
Poniedziałki z WUWr #50
Co nowego w Wydawnictwie Uniwersytetu Wrocławskiego?
W cyklu #poniedzialkizWUWr informujemy Was o najważniejszych wydarzeniach, nowościach książkowych i sprawach ważnych dla Wydawnictwa! Możecie też śledzić co się dzieje w WUWr zaglądając na stronę wuwr.eu oraz do mediów społecznościowych – Fb, LinkedIn, Instagram oraz YouTube. Zachęcamy do obserwowania!
Barokowe freski pod kopułą gmachu Ossolineum – oprowadzenie z Markiem Kwaśnym
Przypominamy, że już 9 kwietnia 2025 roku o godzinie 17.00 Emilia Kłoda z Ossolineum poprowadzi spotkanie z Markiem Kwaśnym z Instytutu Historii Sztuki UWr na temat barokowych fresków, które zdobią Salę pod kopułą gmachu głównego Ossolineum. Spotkanie rozpocznie się na Dziedzińcu Ossolineum (lub Auli Ossolineum w razie niepogody). Dr Kwaśny opowie o zakonie Krzyżowców z Czerwoną Gwiazdą, którego siedzibą było dzisiejsze Ossolineum, oraz o autorze fresków – Johannie Jacobie Eybelwieserze młodszym. Następnie przejdziemy do Sali pod kopułą, żeby z bliska obejrzeć freski mistrza z 1715 roku. Wstęp wolny!
Johann Jacob Eybelwieser młodszy (1667-1744) – najważniejszy wrocławski malarz I połowy XVIII wieku. Zasłynął jako twórca monumentalnych obrazów ołtarzowych i fresków o tematyce religijnej. Pracował dla miejskiego patrycjatu oraz protestanckiego duchowieństwa, jednak jego najważniejszymi zleceniodawcami pozostawali przedstawiciele Kościoła katolickiego, w szczególności potężne zakony Krzyżowców z Czerwoną Gwiazdą, Joannitów, Cystersów, Jezuitów i Bonifratrów.
Możecie też kupić książkę „Johann Jacob Eybelwieser młodszy. Wrocławski malarz doby baroku” 30% taniej jeszcze przed spotkaniem! Śledźcie stronę wydawnictwa – pojawi się też pakiet z książką „Między Śląskiem a Italią” w wyjątkowej cenie.
Książka przedstawia jednego z czołowych malarzy XVIII-wiecznego Wrocławia. Jego życie i warsztat przypominają życie i warsztat Michaela Willmanna. Autor pokazuje, że Eybelwieser budował swą karierę nie tylko na talencie artystycznym, ale i z instynktem dyplomaty, który balansował między protestanckimi mieszczanami i katolickimi zakonami. Książka zawiera 260 ilustracji i katalog 230 dzieł Eybelwiesera i analizę jego twórczość pod kątem technologicznym, ikonograficznym i historycznym.
Barokowe freski Eybelwiesera pod kopułą Ossolineum – oprowadzanie z Markiem Kwaśnym
Wiosenny kiermasze książek i czasopism WUWr na Wydziale Filolgicznym!
Najbliższy kiermasz Wydawnictwa odbędzie się na Wydziale Filologicznym (Pl. Biskupa Nankiera 15B). Książki skupione wokół językoznawstwa i literaturoznawstwa będzie można kupić z rabatem do -90% w najbliższą w środę, 9 kwietnia, w godzinach od 11:00 do 14:00. Przypominamy, że podczas kiermaszu można płacić kartą.
WIOSENNY KIERMASZ KSIĄŻEK WUWr na Wydziale Filologicznym! | Facebook
Nowy numer Prac Kulturoznawczych
Polecamy udostępniony kilka dni temu na platformie Czasopisma Naukowe w Sieci, najnowszy numer Prac Kulturoznawczych (28, nr 3 / 2024). Teksty zawarte w numerze koncentrują się na analizie przemian w kulturze produkcji filmowej i telewizyjnej w kontekście współczesnych wyzwań medialnych oraz przemysłowych. Punktem wyjścia jest refleksja nad okresem tzw. „peak TV”, którego dynamiczny rozwój i stopniowy zmierzch stają się przestrzenią krytycznej diagnozy. Artykuły zgromadzone w tomie wpisują się w nurt studiów nad kulturą produkcji (production culture studies) i krytycznych badań nad przemysłem medialnym (critical media industry studies), ukazując złożoność procesów twórczych, instytucjonalnych oraz społecznych, które współkształtują współczesne praktyki audiowizualne.
Autorzy poszczególnych tekstów podejmują m.in. temat dekolonizacji badań filmoznawczych poprzez zwrot ku badaniom nad produkcją (Iwona Morozow), analizują strategie promocyjne i narracyjne platform streamingowych w Hiszpanii w dobie pandemii COVID-19 (María José Higueras Ruiz), a także badają reprezentacje lokalności i uniwersalizmu w polskich produkcjach Netfliksa (Kamil Walczak). Z kolei Łukasz Homziuk proponuje wnikliwą analizę problematyki autorstwa w serialowej adaptacji Fargo, akcentując relacje między twórcami filmowego oryginału a showrunnerem Noah Hawleyem. Numer zamyka tekst Sylwii Szostak i Joanny Szymańskiej, ukazujący polskich producentów jako uczestników sektora funkcjonującego w stanie permanentnego kryzysu, zarówno ekonomicznego, jak i psychofizycznego.
Tom ten stanowi istotny głos w dyskusji nad współczesną kondycją produkcji audiowizualnej, podkreślając znaczenie kontekstów lokalnych i globalnych, a także zwracając uwagę na kwestie etyki, reprezentacji oraz dobrostanu twórców.
Dostępny tekst: Tom 28 Nr 3 (2024): Production Cultures of Contemporary Television | Prace Kulturoznawcze

Data publikacji: 7.04.2025
Dodane przez: M.J.