NUMER PROJEKTU [ 1 ] Ad Astra 2
Zrobimy tak: W zeszłym roku w ramach ABO stworzyliśmy przyjazną przestrzeń do wypoczynku i spotkań dla studentów Instytutu Historycznego na IV piętrze klatki schodowej. Stanął tam wygodny fotel-uszak i sofy z poduchami, w których studenci mogą się wygodnie rozsiąść, a czasem i zdrzemnąć. Wyposażyliśmy ten kącik w stoliki, półkę i szafkę na książki do bookcrossingu. Wygląda na to, że kącik się przyjął i sporo studentów wspina się na samą górę Instytutu, żeby się zregenerować, poczytać, pogadać itp. W tym roku chcemy zejść piętro niżej, gdzie odbywają się zajęcia, mieści się sekretariat studencki, no, i trzeba pokonać dwadzieścia parę schodów mniej.

Dlaczego i dla kogo? Dla studentów, czekających na zajęcia albo na konsultacje, i tych, którzy po prostu chcieliby się spotkać i porozmawiać na tematy wszelakie albo po prostu wygodnie usiąść i poczuć się w Instytucie choć trochę jak w domu.
Gdzie? Klatki schodowa w Instytucie Historycznym (Szewska 49) na III piętrze.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Tak jak w ubiegłym roku, siłami pracowników Wydziału przy wsparciu Pani Administrator złożymy przywiezione meble. Dołożymy książki do bookcrossingu i drobiazgi.
Kim jesteśmy: Jesteśmy pracownikami Zakładu Dydaktyki Historii i Wiedzy o Społeczeństwie w Instytucie Historycznym UWr
NUMER PROJEKTU [ 2 ] Strefa opiekunów z dziećmi w BUWr
Zrobimy tak: Projekt nosi nazwę Strefa opiekunów z dziećmi w BUWr. Będzie to miejsce przeznaczone dla użytkowników, którzy chcą korzystać z Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego wraz z dziećmi – tymi najmłodszymi i nieco starszymi. Swoje miejsce znajdą tu więc zarówno dorośli, jak i ich mali podopieczni. Chcemy stworzyć swobodną przestrzeń dla wszystkich, którzy łączą obowiązki akademickie i naukowe z rodzicielskimi lub po prostu chcą odwiedzić naszą bibliotekę wspólnie z dziećmi. W tym celu wydzielimy przestrzeń Wolnego Dostępu oraz przystosujemy ją do specjalnych potrzeb naszych użytkowników. Zapewnimy dziecięce stoliki, regały, kanapy, zabawki oraz odpowiedni księgozbiór, a dla opiekunów fotel do karmienia. Stoły do pracy będą ustawione w sposób, który ułatwi kontrolę nad dzieckiem. Strefa opiekunów z dziećmi w BUWr będzie miejscem bezpiecznym, kolorowym i przyjaznym. Umożliwi pracę, naukę oraz wspólną zabawę dorosłym i dzieciom.

Dlaczego i dla kogo? Jako pracownicy Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego stale zmieniamy się i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom użytkowników. W związku z tym chcemy pomóc wszystkim, którzy z racji sprawowania opieki nad dziećmi mają utrudniony dostęp do korzystania z naszego księgozbioru. Obecnie na terenie biblioteki nie ma miejsca, gdzie dorośli i ich podopieczni mogliby w swobodny sposób czytać, pracować i uczyć się. Pragniemy to zmienić i zapewnić przestrzeń do komfortowej pracy i opieki. Naszym celem jest ułatwienie i umożliwienie nauki oraz korzystania ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej dorosłym z dziećmi, aby wyrównać szanse w nauce i w dostępie do wiedzy. Jednocześnie chcemy przyczynić się do propagowania nauki i czytania u najmłodszych, a także przekazywania pozytywnych wzorców akademickich. Projekt skierowany jest do użytkowników Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego – studentów, doktorantów, pracowników naukowych, administracyjnych oraz wszystkich czytelników posiadających naszą kartę biblioteczną, którzy chcieliby korzystać z zasobów biblioteki, ale mają ku temu utrudniony dostęp z racji sprawowania opieki nad dziećmi. Chcemy ułatwić pogodzenie obowiązków rodzicielskich z akademickimi poprzez swobodę korzystania z zasobów biblioteki w towarzystwie małych podopiecznych. Beneficjentami tego projektu będą również dzieci, ponieważ poprzez zabawę i czas spędzany z opiekunami, wpojone zostaną im wzorce czytania i nauki.
Gdzie? Strefa opiekunów z dziećmi w BUWr będzie znajdować się na obszarze Wolnego Dostępu Biblioteki Uniwersytetu Wrocławskiego przy ul. Fryderyka Joliot-Curie 12 (Wolny Dostęp 1, piętro II). Uważamy, że jest to odpowiednie miejsce do utworzenia strefy dla dzieci. Dysponujemy przestrzenią nadającą się do zaaranżowania w sposób, który usatysfakcjonuje dorosłych i ich podopiecznych. Odnalezienie i dotarcie do Strefy opiekunów z dziećmi w BUWr nie będzie trudne, gdyż w całym budynku Biblioteki Uniwersyteckiej stosujemy ułatwiające przemieszczanie się udogodnienia. Wydzielona przestrzeń będzie z jednej strony zapewniać prywatność opiekunom i dzieciom, z drugiej zaś nie będzie naruszać komfortu pracy innych użytkowników biblioteki. Zapewnimy atrakcyjne i bezpieczne miejsce do nauki i zabawy. Dodatkowym atutem będzie niewątpliwie łatwy dostęp do księgozbioru Wolnego Dostępu oraz obecność pracowników, którzy zawsze służą pomocą w odnalezieniu materiałów naukowych.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): To już trzecia edycja Akademickiego Budżetu Otwartego, w której bierze udział Biblioteka Uniwersytetu Wrocławskiego. Udowodniliśmy już w dwóch poprzednich edycjach, że jesteśmy rzetelną instytucją, a nasze cele skierowane są na potrzeby naszych czytelników. Działamy na rzecz czytelnictwa oraz nauki. Jako pracownicy Biblioteki Uniwersyteckiej jesteśmy blisko naszych użytkowników, dostrzegamy ich problemy i staramy się wyjść im naprzeciw. Strefa opiekunów z dziećmi w BUWr jest kolejnym z etapów dostosowywania się do tych różnorodnych potrzeb. Chcemy stać się obiektem coraz to bardziej inkluzywnym i otwartym.
Kim jesteśmy: Jesteśmy pracownikami Oddziału Przechowywania Zbiorów i Wolnego Dostępu w Bibliotece Uniwersytetu Wrocławskiego. Na co dzień mamy bezpośredni kontakt z naszymi czytelnikami i dobrze zdajemy sobie sprawę z ich potrzeb. Nasza praca polega nie tylko na dbaniu o księgozbiór, ale przede wszystkim na wspieraniu użytkowników. Pomagamy im w znalezieniu odpowiednich materiałów naukowych oraz udzielamy informacji na pytania związane z zasadami korzystania z księgozbioru. Dzięki stałemu kontaktowi ze studentami oraz pracownikami naszego uniwersytetu jesteśmy świadomi ich problemów, w związku z czym chcemy umożliwić im jak najłatwiejszy i jak najprzyjemniejszy sposób korzystania z zasobów naszej biblioteki.
NUMER PROJEKTU [ 3 ] Rozwój nowoczesnej, multimedialnej przestrzeni dydaktycznej w Instytucie Studiów Europejskich
Zrobimy tak: Celem projektu jest wyposażenie nowej sali zajęciowej w sprzęt multimedialny wspomagający proces dydaktyczny na kierunkach studiów realizowanych w ISE. Kupimy monitor o dużej przekątnej, szerokokątną kamerę, pointer laserowy, do tego niezbędne okablowanie. Sprzęt zostanie zainstalowany w sali zajęciowej, która od nowego roku akademickiego będzie w dyspozycji ISE. Oczywiście, sala będzie dostępna dla pracowników i studentów również innych jednostek i kierunków studiów na WNS. W tym sensie cała obecna społeczność WNS oraz przyszli studenci i studentki będą beneficjentami tego projektu. I tak to widzimy!

Dlaczego i dla kogo? Projekt tworzony jest z myślą o obu stronach procesu dydaktycznego – społeczności studenckiej i kadry dydaktyczno-naukowej, zarówno tych obecnych jak i przyszłych. Przedsięwzięcie wpisuje się strategię Uniwersytetu Wrocławskiego w zakresie 2 celu strategicznego „Nowoczesne i skuteczne kształcenie” i zadania 2.2.1. „Wdrażanie innowacyjnych technologii dydaktycznych”.
Jak wiecie, z salami u nas zawsze jest problem, jest ich mało, co niestety utrudnia tworzenie sensownych planów zajęć. Tym bardziej cieszy nas, że ISE wkrótce będzie miało nową salę zajęciową w miejscu, które w zamierzchłych czasach było bufetem w budynku dzisiejszego ISMiB/ISE. Omomom. Cztery ściany to jednak dla nas mało i nie chodzi o pokaźnych rozmiarów biceps dr. Adamczyka Idziemy za ciosem i chcemy wyposażyć sale w sposób, który dzisiaj wydaje się być oczywistością, bowiem korzystanie z urządzeń multimedialnych jest dziś oczywistością. Instalacja monitora o dużej przekątnej pozwoli uniknąć nam konieczności biegania z rzutnikami, których liczba wciąż jest deficytowa, a ich każdorazowe instalowanie i deinstalowanie jest uciążliwe i zabiera dużo czasu. W połączeniu z szerokokątną kamerą pozwoli nam to również prowadzić zajęcia w formie hybrydowej i ułatwi włączenie do procesu dydaktycznego interesujących gości, których fizyczna obecność na zajęciach nie zawsze jest możliwa ze względów logistycznych. Będzie profesjonalnie, nowocześnie, przyjaźnie, multimedialnie, jednym słowem – normalnie!
Gdzie? Projekt zostanie zrealizowany na kampusie WNS ul. Koszarowa 3 w budynku ISMiB/ISE w sali wygospodarowanej z dawnych pomieszczeń bufetu, która docelowo ma mieć dumny nr 49.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zajmiemy się sami kwestiami związanymi z montażem sprzętu. Z wiertarką nam do twarzy. Wszystko wiadomo. Z pasji.
Kim jesteśmy: Jesteśmy zespołem dyrekcyjnym Instytutu Studiów Europejskich. Pasjonatami. Piotr szefuje z pasji, Jakub, Marcin i Maciek pomagają mu szefowanie ogarniać też z pasji. Marek, zwany potocznie Centrum Zarządzanie Wszechświatem, jest naszym światłem w tunelu proceduralno-administracyjnych złożoności świata uniwersyteckiego. Ponadto, zarządza naszą komunikacją z Wami przez social media, w sposób, który czyni świat przyjaźniejszym i zabawniejszym, nawet w obliczu nadchodzącej sesji. Oczywiście robi to z pasji! Dzięki ABO udało się nam usprawnić życie w Instytucie rok temu, zatem wiemy, co robimy – wymyślamy, organizujemy, dowozimy!
NUMER PROJEKTU [ 4 ] Game-o-teka
Zrobimy tak: Mission possible: Game-o-teka
Przedstawiamy Wam nasz niesamowity projekt: Game-o-teka.
Czy kiedykolwiek marzyliście o chwili oderwania się od trudów nauki i zanurzenia się na Uniwersytecie w świat przygód oraz niezapomnianych emocji? Nasz projekt zapewni Wam właśnie taką możliwość!
Wyobraźcie sobie: po długich godzinach słuchania wykładów, w oczekiwaniu na kolejne ćwiczenia, spragnieni odmiany, możecie przenieść się na do czytelni Biblioteki Wydziału Nauk Społecznych, gdzie czeka na Was oaza gamingowej rozrywki… Wasze głosy mają moc przekształcenia tego marzenia w rzeczywistość!
Naszą propozycją dla Was jest zakup konsoli Xbox Series X wraz z kompletem gier oraz pozostałym wyposażeniem. Dzięki Waszym głosom stworzymy przestrzeń, w której będziecie się odprężać do woli. Będziecie mogli dzielić te wrażenia także z przyjaciółmi i nawiązywać nowe znajomości podczas wspólnej rozrywki. Bo przecież łojenie na konsoli najlepiej smakuje w dobrym towarzystwie!

Po zwycięstwie naszego projektu będziecie mieli do dyspozycji w czytelni Biblioteki Wydziału Nauk Społecznych gamingowe sanktuarium z konsolą, dwoma padami i zestawami słuchawek, telewizorem lub monitorem na mobilnym stojaku oraz dwoma wygodnymi fotelami gamingowymi.
Ale to nie koniec! Czeka nas kolejna emocjonująca przygoda związana z wyborem i zakupem gier. W drugiej połowie roku zorganizujemy głosowanie online, gdzie to Wy będziecie współdecydować o tym, w jakie gry zanurzymy się razem. Będziecie mieli okazję wpływać na kształt naszej wspólnej gamingowej przestrzeni, tworząc ją razem z nami.
Wasze głosy zadecydują o tym, czy wizja gamingowego sanktuarium stanie się rzeczywistością. Dlatego prosimy Was o wsparcie projektu Game-o-teka w ramach Akademickiego Budżetu Otwartego 2024. Niech ta strefa rozrywki sprawi, że Wasze życie na Uniwersytecie stanie się jeszcze barwniejsze i pełne dobrych wspomnień. Pomóżcie nam stworzyć dla Was ten nowy punkt na naszej wspólnej Bibliotece, w której jest miejsce na naukę, odpoczynek i rozrywkę!
Liczymy na Was i Wasze głosy. Przejdźmy razem z Biblioteką na wyższy poziom!
Dlaczego i dla kogo? Kierujemy ten projekt do całej społeczności uniwersyteckiej, a w szczególności osób żyjących na „koszarowym” kampusie. Dotyczy to zarówno studentów, jak i pracowników: wszyscy oni będą mogli wygodnie korzystać z tej przestrzeni. Chcemy, by dzięki realizacji tego projektu w komfortowych warunkach odpocząć mogły nie tylko osoby z Wydziału Nauk Społecznych, ale także inni członkowie naszej uniwersyteckiej braci, gdy przebywają na Koszarowej. Bardzo mile widziani są nasze koleżanki i koledzy z Instytutu Archeologii, którzy wraz z Domem Archeologów stanowią już nieodłączną część społeczności kampusu. W przyszłości chcemy, by Game-o-teka, wraz z powstałą już wcześniej Chillouteką, służyła także nowym mieszkańcom „koszarowej” wspólnoty. Członków Naszej Universitas z Wydziału Fizyki i Astronomii oraz z Wydziału Chemii, którzy już wkrótce mają zawitać u naszych progów, by utworzyć Centrum Badań Fizycznych i Chemicznych, chcemy przyjąć z otwartymi ramionami, zapewniając także im miejsce do relaksu.
Gdzie? Game-o-teka będzie dostępna w czytelni Biblioteki Wydziału Nauk Społecznych, mieszczącej się na kampusie przy ul. Koszarowej we Wrocławiu.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Ze swojej strony zapewniamy wsparcie Was naszymi umiejętnościami gamingowymi w trakcie Waszych e-sportowych rozgrywek. (Może nie tych najbardziej hardcorowych…)
Kim jesteśmy: Jesteśmy grupą osób zainteresowanych tym, by nam wszystkim żyło się lepiej na naszym Uniwersytecie.
NUMER PROJEKTU [ 5 ] Pokój w praktyce
Zrobimy tak: Uzupełnimy wyposażenie pokoju studenckiego w Instytucie Informatyki.

Studencka przestrzeń wspólna jest ważnym czynnikiem życia społecznego Instytutu. Naszym celem jest rozbudowanie jej poprzez uzupełnienie pokoju studenckiego o wszelkie brakujące elementy, aby czas tam spędzany zachęcał do nauki, integracji i wypoczynku.
Zamierzamy wyposażyć pokój w gry planszowe, maty do siedzenia, lampki i wiele innych potrzebnych przedmiotów. Chcemy, aby studenci naszego Instytutu czuli się w nim jak najlepiej.
Dlaczego i dla kogo? Życia studenta wymaga dużego wysiłku intelektualnego. Chcemy dać naszym kolegom oddech w natłoku pracy i zapewnić przestrzeń do spędzenia czasu z innymi. Dobrze wyposażony pokój będzie stanowić świetny atut zarówno dla obecnych, jak i argument „za” dla przyszłych, studentów.
Gdzie? Pokój studencki w Instytucie Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego w sali numer 6.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewniamy zgrany zespół z doświadczeniem w prowadzeniu projektów i utrzymaniu pokoju Koła Studentów Informatyki. Dbamy o sprawy studentów i jesteśmy otwarci na ich pomysły. Chcemy, aby pokój studencki służył jak najlepiej wszystkim w naszym Instytucie.
Kim jesteśmy: Jesteśmy Kołem Studentów Informatyki w Instytucie Informatyki UWr, Działamy tam od ponad 20 lat, organizując inicjatywy skupione na aktywizacji życia społecznego Instytuty i promocji informatyki. Corocznie organizujemy ogólnopolską konferencję naukową „ZOSIA”, cykl warsztatów “Hour of Code” i wiele innych projektów.
NUMER PROJEKTU [ 6 ] Zasilanie w Kulturę
Zrobimy tak: W ramach naszego projektu planujemy stworzyć okazję i przestrzeń, gdzie studenci mogą się spotykać, relaksować i uczyć poprzez rozrywkę i interaktywną aktywność. Głównym celem projektu jest zorganizowanie cyklicznych pokazów filmowych oraz sesji gier planszowych, które będą odbywać się w specjalnie przystosowanych do tego celu salach wydziałowych, wyposażonych w niezbędne przedłużacze i sprzęt multimedialny. Dodatkowo, w ogólnodostępnej części wydziału zamierzamy umieścić mikrofalówkę i czajnik, aby każdy student mógł korzystać z ciepłych napojów i przekąsek, co ułatwi integrację i umili czas spędzony na uczelni. Przedłużacze będą również do użytku w salach (udostępniane na prośbę studenta), aby na zajęciach móc swobodnie korzystać z laptopa, jeśli jest taka potrzeba.

Celem projektu jest wzbogacenie życia kulturalnego i społecznego na Wydziale Matematyki i Informatyki. Dodatkowo, pokazy filmowe mają na celu promowanie kultury filmowej i zapewnienie rozrywki oraz relaksu.
Uczestnicy zyskają miejsce, gdzie mogą spędzać czas wolny w sposób konstruktywny i zabawny, rozwijając przy tym swoje umiejętności społeczne i intelektualne. Projekt pomoże w budowaniu wspólnoty studenckiej, promując współpracę i wzajemne zrozumienie.
Projekt zostanie zrealizowany poprzez współpracę z Wydziałowym Samorządem Studentów, który pomoże w koordynacji wydarzeń oraz logistyce, ponieważ realizują oni już cykliczne spotkania planszówkowe, będziemy mogli połączyć siły. Zaplanujemy regularne spotkania projektowe, na których będziemy omawiać szczegóły organizacji każdego wydarzenia, w tym harmonogram, budżet, promocję i obsługę techniczną. Aplikujemy o środki finansowe z Akademickiego Budżetu Otwartego, co pozwoli na pokrycie kosztów wynajmu sprzętu, zakupu gier planszowych i organizacji pokazów filmowych.
Wierzymy, że nasz projekt przyczyni się do stworzenia wartościowego miejsca spotkań dla społeczności studenckiej, które będzie sprzyjać rozwijaniu pasji i umiejętności, a także będzie miejscem odpoczynku i dobrej zabawy.
Dlaczego i dla kogo? Chęć realizacji naszego projektu wynika z bezpośrednich potrzeb i preferencji studentów naszego wydziału. Pomysł na projekt zrodził się po przeprowadzeniu ankiety, która miała na celu zidentyfikowanie kluczowych potrzeb i zainteresowań studenckiej społeczności. Wyniki jasno wskazały, że studenci poszukują więcej możliwości do integracji, aktywności kulturalnych i codziennych potrzeb, co skłoniło nas do stworzenia projektu, który by te potrzeby spełniał.
Nasz projekt pasuje do przestrzeni Uniwersytetu Wrocławskiego, gdyż uniwersytet zawsze stanowił miejsce, które promuje rozwój intelektualny i społeczny. Poprzez organizację pokazów filmowych oraz sesji gier planszowych w przestrzeniach wydziału, projekt ten doskonale wpisuje się w misję uniwersytetu jako centrum edukacji i kultury, jednocześnie oferując studentom dodatkowe możliwości rozwoju poza tradycyjnymi metodami nauki.
Projekt jest tworzony z myślą o całej społeczności studenckiej wydziału. Uczestnictwo w projekcie jest otwarte dla wszystkich studentów wydziału, niezależnie od ich roku studiów czy kierunku.
Po zakończeniu projektu, jego efekty będą nadal dostępne dla studentów wydziału. Przygotowana infrastruktura oraz materiały, takie jak gry planszowe czy sprzęt, pozostaną na wydziale i będą mogły być wykorzystywane w przyszłości do organizacji podobnych inicjatyw, co zapewni długotrwałe korzyści dla społeczności studenckiej. W ten sposób, projekt nie tylko odpowiada na bieżące potrzeby, ale także stanowi inwestycję w przyszłość aktywności studenckiej na wydziale.
Gdzie? Sale w instytucie informatyki będą wykorzystywane do organizacji sesji gier planszowych. Te sale zostaną odpowiednio przygotowane i wyposażone w niezbędne gry, aby umożliwić komfortową i efektywną realizację tej części projektu.
Sala w Instytucie Matematycznym – przeznaczona zostanie na wieczory filmowe. Wybrana zostanie sala posiadająca odpowiedni sprzęt audiowizualny, co pozwoli na wyświetlanie filmów w dobrej jakości obrazu i dźwięku, co jest kluczowe dla pełnego doświadczenia kinowego.
Przestrzeń studencka na parterze – miejsce, które już funkcjonuje zostanie wzbogacone o mikrofalę oraz czajnik. Ta część projektu ma na celu stworzenie miejsca, gdzie studenci mogą się zrelaksować, napić ciepłej kawy czy herbaty, a także zjeść ciepły posiłek. Dostępność tych urządzeń na parterze ułatwi studentom korzystanie z nich między zajęciami.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Z naszej strony zapewniamy przede wszystkim silne zaangażowanie i determinację do realizacji tego projektu. Dysponujemy przemyślanym pomysłem, który został opracowany w odpowiedzi na wyraźne potrzeby naszej społeczności studenckiej, jakie wykazały wyniki przeprowadzonej ankiety. Nasz zespół składa się z osób, które mają doświadczenie w organizacji eventów akademickich oraz zarządzaniu projektami, co jest kluczowe dla efektywnego i sprawnego przeprowadzenia wszystkich zaplanowanych działań.
Dodatkowo, posiadamy wsparcie Wydziałowej Rady Samorządu Studentów, co dodatkowo umacnia naszą pozycję organizacyjną i logistyczną. Jesteśmy w stanie zapewnić odpowiednią koordynację, zarządzanie zasobami i promocję projektu, co jest niezbędne do jego sukcesu.
Kim jesteśmy: Jesteśmy grupą studentów Wydziału Matematyki i Informatyki, aktywnie zaangażowanych w życie naszego wydziału. Nasze zaangażowanie obejmuje regularne uczestnictwo w Radach Wydziału, Wydziałowej Radzie Samorządu oraz komisji projektowej WRSS. Posiadamy praktyczne doświadczenie w zakresie składania zamówień publicznych na Uniwersytecie Wrocławskim oraz organizowania wydarzeń wydziałowych, co daje nam podstawy do efektywnego zarządzania projektami i inicjatywami studenckimi. Nasze umiejętności organizacyjne i doświadczenie w pracy zespołowej pozwalają nam skutecznie wspierać i rozwijać społeczność akademicką naszego wydziału.
NUMER PROJEKTU [ 7 ] Chill room – poczuj się jak w domu!
Zrobimy tak: Nasz cel jest prosty – stworzenie wspólnej przestrzeni dla każdego mieszkańca oraz możliwość integracji studenckiej w przyjaznych, komfortowych warunkach. Zależy nam również na odbudowaniu interakcji międzyludzkich, sprawnej i przyjaznej komunikacji, lepszym zapoznaniu się. Jest to priorytet, o który należy zadbać po trudnym okresie pandemicznym.

Dlaczego i dla kogo? Projekt jest dla nas wielką szansą aby zrealizować plany, o które staramy się już kolejny rok. Pomysł na stworzenie przyjaznego miejsca przede wszystkim został wyznaczony w trosce o mieszkańców DS. Parawanowiec. Umożliwi to poprawę warunków mieszkaniowych studentów naszego akademika. Zostanie stworzone miejsce, w którym będzie panować przyjazna atmosfera, ciepło oraz swoboda i komfort – wszystko co kojarzy nam się ze swoim domem rodzinnym. Pragniemy wykreować miejsce, w którym każdy będzie czuł się swobodnie i bezpiecznie. Ze względu na różnorodność kulturową mieszkańców naszego akademika, zależy nam również na integracji ze studentami zagranicznymi. Szczególnie dla osób, które nie mają powrotu do swoich domów i pozostają na święta w domach studenckich. Taki pokój mógłby być także idealnym miejscem spotkań dla mieszkańców, jak i dla ich gości. Przyjazną atmosferę zapewnią kolorowe meble i ściany, wygodne tekstylia oraz stonowane oświetlenie. Możliwość interakcji i świetną zabawę umożliwią gry planszowe w różnych językach. Wyznaczona zostanie również strefa do nauki i czytania książek.
Gdzie? Chill room – pokój relaksu będzie znajdował się na piątym piętrze DS. Parawanowiec pod adresem: Pl. Grunwaldzki 28 we Wrocławiu
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Z naszej strony pragniemy zapewnić aktywne działania na każdym etapie realizacji projektu, współpracę z administracją DS Parawanowiec i Słowianka oraz innymi władzami uniwersytetu.
Kim jesteśmy: Jesteśmy społecznością akademicką, która należy do Rady Mieszkańców DS. Parawanowiec. Najważniejsze jest dla nas dobro i bezpieczeństwo mieszkańców tego akademika. Część z nas mieszka tutaj od początku studiów, więc wiemy jakie są potrzeby mieszkańców domu studenckiego. Dbamy o odpowiednie warunki oraz komfort dla nas wszystkich, tak aby każdy mieszkaniec czuł się jak w swoim domu
NUMER PROJEKTU [ 8 ] „Chilling ist für alle da” (Strefa chilloutu i bookcrossingu na wydziale filologicznym)
Zrobimy tak: W ramach projektu nasz wydział zyska miejsce, w którym studentki, studenci i pracownicy wydziału będą mogli w trakcie przerwy między zajęciami odpocząć oraz się integrować.

Dlaczego i dla kogo? W naszym instytucie brakuje miejsca na chwilę odpoczynku, gdzie można zintegrować się z innymi albo rozkoszować się chwilą. W instytucie nie ma żadnej kafejki ani baru. Dzięki naszemu projektowi nasz instytut zyska miejsce, które pozwoli zrelaksować się pomiędzy zajęciami.
Gdzie? Planowa strefa chilloutu znajdowałaby się w instytucie filologii germańskiej (2. piętro przy schodach) przy pl. Nankiera 15b, do której mieliby nie tylko dostęp studenci germanistyki, ale także studenci polonistyki. Obecnie te miejsce, w którym planujemy tę strefę, jest zagracone ławkami i stołami. To miejsce zostało zabrane studentom. Chcemy zrobić z tym porządek i zrobić coś dla naszych kolegów i koleżanek z instytutu.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Jesteśmy zgranym teamem, który chce zmieniać otoczenie. Jesteśmy pełni zapału i gotowi do działania dla naszych kolegów i koleżanek. Poniżej przesyłamy wstępne zdjęcie, które przedstawia jak wygląda miejsce, w którym planujemy strefę chilloutu. W kolejnej fazie przygotujemy plakat, który doślemy.
Kim jesteśmy: Jesteśmy studentami czwartego roku na wydziale filologicznym (filologia germańska), którzy w przerwie między zajęciami oraz pisaniem prac magisterskich lubią na chwilę się wyciszyć i odpocząć. Jesteśmy studentami, którzy odczuwają brak takiego właśnie miejsca do odpoczynku, relaksu i regeneracji na terenie naszego instytutu.
NUMER PROJEKTU [ 9 ] II Festiwal Literatura Nieobca. Spotkania z literaturą i przekładem
Zrobimy tak: Zorganizujemy drugą edycję Festiwalu Literatura Nieobca (pierwsza, zrealizowana w ramach Akademickiego Budżetu Otwartego 2023, odbyła się w listopadzie ubiegłego roku i została znakomicie przyjęta przez publiczność). Tym razem skupimy się na literaturze czeskiej, żydowskiej (w języku jidysz) i niemieckiej. Naszym celem jest sprawdzić, w jaki sposób literatury te wzajemnie na siebie oddziaływały, jak kształtowały się w określonym kontekście kulturowym, co miały i mają sobie nawzajem do powiedzenia. Interesuje nas przede wszystkim nakładanie się literackich i językowych perspektyw, manifestujące się w takich zjawiskach jak praska niemiecka literatura, czeska twórczość emigracyjna (w języku niemieckim), literatura żydowska powstająca na terenie Czech, Austrii i Niemiec. Będziemy szukać połączeń i punktów węzłowych pomiędzy tymi trzema literaturami i spróbujemy przyjrzeć się każdej z nich w świetle, jakie rzucają na nią dzieła z pozostałych obszarów kulturowych. Przewodnikami w tych poszukiwaniach będą zaproszeni badacze i tłumacze: prof. Joanna Degler, dr Štěpán Balík, Małgorzata Gralińska i Agata Wróbel. Wspomagać ich będzie liderka projektu, Olga Czernikow.
Wyjątkowe w naszym festiwalu jest to, że publiczność może brać aktywny udział w naszych poszukiwaniach: wszyscy uczestnicy będą mogli spróbować swoich sił jako tłumacze lub interpretatorzy tekstów, zamierzamy bowiem zorganizować zarówno otwarte wykłady i dyskusje, jak i zajęcia praktyczne z przekładu literackiego (teksty zostaną wcześniej wysłane zgłoszonym uczestnikom). Planujemy także warsztaty z języka jidysz (jak się zdaje, wciąż mało znanego), które m. in. będą okazją, by przyjrzeć się wpływom języków słowiańskich na ten język. Udział we wszystkich zajęciach będzie bezpłatny.
Jesteśmy przekonani, że nasze wydarzenie ze względu na swoją otwartość zachęci do zagłębienia się w mniej znaną problematykę kulturową również osoby zawodowo niezwiązane z filologią, zarazem zaś umożliwi publiczności poznać bliżej działania Uniwersytetu Wrocławskiego w zakresie upowszechniania wiedzy i świadomości kulturowej. Festiwal pozwoli także uczestnikom przekonać się, że żadna literatura nie powstaje w próżni, że przenikanie się kultur jest zjawiskiem niezmiennie fascynującym i że kontakt z tym, co pozornie odległe, może być wręcz doświadczeniem formującym. Wreszcie – chcielibyśmy, by zorganizowane przez nas spotkania, wykłady, warsztaty i dyskusje pokazały, że wszystkie języki i wszystkie literatury, niezależnie od swojej popularności, wciąż mają coś ważnego do przekazania.
Program w zarysie przedstawia się następująco:

Termin: 15–17 listopada 2024
Dzień pierwszy
1. Miszmasze i krzyżówki, czyli literatura na pograniczu języków – wykład (Olga Czernikow)
2. Warsztaty translatorskie z literatury czeskiej (Agata Wróbel) i niemieckiej (Małgorzata Gralińska)
Przerwa
3. Okiem tłumaczki: literatura czeska pisana po niemiecku – wykład (Małgorzata Gralińska)
Dzień drugi
1. Praga jako ważny ośrodek rozwoju literatury jidysz pisanej przez kobiety– wykład (Joanna Degler)
2. Jidysz wśród języków słowiańskich – warsztaty cz. 1 (Štěpán Balík)
Przerwa
3. Spotkanie z tłumaczkami (Agata Wróbel, Małgorzata Gralińska, Olga Czernikow, prowadzenie: Dobromiła Jankowska)
Dzień trzeci
1. Jidysz wśród języków słowiańskich – warsztaty cz. 2 (Joanna Degler, Štěpán Balík)
2. „Kto to będzie czytał?”, czyli rzecz o przekładach literatury spoza głównego nurtu – dyskusja z udziałem tłumaczy.
Dlaczego i dla kogo? Jesteśmy filologami, więc teksty, języki i opowieści to nasza codzienność, ale codzienność wciąż zaskakująca i niezwykła. Zauważyliśmy jednak, że wciąż mamy mało okazji do rozmów o tym, co nas tak żywo zajmuje – rozmów niekoniecznie akademickich, raczej zwyczajnych, osobistych, ale autentycznie angażujących i poprzedzonych głębszym namysłem. Uznaliśmy zatem, że warto stworzyć przestrzeń dla takich dyskusji, a za przewodników wybrać sobie znakomitych tłumaczy i literaturoznawców, którzy mogliby przybliżyć nam (i publiczności) mniej znane zagadnienia pozornie odległych zjawisk kulturowych. A ponieważ jesteśmy przekonani, że przerzucanie mostów między kulturami to jedna z głównych idei Uniwersytetu, chcemy, by to wyjątkowe wydarzenie odbywało się właśnie tu, w murach naszej uczelni. Festiwal jest adresowany do wszystkich, którzy interesują się tłumaczeniem literatury i chcieliby na własne oczy zobaczyć, „jak to się robi”, ale też do tych, którzy chcą po prostu posłuchać i porozmawiać o książkach i językach. Co istotne, w wydarzeniach festiwalowych mogą uczestniczyć zarówno osoby związane z Uniwersytetem, jak i publiczność z zewnątrz. Do współpracy przy naszym przedsięwzięciu zaprosiliśmy doświadczonych badaczy i tłumaczy (prof. Joannę Degler, dr. Štěpána Balíka, Małgorzatę Gralińską i Agatę Wróbel), którzy chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem. Z udziału w warsztatach, wykładach, spotkaniach i dyskusjach skorzystają wszyscy: zarówno uczestnicy, jak i prowadzący, wierzymy bowiem, że rozmowy o literaturze i wspólna praca nad tekstami literackimi są inspirujące i kształcące dla każdego.
Gdzie? Wydarzenia festiwalowe będą się odbywały w Instytucie Filologii Słowiańskiej UWr (ul. Pocztowa 9) i w Katedrze Judaistyki im. Tadeusza Taubego (ul. Św. Jadwigi 3/4).
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewniamy całą obsługę festiwalu – miejsce, pomoc wolontariuszy, materiały warsztatowe, promocję w naszych mediach społecznościowych, a także niepodlegającą wycenie – czyli bezcenną – atmosferę.
Kim jesteśmy: Jesteśmy grupą zaprzyjaźnionych osób zajmujących się słowami – tak chyba można by nas najkrócej określić. Czytamy, piszemy, tłumaczymy i rozmawiamy o tym, co przeczytaliśmy, napisaliśmy, przetłumaczyliśmy. Przede wszystkim jednak czytamy. Część naszego zespołu to studenci, część to wykładowcy, ale nie przykładamy wagi do takich rozróżnień – znamy się, spędzamy ze sobą czas na uniwersytecie i poza nim i uczymy się od siebie nawzajem, bo każde z nas ma inne umiejętności i talenty. Uważamy, że wiedza jest dobrem, którym należy się dzielić, dlatego z wielkim entuzjazmem podchodzimy do wszelkich nietuzinkowych inicjatyw dających nam możliwość poznania czegoś nowego. Żeby było sprawiedliwie, teraz i my postanowiliśmy stworzyć taką okazję i wymyśliliśmy nasz Festiwal. Wszyscy mamy doświadczenia w rozmaitych działaniach upowszechniających kulturę innych obszarów językowych: organizowaliśmy konferencje i wyjazdy naukowe, spotkania z pisarzami i tłumaczami, prowadziliśmy warsztaty przekładowe lub w nich uczestniczyliśmy, a w zeszłym roku udało nam się – dzięki ABO – zorganizować nasz pierwszy Festiwal poświęcony literaturze i przekładowi.
NUMER PROJEKTU [ 10 ] Akademicka Baza Odpoczynku
Zrobimy tak: Poprzez zakup wygodnych kanap i foteli chcemy stworzyć przyjazną przestrzeń dla czytelniczek i czytelników Biblioteki na Wydziale Prawa Administracji i Ekonomii. Projekt ma na celu nie tylko stworzenie miejsca do odpoczynku, ale także przez to zbudowanie społeczności akademickiej, wspierającej rozwój intelektualny i osobisty, a także interpersonalny.
Dzięki temu podejściu do przestrzeni bibliotecznej, studenci będą mieli możliwość nie tylko wytchnienia od codzienności akademickiej, ale także rozwoju interakcji międzyludzkich i inspiracji. Ponadto, za sprawą stałego elementu przy Czytelni – półce z darmowymi książkami – studenci w końcu będą mogli wygodnie zanurzyć się w lekturze w kąciku czytelniczym – na wygodnym fotelu z dostępem do dobrego oświetlenia.

Dlaczego i dla kogo? Chcemy zrealizować projekt, który stworzy miejsce odpoczynku dla osób korzystających z biblioteki. Naszym celem jest umożliwienie im wygodnego spożywania posiłków i napojów czy po prostu relaksu w przerwach od pracy. Dodatkowo, w wybranym przez nas miejscu znajduje się półka z darmowymi książkami, które studenci mogą czytać, co doskonale wpisuje się w ideę naszego projektu. Obserwujemy, że zarówno studenci, jak i inni użytkownicy biblioteki często przesiadują na schodach lub na pojedynczym krześle przy wejściu do czytelni. To skłania nas do przekonania, że nasz pomysł na wygodny kącik do odpoczynku z pewnością będzie mile widziany. Wcześniejszy, podobny projekt zlokalizowany w budynku D na III piętrze, cieszy się ogromnym powodzeniem – studenci chwalą to rozwiązanie, a znalezienie tam wolnego miejsca często bywa wyzwaniem.
Gdzie? Będzie to korytarz w budynku „D” Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii, naprzeciwko wejścia do Czytelni.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewnimy utrzymanie porządku w nowo utworzonej przestrzeni, będziemy dbać o jej stan oraz dalszy rozwój, a także wesprzemy organizacyjnie proces tworzenia tego miejsca.
Kim jesteśmy: Biblioteka WPAiE i Centrum Digital Justice łączy siły! Jesteśmy nieodłączną częścią Wydziału Prawa, Administracji i Ekonomii.
Inkubator Doskonałości Naukowej – Centrum Digital Justice zajmuje się badaniem wpływu nowych technologii na wymiar sprawiedliwości w sprawach karnych i nie tylko. Poprzez swoje badania stajemy się częścią międzynarodowej społeczności starającej się dostosować istniejące rozwiązania prawne do nowych wyzwań współczesnego świata
Biblioteka WPAiE – to właśnie dzięki pracowniczkom i pracownikom biblioteki studenci mają łatwiejszy dostęp do wiedzy i możliwość rozwijania się poza salą wykładową.
NUMER PROJEKTU [ 11 ] Jest Chemia, Jest Chill 2.0
Zrobimy tak: Projekt zakłada poszerzenie istniejącej na terenie Wydziału Chemii Strefy Chillu, którą udało się zrealizować dzięki wygranej w 1. edycji ABO. Celem naszej inicjatywy jest utworzenie większej liczby miejsc, z których będą mogli korzystać wszyscy studenci i doktoranci Wydziału Chemii. Zauważyliśmy, że nasz poprzedni projekt doskonale wpisuje się w przestrzeń naszego Wydziału, a także cieszy się nadal ogromnym zainteresowaniem studentów. Chcemy, aby rozbudowana strefa wypoczynku stała się jeszcze bardziej dostępna dla wszystkich osób spędzających czas na Wydziale Chemii.

W tegorocznym projekcie zakładamy doposażenie istniejącej strefy relaksu o dodatkowe wygodne miejsca do siedzenia – nowe miękkie pufy, fotele, leżaki oraz kanapy. Planujemy również udekorować tę przestrzeń poduszkami oraz ciepłymi kocami. Chcielibyśmy także dokupić kilka nowych gier planszowych oraz stolików kawowych, aby umilić rozgrywkę ?. Ponadto, planujemy również utworzyć kolejne takie miejsca w okolicy sal wykładowych IAB, CD oraz EF, wokół których obecnie nie ma nawet wystarczającej liczby krzeseł dla czekających na zajęcia studentów.
Realizacją naszego przedsięwzięcia zajmiemy się sami, jesteśmy dobrze zorganizowani i potrafimy współpracować. Przekonaliśmy się, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych – wystarczy dobry pomysł, zaangażowanie i wytrwałość w dążeniu do celu, a wtedy każdy sukces jest na wyciagnięcie ręki!
Dlaczego i dla kogo? Po przeanalizowaniu potrzeb studentów naszego Wydziału doszliśmy do wniosku, że obecna Strefa Chillu nie zaspokaja ich w wystarczającym stopniu. Szczególnie w godzinach wzmożonego ruchu nadal brakuje na Wydziale miejsc, gdzie studenci, mający przerwę między wykładami, mogliby odpocząć, miło spędzić czas lub porozmawiać z przyjaciółmi. Uważamy, że taka przestrzeń jest niezwykle potrzebna w większej niż do tej pory liczbie miejsc w budynkach wydziału. Przerwy między zajęciami mogą trwać nawet kilka godzin, dlatego tak ważne jest zorganizowanie odpowiedniej ilości miejsc odpoczynku dla wszystkich studentów. Strefa ta będzie w każdej jej części, tak jak do tej pory, przestrzenią otwartą zarówno dla osób studiujących jak i pracowników Wydziału Chemii. Liczymy, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie, a spędzanie czasu na Wydziale stanie się o wiele przyjemniejszym doświadczeniem.
Gdzie? Projekt zakłada przystosowanie kilku części Wydziału Chemii ogólnodostępnych dla studentów, doktorantów oraz pracowników, a dotychczas niezagospodarowanych w sposób kreatywny. Chcielibyśmy wykorzystać potencjał miejsc w okolicy sal wykładowych – IAB, CD oraz EF, a także odświeżyć przestrzeń głównego korytarza Wydziału Chemii.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Z naszej strony zapewniamy przede wszystkim kreatywne podejście, umiejętności organizacyjne i dużo chęci do działania. Wspólnie przygotowaliśmy wstępne wizualizacje naszego projektu i wiemy, że niektóre elementy infrastruktury wymagają odświeżenia oraz reorganizacji przestrzeni, czego z chęcią się podejmiemy. W naszym projekcie chcemy rozbudować istniejącą Strefę Chillu tak, aby służyła całej społeczności Wydziału Chemii. Jesteśmy otwarci na różne propozycje, ale przede wszystkim słuchamy głosu studentów. Jako członkowie KNCh “Jeż” będziemy nadzorować wszystkie nowo powstałe części wypoczynkowe oraz dbać o ich utrzymanie, tak jak ma to miejsce dotychczas.
Kim jesteśmy: Jesteśmy zgraną grupą ambitnych i zaangażowanych młodych ludzi, a przy okazji także członkami Koła Naukowego Chemików „Jeż”. W tym projekcie reprezentujemy głos całej społeczności studentów Wydziału Chemii, ponieważ dostrzegamy ich potrzeby. Chcielibyśmy aktywnie działać, aby mieć realny wpływ na to, co dzieje się na naszym Wydziale. Wierzymy, że studia to bardzo ważny okres w naszym życiu, dlatego zależy nam na tym, aby każdy student czy doktorant mógł poczuć się dobrze na swoim wydziale. W naszych działaniach jesteśmy konsekwentni, zmotywowani i nie boimy się podejmować nowych wyzwań!
NUMER PROJEKTU [ 12 ] „Wyobraźnia polityczna. Teorie, idee, praktyki”
Zrobimy tak: W ramach projektu pragniemy zorganizować ogólnopolską konferencję naukową pt. „Wyobraźnia polityczna. Teorie, idee, Praktyki”. Konferencja jest dla naszego zespołu istotna z kilku względów: 1. otwiera nas na współpracę z wrocławskimi badaczkami i badaczami, a także z krajowymi i zagranicznymi (między innymi z Rumunii, Francji, USA); 2. inauguruje naszą obecność w polu badań nad wyobraźnią polityczną – w konferencji chodzi nam zwłaszcza o podkreślenie naszej obecności w kontekście krajowym (dlatego też zaprosiliśmy znane badaczki i badaczy z Polski, tj. Ewę Bińczyk, Aleksandrę Derrę, Monikę Bobako, Pawła Dybla, Andrzeja Nowaka oraz Andrzeja Ledera – osoby te już potwierdziły swój udział); 3. jest to szansa na nawiązanie współpracy badawczej między filozoficznym środowiskiem wrocławskim a czołowymi przedstawicielami polskiej humanistyki; 4. studentki i studenci biorący udział w konferencji będą mieli szansę na zapoznanie się z ciekawymi i nośnymi ideami dotyczącymi wyobraźni politycznej; 5. studentki i studenci będą mieli szansę na rozmowy, dyskusje oraz nawiązanie kontaktów naukowych z czołowymi przedstawicielami polskiej humanistyki.

W ramach konferencji planujemy serię wywiadów i rozmów z zaproszonymi gośćmi w audycji „Świat słyszany z Koszarowej” (podcast na Spotify).
Konferencję pragniemy zrealizować przy organizacyjnym wsparciu studentek i studentów oraz doktorantek i doktorantów Instytutu Filozofii UWr.
Nasz zespół będzie również przy tym wydarzeniu współpracować z Instytutem Studiów Europejskich UWr.
Dlaczego i dla kogo? Z jednej strony, projekt nawiązywać będzie do działań wcześniejszych, organizowanych przez Instytut Filozofii oraz Stowarzyszenie Bachelardowskie Mythopoeia i Centrum Badań Interdyscyplinarych i Filozofii Kultury (obecnie Centrum im. Ernsta Cassirera) we współpracy z Wrocławskim Centrum Akademickich, tzn. 1. cyklu spotkań filozoficznych i okołofilozoficznych w roku akademickim 2022/2023 pt. „Świat obrazów. Obrazy świata. Z notatnika badacza” (https://www.facebook.com/profile.php?id=100082949965980); 2. konferencji krajowych i międzynarodowych poświęconych wyobraźni, obrazom, mitom i symbolom; 3. tworzeniu monografii i artykułów naukowych; 4. współpracy krajowej i międzynarodowej. Z drugiej strony, zespół badawczy „Wyobraźnia polityczna” pragnie zamanifestować swoją obecność i otworzyć na szerszą współpracę krajową i międzynarodową. Angażując studentki i studentów studiów II i III stopnia chcemy otworzyć ich na współpracę o charakterze krajowym, a następnie międzynarodowym. Te trzy zasadnicze aspekty projektu wyjaśniają jego powstanie.
Projekt tworzymy jako zespół badawczy, lecz także z myślą o aktywizacji, rozwoju studentek i studentów studiów II i III stopnia oraz mając na uwadze naukową aktywność wrocławskiej filozofii w kontaktach krajowych i międzynarodowych. Na projekcie skorzystają zatem środowiska naukowe, studenckie, popularyzatorskie oraz wratislawianiści.
Jesteśmy przekonani, że projekt dotyczący wyobraźni politycznej, jak i samej wyobraźni, doskonale komponuje się z filozoficznym dziedzictwem UWr. Weźmy pod uwagę Ernsta Cassirera, który urodził się we Wrocławiu, czy Wilhelma Diltheya i Rudolfa Otto, którzy wykładali na wrocławskiej uczelni (z tą myślą część osób z naszego zespołu przygotowało film poświęcony filozoficznej tradycji, jak i teraźniejszości Instytutu Filozofii we Wrocławiu, pt. „Wrocław – miasto myśli. Studiuj w Instytucie Filozofii UWr – https://www.youtube.com/watch?v=gqYM-WbewtY).
Po zakończeniu projektu planowana jest publikacja naukowa oraz seria wywiadów z zaproszonymi gośćmi, co komponuje się zarówno z wymiarem naukowym konferencji, jak i działalnością popularyzującą naukę. Jesteśmy przekonani, że przestawiamy ważny projekt, którego treść przyczyni się do rozwoju dyskusji, wymiany poglądów i rozwijania badań w dziedzinie filozofii, wratislawianów i dziedzin pokrewnych. Chcemy podkreślić, że nasza konferencja jest przedsięwzięciem zaprojektowanym jako wydarzenie cykliczne, coroczne, stopniowo poszerzane o nowe wiązki treści i coraz szersze grono gości lokalnych, krajowych i zagranicznych. Spotykając się co roku chcemy być coraz bardziej otwarci na wzajemną wymianę badań i doświadczeń.
Gdzie? Instytut Filozofii UWr, teren Wydziału Nauk Społecznych UWr.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewniamy:
1. nośne filozoficznie idee i myśli pobudzające wyobraźnię;
2. ciekawe dyskusje, debaty i rozmowy – wybrani przez nas prelegenci są wybitnymi specjalistami w swoich dziedzinach, wnoszącymi wysoką wartość do dyskusji, mają duże doświadczenie w rozpowszechnianiu i popularyzowaniu wiedzy i wyników swoich badań;
3. możliwość kontaktu z czołowymi przedstawicielami polskiej humanistyki;
4. interesujące prezentacje i wystąpienia konferencyjne;
5. integrację i aktywizację środowiska filozoficznego we Wrocławiu (w tym społeczności studenckiej);
6. wypromowanie Kampusu przy Koszarowej dla całej społeczności uniwersyteckiej i akademickiej Wrocławia;
7. zadbamy o odpowiednią promocję wydarzenia, aby przyciągnąć nie tylko filozofów i naukowców, ale także pasjonatów szerokiego podejścia multidyscyplinarnego oraz wratislawianistów;
8. chcemy aby konferencja była początkiem cyklu. Będzie to przestrzeń do swobodnej wymiany myśli i kontaktów między uczestnikami spotkania naukowego i popularyzatorskiego.
Kim jesteśmy: Jesteśmy młodym zespołem badawczym „Wyobraźnia polityczna” działającym od lutego 2024 roku w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jednym z celów przyświecających naszej działalności jest integrowanie wrocławskiego środowiska filozoficznego w interakcji ze znanymi i teoretycznie wpływowymi badaczami krajowymi oraz zagranicznymi reprezentującymi podejścia multidyscyplinarne, interdyscyplinarne i transdyscyplinarne dotyczące wyobraźni politycznej. Osoby zaangażowane w prace zespołu badawczego „Wyobraźnia polityczna” reprezentują nie tylko Instytut Filozofii UWr, lecz także Stowarzyszenie Bachelardowskie Mythopoeia, Centrum im. Ernsta Cassirera oraz Akademię Młodych Uczonych i Artystów.
NUMER PROJEKTU [ 13 ] Grzałkowisko
Zrobimy tak: Projekt „Grzałkowisko” to inicjatywa, która zapewnia studentom możliwość podgrzewania jedzenia w wygodny i bezpieczny sposób. Naszym celem jest stworzenie przyjaznej przestrzeni, w której studenci mogą skorzystać z wyposażenia w formie urządzeń do podgrzewania posiłków.
Osoby, które będą korzystać z efektów planowanego projektu będą miały możliwość oszczędzania czasu i pieniędzy, przygotowując własne posiłki zamiast korzystać z drogich (i często niezdrowych) opcji posiłków na mieście. Będą mogli kontrolować jakość przygotowanych przez siebie posiłków, co może przyczynić się do poprawy ich zdrowia i samopoczucia.

Nasze działanie wpłynie pozytywnie na otoczenie Uniwersytetu Wrocławskiego, tworząc społeczność akademicką bardziej świadomą i odpowiedzialną w kwestiach żywieniowych. Ponadto, projekt ten może pomóc w zmniejszeniu ilości odpadów związanych z opakowaniami jednorazowymi, promując bardziej ekologiczne i zrównoważone podejście do spożywania posiłków.
Chcemy wyposażyć odpowiednio wybraną przestrzeń w urządzenia do podgrzewania jedzenia, takie jak mikrofalówki, czajniki elektryczne. Planujemy zrealizować ten projekt poprzez współpracę z uczelnianymi władzami, do których już zwracałyśmy się, czy jest możliwość jego stworzenia. Prodziekan ds. studenckich Wydziału Nauk Społecznych, dr hab. Jacek Zieliński, jak najbardziej wyraził swoją aprobatę i chęć wsparcia. Dodatkowo, planujemy przeprowadzić kampanię informacyjną, aby promować korzyści związane z korzystaniem z efektów końcowych oraz zachęcić studentów do aktywnego udziału.
Dlaczego i dla kogo? Pomysł powstał, gdy wspólnie zauważyłyśmy problem podczas uczestnictwa w zajęciach na Wydziale Nauk Społecznych w Instytucie Socjologii, iż studenci w tym budynku nie mają dostępu do żadnej przestrzeni gastronomicznej. Poza tym, w odniesieniu do całego Kampusu na ulicy Koszarowej, powstające miejsca oferujące możliwość zjedzenia ciepłego posiłku bardzo często otwierają się i szybko zamykają. Generuje to problemy w środowisku studenckim, że tak naprawdę nie mamy możliwości wyboru normalnego jedzenia i bardzo często zmuszeni jesteśmy wybierać opcje dostępne jedynie w automatach rozlokowanych w budynku, które oferują tylko przekąski, często niezdrowe i drogie. W przyszłości chciałybyśmy, żeby takie rozwiązanie mogło być dostępne w każdym budynku przy ulicy Koszarowej, a nawet na każdym wydziale Uniwersytetu Wrocławskiego.
Gdzie? Wydział Nauk Społecznych, Instytut Socjologii
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Wraz z zespołem oferujemy swoją kreatywność, by tym samym w jak najlepszy sposób zaprezentować przestrzeń i stworzyć wokół niej ideę nie tylko związaną ze zwykłym spożywaniem posiłków, ale również odnoszącą się do świadomego podejścia do odżywiania oraz ekologii. Poza tym możemy zaproponować swoje umiejętności komunikacyjne, graficzne oraz copywriterskie. Jesteśmy też zmobilizowane i chętne do pracy- zakupimy całe wyposażenie oraz przetransportujemy je i zaaranżujemy całą przestrzeń już do użytkowania.
Kim jesteśmy: Jesteśmy grupą dziewczyn, studiujących socjologię ekonomiczną na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego. Każda z nas ma doświadczenie w działalności społecznej oraz wolontaryjnej. Jesteśmy członkiniami różnych inicjatyw oraz organizacji, które mają przyczyniać się do lepszego funkcjonowania każdej jednostki w społeczeństwie.
NUMER PROJEKTU [ 14 ] Dobrze wiedzieć więcej
Zrobimy tak: „Dobrze wiedzieć więcej” to projekt polegający na zakupie i montażu w Instytucie Geografii i Rozwoju Regionalnego (gmach główny, 2 piętro) gabloty multimedialnej w formie monitora/telewizora OLED prezentującego treści związane z aktualnościami w IGRR i jego promocją. Celem zainstalowania panelu OLED jest zwiększenie dostępności informacji dla studentów i pracowników UWr, o tym co dzieje się w Instytucie, ale także na Wydziale i Uniwersytecie. W IGRR istnieje już jedna taka gablota, zawieszona na 3 piętrze gmachu głównego. Planujemy instalację drugiej, piętro niżej, aby treści docierały równolegle do większej grupy odbiorców. Na zawieszonych w Instytucie multimedialnych gablotach wyświetlane będą najnowsze informacje zamieszczane w social mediach, dotyczące tego co dzieje się aktualnie w Instytucie, jak również informacje o najnowszych publikacjach pracowników IGRR. Ponadto multimedialne gabloty wykorzystywane będą podczas licznych wydarzeń, takich jak: drzwi otwarte, Dolnośląski Festiwal Nauki, giełdy kół naukowych, rekrutacja itp. Realizacja projektu obejmie zakup monitora/telewizora OLED oraz jego instalację i podłączenie do sieci Internet.
Dlaczego i dla kogo? „Dobrze wiedzieć więcej” to projekt, który ma zwiększyć dostępność informacji, skierowany do studentów, pracowników Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego oraz do wszystkich odwiedzających Instytut w gmachu głównym UWr. Nie każdy korzysta z social mediów lub robi to z różną częstotliwością. Podobnie jest ze stronami www. Tradycyjne gabloty też nie są w stanie tak skutecznie docierać do odbiorcy, jak aktualizowany na bieżąco, podświetlany obraz. Taka elektroniczna gablota daje możliwość przekazania większej ilości treści na ekranie, gdzie zmieniają się wyświetlane informacje, niż na statycznej tablicy ogłoszeń.
Gdzie? Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego, gmach główny, 2 piętro.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Konsultacje ze społecznością Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego w kwestii szczegółowej lokalizacji gabloty multimedialnej. Ponadto pomoc logistyczna od momentu zakupu (pomoc w przetargu, jeśli jest wymagany) do montażu, z ewentualnym wsparciem finansowanym montażu ze strony Dyrekcji IGRR.
Kim jesteśmy: Grupa pracowników IGRR, którzy od lat angażują się w promocję jednostki i aktywizują społeczność Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego.
NUMER PROJEKTU [ 15 ] Siedziba godna (nie tylko znawcy) sztuki
Zrobimy tak: Pragniemy z budynku Instytutu Historii Sztuki uczynić miejsce przyjazne studentom. W związku z tym chcielibyśmy wprowadzić nieco koloru na korytarze poprzez powieszenie na ścianach ram z fotografiami wykonanymi przez studentów podczas licznych wyjazdów oraz dodanie obić w postaci kolorowych poduszek na drewniane ławki. Patio instytutowe miałoby stać się namiastką barokowego ogrodu, pełną roślin w donicach i pnących bluszczy. Natomiast niewielka, acz znacząca zmiana pod postacią zakupu szyn galeryjnych do „krypty” pozwoliłaby na ciekawsze (i znacznie bezpieczniejsze) prezentowanie dzieł, które tworzą wystawy organizowane w piwnicy. Dzięki temu możliwe będzie budowanie dalszej współpracy z kołami naukowymi m.in. kołem #f(zero)f działającym przy wrocławskiej ASP poprzez cykliczne urządzanie kolejnych wystaw. Zakupienie ekranu projekcyjnego pozwoliłoby na włączanie w przestrzeń wystaw elementu obrazu ruchomego. Uniwersytet zyskałby kolejną przestrzeń, w której prężnie działaliby studenci.

Dlaczego i dla kogo? W ostatnich edycjach ABO udało się nam dostać dofinansowanie na rewitalizację instytutowej piwnicy i widać tego efekty! Koło naukowe ma stałe miejsce spotkań a studenci posiadają przestrzeń, gdzie mogą wspólnie spędzać przerwy i przygotowywać liczne projekty. Idąc krok dalej, chcielibyśmy aby i reszta naszego instytutu stała się przestrzenią pełną barw i przyjazną studentom oraz ich działaniom. Przestrzeń patia urozmaicona wielokolorowymi roślinami zachęciłaby studentów nie tylko historii sztuki, czy muzykologii, ale także antropologii i historii do wspólnego spędzania czasu na świeżym powietrzu i dzielenia się doświadczeniami związanymi z naszymi dziedzinami. Możliwe byłoby także organizowanie wydarzeń na świeżym powietrzu a dodatkowo, studenci historii sztuki mogliby na żywo uczyć się, jak zakomponować swoją własną, zieloną przestrzeń. Doprowadzenie do końca rewitalizacji „krypty” otworzyłoby nowe możliwości na organizowanie w tej przestrzeni wystaw także przy użyciu nowych technologii a samo dodanie koloru i wygodnych poduszek sprawi, że każda osoba przychodząca do budynku przy ul. Szewskiej 36 niezaprzeczalnie zauważy pozytywne zmiany. Nasz projekt pasuje do przestrzeni Uniwersytetu między innymi, dlatego że chcemy tworzyć przestrzeń integrującą wszystkich studentów.
Gdzie? Projekt dotyczy całej przestrzeni budynku przy ul. Szewskiej 36, gdzie mieści się Instytut Historii Sztuki wraz z przylegającym do niego patiem.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewnimy bezmiar niesamowitych wydarzeń, na które wszystkie osoby z Uniwersytetu Wrocławskiego, ale i nie tylko, są zaproszone! A więc – wystawy w naszej „krypcie” (tj. piwnicy), akcję tworzenia barokowego ogrodu na patio (zasadzania roślin i wymieniania się szczepkami), urządzanie konkursów fotograficznych oraz wiele innych…
Kim jesteśmy: Jesteśmy członkiniami zarządu Koła Naukowego Studentów Historii Sztuki, ale przede wszystkim jesteśmy studentami niesamowitego kierunku, jakim jest historia sztuki właśnie. Mamy wiele pomysłów, od których wykonania dzieli nas jedynie brak budżetu i czasu.
NUMER PROJEKTU [ 16 ] #Multimedialna104
Zrobimy tak: Cel Projektu:
Nasz projekt ma na celu poprawę infrastruktury badawczej i edukacyjnej naszej uczelni poprzez zakup niezbędnego wyposażenia do pracowni, w tym ekranu multimedialnego oraz doposażenia instytutu (10 sal) w złączki, kolorowe zestawy markerów do tablic i listwy zasilające. Pragniemy stworzyć lepsze warunki do prowadzenia prezentacji, seminariów i warsztatów badawczych, co przyczyni się do podniesienia jakości naszych działań naukowych oraz efektywności prowadzonych projektów.

