych przepisów i międzynarodowych wytycznych, które ich zabraniają. Zidentyfikowano je w krajach o wysokim, jak i niskim, poziomie zgodności przepisów prawnych z „Międzynarodowym kodeksem marketingu produktów zastępujących mleko kobiece”. Wyniki badania potwierdzają konieczność zmian ram regulacyjnych dla substytutów mleka kobiecego, aby lepiej chronić konsumentów i uniknąć szkód związanych z agresywnym marketingiem takich produktów.

Zachęcamy do zapoznania się z pełnym tekstem publikacji: https://www.bmj.com/content/380/bmj-2022-071075

Polecamy film, który prezentuje działalność Centrum Meta Badań:

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail