
Pianistka Alejandra Pacheco gościem Instytutu Muzykologii UWr
Instytut Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego w drugiej połowie maja będzie gościł pianistkę Alejandrę Pacheco w ramach programu Erasmus+ Training, wspierającego współpracę między Instytutem Muzykologii UWr a Uniwersytetem w Sewilli (za pośrednictwem Vicerrectorado de Proyección Institucional e Internacionalización).
W dniach 21–22 maja odbędą się dwa wydarzenia z udziałem hiszpańskiej pianistki:
21 maja, godz. 18:00 – Klub Muzyki i Literatury we Wrocławiu – koncert pt. Hiszpańska muzyka fortepianowa XX wieku
Program koncertu pt. Hiszpańska muzyka fortepianowa w XX wieku
E. Granados. Valses poéticos (1899)
F. Mompou. Musica callada (1st Book) (1959)
X. Montsalvatge. Sonatine pour Yvette (1962)
Vivo e spiritoso
Moderato molto
Allegretto
M. de Falla. Fantasia Baetica (1919)
Program ten proponuje podróż przez hiszpańską muzykę fortepianową XX wieku. Podróż ta rozpoczyna się od późnoromantycznej muzyki Enrique Granadosa, z jego intymną rewizją dziedzictwa Chopina i Schumanna. Surowość Musica callada Mompou, zakorzeniona w mistycznej poezji San Juan de la Cruz, proponuje introspekcyjną eksplorację dźwięków fortepianu. Świetlista Sonatine pour Yvette Montsalvatge otwiera się na neoklasyczne dźwięki, zmieszane z kubańskimi rytmami w trzeciej części.
Program kończy się wirtuozerią Fantasia Baetica Manuela de Falli. W tym utworze Falla łączy francuską awangardę, hiszpański folklor i muzykę andaluzyjską w jednym z najbardziej znanych utworów fortepianowych XX wieku.
22 maja, godz. 11:00 – sala 107, Instytut Muzykologii UWr – wykład/recital pt. Spanish Piano Music in the 20th Century: A lecture/recital
O wykładzie
This lecture offers a review of the main styles in Spanish piano music of the 20th century. It starts with the late Romantic composers and the discovery of folklore and traditional heritage in the music of Enrique Granados and Isaac Albéniz. The second wave of nationalistic music, enriched by the French impressionism and European avant-gardes, finds its place in Manuel de Falla’s piano music. After the Spanish civil war (1936-1939), we approach the isolation and grief in its reflection on Federico Mompou’s compositions, and the later opening to the international music styles in the music of Xavier Montsalvatge.
The lecture includes in-site examples. It may be complemented by discussion and questions of the attendants. Depending of the context, it may include a workshop session focused on the particularities of Spanish piano music performance.

Biogram
Urodzona w Madrycie, Alejandra Pacheco studiowała grę na fortepianie w Konserwatorium w Sewilli. Później specjalizowała się w hiszpańskiej muzyce fortepianowej, studiując przez kilka lat z koncertującą Alicią de Larrocha. W Marshall Academy w Barcelonie uzyskała dyplom specjalizacji w muzyce hiszpańskiej oraz tytuł magistra muzyki hiszpańskiej pod kierunkiem Carloty Garrigi. Pobierała również lekcje m.in. od Carmen Bravo de Mompou, Consuelo Colomer, Jana Wijna, Kennetha van Bartholda i Guillermo Gonzáleza. W 2002 i 2003 roku Alejandra Pacheco otrzymała pozwolenie na uczestnictwo w Kursach Uniwersyteckich Muzyki Hiszpańskiej w Composteli, gdzie pobierała lekcje od Antonio Iglesiasa i Manuela Carry oraz otrzymała nagrodę Fundación Victoria y Joaquín Rodrigo za wykonanie muzyki hiszpańskiej.
Odbyła pobyty badawcze i doskonalące w Basel Hochschule für Musik, National Institute for Educational Research (Kostaryka), Foundation for Iberian Music (Nowy Jork) i University College London. Na te pobyty otrzymała stypendium Fundacji Fulbrighta lub rządu hiszpańskiego.
Występowała jako pianistka-solistka w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Włoszech, Francji, USA, Puerto Rico i Kostaryce, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki hiszpańskiej. Brała udział w różnych seriach koncertowych w Europie i Kostaryce, a także reprezentowała Hiszpanię w I Międzynarodowym Maratonie Enrique Granadosa (2016), wraz z pianistami z USA, Wielkiej Brytanii i Australii. Wystąpiła również z kilkoma recitalami w zespołach kameralnych oraz jako koncertująca solistka.
W 2006 roku Alejandra Pacheco uzyskała stopień doktora z rozprawą na temat hiszpańskiej szkoły pianistycznej. Obecnie jest starszym wykładowcą na Wydziale Edukacji Artystycznej Uniwersytetu w Sewilli (Hiszpania), gdzie rozwija karierę badawczą w zakresie muzyki hiszpańskiej i edukacji muzycznej. Jej badania zostały opublikowane w czasopismach i wydawnictwach na całym świecie, takich jak Reichenberger, Franz Steiner Verlag, Routledge czy The Teachers College Press.

Data publikacji: 7.05.2025
Dodane przez: M.K.