Korzyści dla Uczestników:
Uczestnicy naszych zajęć oraz pracownicy naukowi zyskają dostęp do nowoczesnej infrastruktury, która umożliwi im lepsze wykorzystanie potencjału naszej pracowni naukowej i usprawni funkcjonowanie sprzętu w innych. Dzięki nowemu wyposażeniu będą mieli możliwość wygodnego dzielenia się treściami wizualnymi oraz prowadzenia interaktywnych zajęć, co wpłynie pozytywnie na jakość nauczania i przyswajanie wiedzy przez studentów.
Wpływ na Otoczenie Uniwersytetu Wrocławskiego:
Realizacja naszego projektu przyczyni się do podniesienia standardów nauczania oraz prowadzenia badań na Uniwersytecie Wrocławskim. Dzięki nowemu wyposażeniu pracowni naukowych nasza uczelnia stanie się bardziej atrakcyjnym miejscem dla studentów i pracowników naukowych, co może przyczynić się do zwiększenia prestiżu i konkurencyjności naszej instytucji na krajowym i międzynarodowym rynku edukacyjnym.
Opis Realizacji Projektu:
Realizacja naszego projektu polega na zakupie niezbędnego wyposażenia do pracowni, w tym ekranu multimedialnego, stojaka do ekranu oraz zestawu markerów i akcesoriów. Planujemy dokonać zakupu wysokiej jakości sprzętu, który będzie spełniał wszystkie nasze potrzeby edukacyjne i badawcze. Po zakupie przystąpimy do instalacji oraz konfiguracji nowego wyposażenia, aby jak najszybciej mogło być wykorzystywane przez naszych pracowników naukowych i studentów.
Dlaczego i dla kogo? Chcemy zrealizować ten projekt, aby pozostawić coś po sobie w Instytucie Politologii. Uczestnicząc w zajęciach zwracamy uwagę na aspekty techniczne, ponieważ wielokrotnie – również i my – wykorzystujemy udogodnienia współczesnego świata do wystąpień podczas zajęć.
Realizacja projektu pozwoli w znacznym stopniu rozwijać społeczność akademicką w Instytucie Politologii. Nie bez znaczenia jest również aspekt rozrywkowo-naukowy. Na zakupionym sprzęcie będzie można prezentować także różnego rodzaju materiały – m.in. krótkie filmiki obrazujące omawiane kwestie.
Nasz projekt pasuje do przestrzeni Uczelni, ponieważ, są tam dogodne warunki do jego realizacji. Przychylność społeczności akademickiej to niewątpliwy atut, który pozwala nam sądzić, że nasze działania są skierowane w odpowiednim kierunku. Skorzystać z finalnego efektu będą mogły wszystkie osoby studiujące na Wydziale Nauk Społecznych, w szczególności w Instytucie Politologii.
Gdzie? Projekt docelowo będzie w sali 104 (Instytut Politologii), która pełni kluczową rolę w naszym codziennym życiu akademickim. Jest to sala, w której spędziliśmy ostatnie 3 lata akademickiej działalności. Jest również miejscem spotkań, dyskusji i pracy zespołowej.
Tablica pozwoli nam oraz innym studentom Instytutu Politologii jeszcze bardziej usprawnić proces przyswajania wiedzy poprzez interaktywną naukę i prezentacje, które moglibyśmy na niej wyświetlać. Wpisuje się ona idealnie w nasze potrzeby i może zdecydowanie podnieś poziom nauki oraz współpracy.
Pozostały zakupiony sprzęt dostępny będzie do wypożyczenia w portierni.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Propozycja przez nas przedstawiona opiera się na przygotowaniu projektu i czasie na to poświęconym, zaangażowaniu społecznym, umiejętnej organizacji oraz kreatywności w wykorzystaniu finalnego efektu projektu.
Nasza umiejętność współpracy i działania ponad wszelkimi podziałami pozwoli na aktywne zabieganie o głosy w ramach zgłaszanego projektu. Umiejętność organizacji wykorzystamy przy planowaniu działań promocyjnych, a także w pomocy podczas realizacji projektu.
Kreatywne myślenie zastosujemy w momencie, gdy będziemy prezentowali finalizację tego projektu i opowiemy o możliwościach, które daje on społeczności akademickiej zlokalizowanej na WNS-ie, w szczególności w Instytucie Politologii.
Kim jesteśmy: Jesteśmy Studentami III roku Zarządzania Projektami Społecznymi w trybie niestacjonarnym. Znamy się od trzech lat i wiemy, jak wspólnie działać dla dobra ogółu.
W momencie składania wniosku projektowego, nie jesteśmy zrzeszeni w Kołach Naukowych i organizacjach studenckich. To pozwala nam prowadzić rozmowy projektowe ponad wszelkimi podziałami.
NUMER PROJEKTU [ 17 ] Modernizacja korytarza przed Dziekanatem WNS
Zrobimy tak: Celem proponowanego projektu jest przekształcenie fragmentu korytarza przed Dziekanatem Wydziału Nauk Społecznych w miejsce nowoczesne, przyjazne studentom do pozyskiwania niezbędnych w czasie studiów informacji oraz przygotowywania i wypełniania dokumentów składanych w Dziekanacie.

W ramach budżetu planujemy:
• usunięcie starych i zniszczonych tablic informacyjnych i zakup nowych gablot magnetycznych, na których wywieszamy kluczowe informacje dla studentów np. informacje dla studentów I roku, informacje o stypendiach, bieżące ogłoszenia itp.;
• zakup tablicy do udostępniania aktualnych druków i formularzy, które studenci składają w różnych sprawach dotyczących toku studiów. Od czasu pandemii na kampusie WNS nie ma punktu do wydruku dokumentów. Niezbędne jest udostępnianie studentom gotowych formularzy, a tym samym umożliwienie wypełniania wniosków „na miejscu”. Udostępnienie aktualnych druków i formularzy w jednym miejscu ułatwi szybki i sprawny do nich dostęp oraz umożliwi studentom sprawne załatwienie spraw administracyjnych;
• usunięcie drewnianych ławek na korytarzu przed Dziekanatem, a w zamian za nie zakup miękkich piankowych puf i siedzisk.
Dlaczego i dla kogo? Projekt skierowany jest do wszystkich studentów Wydziału Nauk Społecznych. Należy podkreślić, że na WNS mamy dużą grupę studentów anglojęzycznych, dla których łatwy dostęp do gotowych wniosków jest niezwykłym ułatwieniem i cenną pomocą w załatwianiu spraw administracyjnych. Chcemy, by dzięki realizacji tego projektu studenci mogli szybko i sprawnie pobrać i wypełniać dokumenty składane do Dziekanatu. Korytarz jest także wizytówką dla kandydatów na studia, którzy już podczas procesu rekrutacji zapoznają się z kampusem, w tym także z Dziekanatem. Dlatego to miejsce powinno być atrakcyjne, funkcjonalne, z dostępem do wielu przydatnych informacji.
Gdzie? Wydział Nauk Społecznych – korytarz przed Dziekanatem
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Oferujemy zagospodarowanie nowych tablic aktualnymi informacjami. Dodatkowo planujemy aranżację okien na korytarzu w donice z kwiatami, które pozwolą wprowadzić więcej zieleni do naszej przestrzeni.
Kim jesteśmy: Aktywnie zaangażowanym zespołem Dziekanatu WNS
NUMER PROJEKTU [ 18 ] Pufa+ strefa relaksu w Instytucie Politologii / Pufa+ the chillout zone at the Institute of Political Science
Zrobimy tak: Cel projektu: Celem naszego projektu jest stworzenie oazy relaksu dla osób studiujących w Instytucie Politologii. Chcemy utworzyć miejsce, w którym studenci będą mogli odpoczywać pomiędzy zajęciami, a także przestrzeń, która będzie ułatwiać integrację.
Opis projektu: Projekt będzie polegał na wydzieleniu miejsca, a także na zakupie odpowiedniego wyposażenia, dzięki któremu stworzymy strefę relaksu dla studentów. Planujemy wyposażyć naszą strefę w pufy, stoliki i regały, aby stworzyć atmosferę sprzyjającą wypoczynkowi i integracji.

Nasz projekt będzie miał pozytywny wpływ zarówno na Uczelnię, jak i na jej otoczenie. Tworząc miejsce, w którym studenci mogą odpocząć i zrelaksować się, możemy pozytywnie wpłynąć na ich samopoczucie oraz efektywność przyswajania wiedzy. Strefa relaksu będzie sprzyjać również interakcjom między studentami, ułatwiając im budowanie więzi. Wydzielenie strefy relaksu oraz jej odpowiednie wyposażenie może przyczynić się także do poprawy estetyki i funkcjonalności kampusu, co korzystnie wpłynie na ogólną atmosferę na Wydziale Nauk Społecznych. Oferując miejsce do odpoczynku i relaksu możemy również przyczynić się do zwiększenia świadomości społeczeństwa odnośnie do efektywnego odpoczynku, a także podkreślić, jak ważne jest dbanie o swój dobrostan psychiczny.
Dlaczego i dla kogo? Nasza inicjatywa jest odpowiedzią na rzeczywiste potrzeby studentów: pomysł na projekt powstał po licznych rozmowach ze studentami, a także po przeprowadzeniu spaceru badawczego w ramach przedmiotu partycypacja społeczna w Polsce. Strefa relaksu w Instytucie Politologii będzie spełniała nie tylko praktyczne funkcje: poprzez jej organizację chcemy wspierać dbanie o dobre samopoczucie i redukcję stresu wśród studentów, co ma kluczowe znaczenie dla ich funkcjonowania w ramach naszej Uczelni. W projekcie wezmą udział zarówno studenci, jak i pracownicy, a po jego zakończeniu strefa relaksu będzie służyła zarówno społeczności akademickiej, jak i odwiedzającym nasz Uniwersytet gościom.
Gdzie? Strefa relaksu zostanie wydzielona i zorganizowana w Instytucie Politologii (ul. Koszarowa 3).
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Naszymi największymi atutami są wiedza i doświadczenie w przygotowaniu, realizacji oraz ewaluacji projektów, rzetelnie przeprowadzona analiza potrzeb, kreatywne pomysły, ogromna motywacja do realizacji celów projektu, a także chęć wykorzystywania w praktyce wiedzy teoretycznej.
Kim jesteśmy: Jesteśmy studentami i pracownikami Instytutu Politologii. Mamy duże doświadczenie w realizacji projektów społecznych i działalności organizacyjnej na rzecz naszego Uniwersytetu. Po przeprowadzeniu analizy potrzeb zdecydowaliśmy się wyjść z pomysłem założenia strefy relaksu w Instytucie Politologii.
NUMER PROJEKTU [ 19 ] Projekt Katakumby
Zrobimy tak: Katakumby, bo tak nazywamy pomieszczenia piwniczne w naszym Instytucie, mają potencjał stać się miejscem, w którym przyjemnie będzie spędzać czas. Zależy nam, żeby spełniały 3 funkcje: żeby można było tam odpocząć i zregenerować siły pomiędzy zajęciami, pouczyć się i w spokoju wypić herbatę lub coś przekąsić. Aby Katakumby mogły stać się taką przestrzenią, zmienimy oświetlenie na bardziej przyjazne dla oczu, a także zadbamy o zaaranżowanie “zielonego kącika”, w którym znajdą się żywe rośliny. Do strefy wypoczynkowej wstawimy wygodne kanapy i siedziska. Dokupimy brakujące naczynia (kubki, talerze) i sztućce, a także udostępnimy mikrofalówkę, żeby można było podgrzać przyniesiony z domu posiłek. Zainstalujemy ładowarki do telefonów i komputerów oraz przedłużacze, aby móc w tej przestrzeni także wspólnie pracować i uczyć się.

Dlaczego i dla kogo? Katakumby będą przestrzenią od studentów dla studentów. Sami często tam przesiadujemy, więc wiemy, co jest potrzebne, aby to wnętrze stało się bardziej przyjazne. Dlaczego jest to tak ważne? Ponieważ to jedyna przestrzeń w naszym Instytucie, w której możliwe są prace nad wspólnymi projektami na zajęcia, ostatnie powtórki przed kolokwium czy spokojna nauka. Choć każdy dostrzega drzemiący potencjał tego miejsca, dotąd nie opracowano większych projektów poprawy tej przestrzeni i przystosowania jej do naszych potrzeb. Dlatego sami postanowiliśmy zakasać rękawy! Nadszedł czas to zmienić!
Gdzie? Dotarłszy do Instytutu Filologii Romańskiej przy placu Nankiera, wejdź w głąb holu. Przy schodach skręć w prawo i przejdź przez metalową furtkę. Niestrudzenie podążaj korytarzem w dół. Schodź coraz niżej, mijając rozliczne pomieszczenia gospodarcze. Nie zlęknij się migoczącego światła i poczucia, że nie powinno cię tu być. Tak oto dotrzesz do KATAKUMB – miejsca, które przy odrobinie pracy zmieni się w przestrzeń, gdzie nauka będzie przyjemnością, a odpoczynek możliwy. To wnętrze, obecnie niczym z horroru, przy odpowiednich środkach może stać się prawdziwym atutem naszego Instytutu. Biedni studenci zmuszeni dotychczas do tułaczki po pobliskich kawiarniach zyskają miejsce do spędzania czasu bez “uszczerbku na kieszeni”
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zmiany już się zaczęły! Od tego semestru Katakumby zostały doposażone, dzięki skromnym środkom Instytutu, w podstawowe sztućce, talerze i kubki. Czajnik został wymieniony na taki, z którego bez lęku można napić się herbaty. Pojawiają się, choć nieśmiało, z powodu braku dostępu do światła słonecznego, pierwsze roślinki. Planujemy przeprowadzić w Instytucie akcję zazieleniania Katakumb przez studentów oraz pracowników – wywiesimy plakaty zachęcające do przyniesienia roślin i sadzonek z domu, angażując tym samym szersze grono do ulepszenia wspólnej przestrzeni. W tej chwili w Katakumbach trwają prace mające na celu polepszenie dostępu do internetu, co jest niezbędne do pracy, nauki i nadrobienia zaległości serialowych. Stanąć też tam mają dystrybutory z napojami i przekąskami. Będzie w nich można także zakupić kapsułki z kawą, do ekspresu, który zamierzamy postawić w ramach naszych działań. Zapewnimy obsługę logistyki projektu – od wypełnienia formularza wniosku, poprzez proces zamówienia elementów wyposażenia, po przyjęcie dostawy sprzętu i mebli oraz ich instalację i rozłożenie w miejscu docelowym. Niestety, nie wszystko jesteśmy w stanie zrobić sami. Potrzebne nam są fundusze, które w połączeniu z naszą motywacją do działania i zaradnością, z całą pewnością zostaną dobrze spożytkowane. Nie boimy się ciężkiej pracy, a nasze zaangażowanie w sprawę zdecydowanie wykracza poza tzw. “papierkową robotę”.
Kim jesteśmy: Jesteśmy studentami drugiego roku filologii francuskiej i zespołem do zadań specjalnych. Wierzymy w możliwość zmiany na lepsze również w naszym kameralnym Instytucie, którego jesteśmy ogromnymi fanami. Działamy na rzecz Instytutu Filologii Romańskiej na wielu poziomach – w naszym zespole są zarówno studenci i studentki reprezentujący koła naukowe, jak i zastępca dyrektora. Wspólnie wypracowaliśmy koncepcję polepszenia warunków pracy i studiowania w budynku naszego Instytutu. Jesteśmy gotowi do Rewolucji!
NUMER PROJEKTU [ 20 ] Poznajmy się przy filmie w plenerze! – Kinowa integracja uniwersytecka
Zrobimy tak: Naszym projektem jest organizacja kina plenerowego, którego celem będzie integracja dla nowych jak i obecnych studentów, na przełomie września/października. Chcemy pozytywnie rozkręcić nowy rok akademicki i wprowadzić rozpoczynających naukę studentów w życie uniwersyteckie.

Znaleźliśmy już firmę – Ferment, która zajmuje się organizacją kin plenerowych. Chcemy skorzystać z ich usług, które polegają na wypożyczeniu nam sprzętu i leżaków, zakupu licencji na filmy oraz pomocy podczas samego pokazu. Filmy, które wybraliśmy to “Mamma Mia” i “Kiler”. Z naszej strony przygotujemy regulamin, który będzie obowiązywać na terenie wydarzenia. Będziemy pilnować jego przestrzegania oraz przebiegu całej imprezy. Zajmiemy się również promowaniem kina wśród studentów, aby poinformować ich o wydarzeniu i zachęcić do wzięcia w nim udziału.
Dlaczego i dla kogo? Jesteśmy członkami koła naukowego (Koło Naukowe Bibliotekoznawców – “Lorem Ipsum”) pasjonującego się kulturą, a jedną z jej części są filmy. Wspólnie stwierdziliśmy, że pójście razem do kina to świetny pomysł na integrację, poznanie nowych ludzi, jak i miłe spędzenie czasu ze swoimi przyjaciółmi. Dlatego chcemy zorganizować kino plenerowe, aby inni studenci również mogli przyjemnie spędzić czas przed rozpoczęciem nowego roku akademickiego. Zaproszeni na wydarzenie będą wszyscy studenci Uniwersytetu Wrocławskiego. Wstępnie zakładamy, że w wydarzeniu weźmie udział do 100 osób.
Gdzie? Chcemy zorganizować nasze kino plenerowe na Kampusie Grunwaldzkim, który znajduje się przy ulicy Benedykta Polaka 4. Uważamy, że jest tam wystarczająco miejsca, żeby pomieścić wszystkich uczestników oraz sprzęt. Jest to też teren zamknięty, który zapewni bezpieczną przestrzeń dla imprezy.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewniamy wspaniale spędzony czas, świetną atmosferę oraz grupę zmobilizowanych studentów, chętnych do organizacji i opieki nad całym wydarzeniem. Zadbamy o porządek i postaramy się, aby uczestnicy przestrzegali regulamin imprezy.
Kim jesteśmy: Jesteśmy grupą studentów z Koła Naukowego Bibliotekoznawców “Lorem Ipsum”. Koło to skupia się na szeroko pojętej kulturze, recenzjach, spotkaniach – nic więc dziwnego, że nasz projekt dotyczy filmów. Nasz zespół składa się z ambitnych i kreatywnych studentów, którzy chętnie angażują się w życie uniwersyteckie.
NUMER PROJEKTU [ 21 ] Studencka strefa na Piasku – work&chillout space IDiKSu!
Zrobimy tak: Nasz projekt dotyczył będzie przestrzeni na Piasku (ul. Jadwigi 3/4), gdzie sukcesywnie ma przenosić się nasz Instytut. W naszej wstępnej koncepcji ślepy koniec korytarza po lewej stronie od wejścia (lokalizacja może ulec zmianie, jednak w obrębie przestrzeni użytkowanych przez IDiKS) zostanie zaadaptowany na uniwersalną przestrzeń studencką.

W jednym rogu tego obecnie pustego zakątka stanie wielka sofa, przyzwoitej wielkości stoliki kawowe oraz pufy i wygodne fotele. Będzie to też miejsce składowania leżaków w okresie jesienno-zimowym. Znajdować się też tu będzie pojemnik na koce. Planujemy ogłosić konkurs na nadruki tychże leżaków – tak, by oddawały one ducha IDiKSu. Pojawią się również duże doniczkowce oraz półki z mniejszymi roślinami. Chcemy również zakupić czajnik oraz mikrofalówkę. Reszta przestrzeni ma dawać możliwość wygodnej pracy projektowej. Będzie znajdował się tu duży stół (mieszczący do 8-10 osób) zaopatrzony w lampki oraz listwy pozwalające podłączyć wiele urządzeń na raz.
Chcemy również rozpocząć rewitalizację wewnętrznego dziedzińca w celu jego zazielenienia, gdzie docelowo znajdzie się więcej ławek. Po dokonaniu zakupów sami umeblujemy i zaaranżujemy wspomnianą strefę. Nasadzenia na dziedzińcu razem z montażem ławek chcielibyśmy dokonać wspólnie z administracją budynku.
Dlaczego i dla kogo? Chcemy zrealizować ten projekt, ponieważ obecnie studenci IDiKSu nie mają jednego miejsca w którym mogliby działać i odpoczywać; miejsca które koncetrowałoby ludzi w trakcie przerw i okienek. Nasze studia to często wiele projektowych prac grupowych, które wymagają spotkania w dość dużej przestrzeni – co nie zawsze jest możliwe na mieście. Dlatego utworzenie ogólnodostępnej strefy do realizacji zadań teamworkowych jest naszą wielką potrzebą.
Projekt jest wspólną inicjatywą KN briefly., KN Common oraz KN Kreatura, działających w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej. Strefa na Piasku będzie również przeznaczona dla studentów Katedry Judaistyki czy Instytutu Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych, a także dla każdej innej osoby z UWr.
Gdzie? Docelowo projekt ma zostać zrealizowany w budynku na Piasku – ul. Jadwigi 3/4 (dawna biblioteka). Projekt ma dotyczyć wolnej przestrzeni użytkowanej przez Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, a także wewnętrznego dziedzińca budynku, który ma potencjał na stanie się kolejnym przepięknym ogrodem Uniwersytetu Wrocławskiego.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewniamy, że strefa będzie utrzymana w należytym porządku pod opieką członków naszych kół – będziemy dbać o czystość koców czy leżaków, odkamieniać czajnik, a także regularnie podlewać rośliny. Będzie to nasze dobre wspólne!
Kim jesteśmy: Jesteśmy studentami komunikacji wizerunkowej ze wszystkich trzech specjalizacji. Alicja, Michał, Jahor i Agata to przedstawiciele kół naukowych prężnie działających w IDiKSie – briefly., Commona oraz Kreatury. Jakub ma historię bycia przedstawicielem studentów w najróżniejszych organów UWr, obecnie działa w ramach Rady Kół Naukowych.
NUMER PROJEKTU [ 22 ] Sadzimy drzewa dla wolności – korzenie praw człowieka
Zrobimy tak: Naszym celem jest stworzenie przestrzeni na terenie Uniwersytetu Wrocławskiego, która będzie inspirującym miejscem do refleksji nad prawami człowieka i walką o wolność.
Projekt będzie polegał na stworzeniu ogrodu tematycznego, w którym zostaną posadzone głównie drzewa, ale również rośliny symbolizujące wolność.

Planujemy także organizację projekcji filmów poruszających tematykę walki o wolność, zarówno dokumentalnych, jak i fabularnych, po których odbędą się dyskusje moderowane przez ekspertów. Dodatkowo, planujemy zorganizować warsztaty artystyczne dla stworzenia biżuterii tematycznej ze wsparciem ekspertów w zakresie rękodzieła.
Dlaczego i dla kogo? Nasz pomysł wynika z przekonania, że nasz Uniwersytet powinien być miejscem otwartym na różnorodne dyskusje i refleksje nad najważniejszymi dla nas wartościami społecznymi, takimi jak wolność, prawa człowieka, różnorodność i demokracja.
Nie potrafimy pozostać obojętni wobec obecnych kryzysów. Chcemy okazać naszą solidarność i upamiętnić zarówno przeszłe wydarzenia, jak i historię, która tworzona jest teraz.
Docelowo, w projekt zaangażować może się każda osoba, której nie są obojętne prawa człowieka.
Po zakończeniu projektu, wszystkie osoby studiujące oraz pracownicy Uniwersytetu będą mogli podziwiać ogród i uzyskać unikatową biżuterię tematyczną.
Gdzie? Tereny zielone całego Uwr.
Warsztaty stacjonarne na wydziałach, na których jest odpowiednia przestrzeń.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Wszystkie ręce na pokład!
Z naszej strony zapewniamy pełne zaangażowanie w organizację projektu oraz wsparcie merytoryczne i logistyczne. Jesteśmy gotowi do współpracy z różnymi instytucjami na terenie Uniwersytetu oraz do aktywnego promowania naszego projektu wśród społeczności akademickiej.
Kim jesteśmy: Jesteśmy członkiniami organizacji studenckiej “Równi w Różnorodności” na UWr. Działamy w wielu obszarach, m.in. na rzecz demokracji, praw człowieka, praw zwierząt i ekologii poprzez warsztaty, panele dyskusyjne, spotkania integracyjne i kampanie uświadamiające.
Obecnie realizujemy stały projekt “Różowe Skrzyneczki na UWr” w ramach ABO 2022 oraz “Connecting.UWr, czyli ogólnouniwersytecki projekt badania i rozwoju organizacji uczelnianych.
Projekty ABO są dla nasz szczególnie ważne, bo chcemy zarazić naszym aktywizmem i zaangażowaniem wszystkie osoby na UWr.
NUMER PROJEKTU [ 23 ] Usłyszmy się!
Zrobimy tak: W ramach projektu chcielibyśmy zakupić pętle indukcyjne dla użytkowników (studentów) budynku Instytutu Pedagogiki. Pętla indukcyjna jest jednym ze środków wspomagania słuchu, podnoszenia jakości życia osób niedosłyszących i słabosłyszących. Rozumienie mowy z użyciem pętli za pomocą kanału słuchowego wzrasta do 70-100%. Jest zatem doskonałym, ale prostym w obsłudze inkluzyjnym narzędziem zwiększającym dostępność budynku na kampusie przy ul. Dawida 1. Pętla może służyć zarówno jednej konkretnej osobie z dysfunkcją słuchu, jak i grupie ludzi z tą niepełnosprawnością i/lub niepełnosprawnościami sprzężonymi. Wbrew pozorom ten system wspomagania słuchu jest systemem prostym w użyciu, ponieważ jest konfigurowany przez osobę odpowiedzialną za instalację tego systemu raz i nie ma potrzeby dalszego ingerowania w jego ustawienia. Pętle współpracują z implantami ślimakowymi oraz z aparatami słuchowymi wyposażonymi w cewkę (to 90% dostępnych aparatów na rynku).

Pomieszczenia wyposażone w pętle będą oznakowane rozpoznawalnym piktogramem i będą kolejnym krokiem w zwiększaniu dostępności budynku, co jest istną kwestią dla takich podmiotów jak PFRON. Wybrane przez nas pętle będą spełniały Dyrektywy Europejskiej Federacji Osób Słabosłyszących, co gwarantuje certyfikowanie tej dostępności. Ważne jest dla nas to, by umożliwić wszystkim studentom z zaburzeniami słuchu podnoszenie jakości słyszenia w realnie dostępnym budynku. Zwieńczeniem poznawczym tej ważnej inwestycji w jakość komunikacji i dostępności będzie seminarium nt. Słuch- funkcja, komunikacja i psychoterapia. Powiązania i rozwiązania. Konteksty pedagogiczne, którego kierownikiem naukowym jest dr Katarzyna Kokot. Natomiast elementem integracyjnym i zwracającym uwagę na świat ciszy będzie Silent Disco zorganizowane dla studentów na dziedzińcu Instytutu Pedagogiki. Uczestnicy wydarzenia dzięki wcześniejszym wykładom podczas seminarium dotyczącym omawianego problemu umocnią swoją wiedzę a podczas Silent Disco zyskają nowe i bliższe relacje z uczestnikami imprezy.
Dlaczego i dla kogo? Projekt „Usłyszmy się!” powstał, bo dostrzegliśmy potrzeby osób niedosłyszących. Wśród naszych Koleżanek i Kolegów są osoby z nadwrażliwościami na dźwięki, z niedosłuchami i zaburzeniami słuchu. Nie jest nam ta sytuacja obojętna. W projekcie wezmą udział studenci pedagogiki, a skorzystają z niego wszyscy użytkownicy budynku Instytutu Pedagogiki i Psychologii.
Gdzie? Projekt (pętle indukcyjne) obejmuje Instytut Pedagogiki. Silent Disco odbędzie się na dziedzińcu Instytutu Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego przy ul. Jana Władysława Dawida 1.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Zapewniamy rzetelne działania na rzecz studenckiej wspólnoty, pracę fizyczną w ustawieniu namiotu, oprawie i pracy przy Silent Disco. Niech dobre wspomnienia i świetna zabawa towarzyszą nam w ulepszaniu naszego świata.
Kim jesteśmy: (Nie)Poradni- jesteśmy nowo założonym Studenckim Kołem Naukowym Poradnictwa i Pomocy Psychopedagogicznej. Inicjatywa powstania koła wyszła od studentów i ich potrzeb poszerzania horyzontów, zgłębiania wiedzy dotyczącej alternatywnych form terapii i chęci niesienia pomocy tym, którzy jej najbardziej potrzebują.
Studiujemy na Wydziale Nauk Historycznych i Pedagogicznych, w Instytucie Pedagogiki i bliskie nam jest wspieranie oraz pomoc drugiemu człowiekowi, wyrównywanie szans i mówienie o trudnościach, terapiach i możliwościach rozwoju. Stawiamy przed sobą ambitne cele, ale zdajemy sobie sprawę, że droga do ich realizacji jest pełna wyzwań. Mimo że nie mieliśmy jeszcze okazji zrealizować wszystkich naszych planów i postanowień, pełni entuzjazmu wkraczamy w świat akademickiej działalności. Chcielibyśmy rozpocząć działania tym właśnie projektem, który swoją atrakcyjnością zwróciłby uwagę na osoby z zaburzeniami słuchu i zachęciłby studentów do wspólnej integracji.
NUMER PROJEKTU [ 24 ] WrocArt: studencka inicjatywa artystyczna
Zrobimy tak: Pierwsza część projektu polega na wzbogaceniu zakątków naszych instytutów poprzez stałe naścienne ekspozycje sztuki powszechnie znanej, która niesie w sobie mocny przekaz społeczny, m.in. w zakresie praw człowieka, zdrowia psychicznego, tematów tabu, sprzeciwu społecznego, etc.
Druga część Projektu polega na wyróżnieniu uzdolnionych artystycznie osób studiujących na UWr poprzez udostępnienie komfortowej przestrzeni i sfinansowanie wysokiej jakości materiałów plastycznych, dzięki którym będą mogli zrealizować dzieła, które na stałe zawisną na Uczelni.

Dzieła te będą przypominać nam o tym, że to właśnie my wszyscy tworzymy nasz Uniwersytet.
Dzięki temu wpłyniemy na UWr od środka, czyniąc go miejscem nawołującym do ekspresji, kreatywności i refleksji.
Dlaczego i dla kogo? Pomysł powstał z pragnienia wzbogacenia znanych nam często pustych i szarych korytarzy UWr. Widok ten rzadko wzbudza w Nas chęć do ekscytacji z samego otoczenia architektonicznego, co przekłada się na nasz nastrój, stan psychiczny i brak siły. Dzięki sztuce będziemy mogli poczuć na co dzień klimat galerii sztuki, w której każdy może odnaleźć swój ulubiony kawałek twórczości ludzkiej i czerpać z inspiracji do wyrażania siebie.
Dzięki Projektowi będziemy mogli podkreślić i ukazać mało znane nam talenty, a co najważniejsze połączyć na zawsze naszych artystów z murami uczelni, tworząc dziedzictwo artystyczne o niemałym znaczeniu.
Gdzie? Dzieła sztuki, zarówno te reprodukowane jak i te wykonane przez osoby studiujące, udekorują korytarze, sale i już istniejące miejsca chilloutowe w instytutach i wydziałach całego UWr.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Jako zespół należący do organizacji studenckiej “Równi w Różnorodności” zapewniamy pasję, profesjonalną organizację zgranego zespołu oraz współpracę z instytutami, w których dzieła sztuki znajdą stałe miejsce. Po uzyskaniu funduszy będziemy działać w terenie, odwiedzać Was w instytutach i realizować pomysły. Projekt będzie okazją, żeby włączyć całą naszą społeczność w aktywne decydowanie o Naszym bezpośrednim otoczeniu.
Kim jesteśmy: Jesteśmy członkiniami organizacji studenckiej “Równi w Różnorodności” na UWr. Działamy w wielu obszarach, m.in. na rzecz demokracji, praw człowieka, praw zwierząt i ekologii poprzez warsztaty, panele dyskusyjne, spotkania integracyjne i kampanie uświadamiające.
Obecnie realizujemy stały projekt “Różowe Skrzyneczki na UWr” w ramach ABO 2022 oraz “Connecting.UWr, czyli ogólnouniwersytecki projekt badania i rozwoju organizacji uczelnianych.
Projekty ABO są dla nasz szczególnie ważne, bo chcemy zarazić naszym aktywizmem i zaangażowaniem wszystkie osoby na UWr.
NUMER PROJEKTU [ 25 ] Festiwal naukowy „Zrozumieć Metodologię”
Zrobimy tak:
W dniach 12-14 listopada zorganizujemy otwarty festiwal naukowy – pełen wykładów, warsztatów, paneli eksperckich i dyskusyjnych. Siłami naszymi (członków SKN Historyków UWr im. Szymona Askenazego, pracowników Instytutu Historycznego oraz zaproszonych gości z całej Polski) chcemy podzielić się wiedzą i doświadczeniami w dziedzinie problemów metodologicznych współczesnych badań historycznych z szeroką publicznością. Jest to świetna okazja do promocji studenckiej działalności naukowej, a także Instytutu Historycznego i całego Uniwersytetu Wrocławskiego. Wierzymy, że jest to zaczątek do projektu, który od tej pory będzie organizowany corocznie i będzie wartościowym elementem budowania wizerunku UWr.

Dlaczego i dla kogo?
Chcemy zrealizować ten projekt, ponieważ wierzymy w potrzebę popularyzacji historii. Rozpowszechnianie wiedzy wpisuje się w naszą misję jako członków społeczności akademickiej Uniwersytetu Wrocławskiego. Nasze wydarzenie ma być przede wszystkim inkluzywne. Jest skierowane nie tylko do społeczności Instytutu Historycznego, ale również szerokiego grona osób zainteresowanych historią – uczniów szkół średnich, członków towarzystw i klubów historycznych czy prywatnych pasjonatów.
Wierzymy, że nasz festiwal przyciągnie wielu zainteresowanych, a sama organizacja przyniesie członkom naszego koła wiele nowych umiejętności i doświadczeń. Naszymi gośćmi z własnymi panelami eksperckimi będą m. in. prof. Tomasz Wiślicz – badacz historii chłopskiej oraz kardynał Grzegorz Ryś – badacz historii Kościoła.
Gdzie? Chcemy by festiwal odbył się w Instytucie Historycznym na ulicy Szewskiej z pomocniczym wykorzystaniem przestrzeni dawnej biblioteki uniwersyteckiej na ul. Szajnochy.
Od nasz (działania grupy inicjatywnej): Z naszej strony zapewniamy ludzi do technicznej obsługi wydarzenia, szereg sal w budynku Instytutu Historycznego, a także część zaopatrzenia na przerwy kawowe.
Kim jesteśmy: Jesteśmy Studenckim Kołem Naukowym Historyków UWr. im. Szymona Askenazego, które zrzesza kilkudziesięciu studentów Historii oraz innych kierunków.
Zajmujemy się uczestnictwem w ogólnokrajowym studenckim życiu naukowym, a także kładziemy nacisk na samorozwój i poszerzanie kompetencji naszych członków. W planach na następne lata akademickie mamy podjęcie szeregu projektów, które nie tylko spełniają wyżej wymienione cele, ale także mają za zadanie spopularyzować naszą działalność i wyniki naszych badań