Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej
zdjęcie przedstawiające młodą, uśmiechniętą kobietę podpisującą książki
fot. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Poniedziałki z WUWr #56

Co nowego w Wydawnictwie Uniwersytetu Wrocławskiego?

W cyklu #poniedzialkizWUWr informujemy Was o najważniejszych wydarzeniach, nowościach książkowych i sprawach ważnych dla Wydawnictwa! Możecie też śledzić co się dzieje w WUWr zaglądając na stronę wuwr.eu oraz do mediów społecznościowych – FbLinkedIn,  Instagram oraz  YouTube. Zachęcamy do obserwowania!

Nowość! „Wykonywanie długoterminowych kar pozbawienia wolności” dr Aleksandry Polak-Kryszyk

Wyroki długoletniego pozbawienia wolności stanowią kluczowy element reakcji państwa na najcięższe przestępstwa. To właśnie tak surowe kary odpowiadają na społeczne oczekiwania dotyczące sprawiedliwości oraz zapewnienia bezpieczeństwa obywatelom. W lipcu 2022 roku uchwalono szeroko zakrojoną nowelizację kodeksu karnego, która wprowadziła do polskiego systemu karnego nowe rozwiązania, w tym kary pozbawienia wolności w wymiarze od 25 do 30 lat oraz dożywocie bez prawa do warunkowego zwolnienia. Te zmiany stawiają przed służbą więzienną zupełnie nowe wyzwania.

W praktyce coraz częściej pojawiają się głosy, że resocjalizacja osób skazanych na wieloletnie pobyty w zakładach karnych jest niezwykle trudna, a długoterminowe kary sprowadzają się głównie do izolowania sprawców od społeczeństwa. Autorka monografii podkreśla jednak, że mimo narastających kontrowersji, całkowite odejście od tego rodzaju kar nie jest możliwe – konieczne jest natomiast nieustanne doskonalenie metod ich wykonywania. Nadal istnieje wiele pytań dotyczących postępowania wobec osób odbywających wyjątkowo długie wyroki, a rzeczywistość życia więźniów skazanych na takie kary pozostaje w dużej mierze nieznana.

Dr Aleksandra Polak-Kruszyk, bazując na własnych badaniach oraz analizując dorobek socjologii i psychologii, przedstawia piętnaście konkretnych propozycji zmian, które mają na celu wypracowanie najlepszego modelu postępowania wobec skazanych na długoterminowe pozbawienie wolności.

Publikacja „Wykonywanie długoterminowych kar pozbawienia wolności” adresowana jest głównie do osób zajmujących się praktyką i teorią penitencjarną, pracowników więziennictwa, kuratorów sądowych oraz wszystkich, którzy na co dzień mają kontakt z osobami pozbawionymi wolności. Może być również cennym źródłem wiedzy dla środowisk naukowych, sędziów – w szczególności penitencjarnych, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych oraz studentów zainteresowanych tematyką kar długoterminowych.

Książkę możecie kupić tutaj.

100 lat więziennictwa w Polsce – spotkanie autorskie w Zakładzie Karnym nr 1 we Wrocławiu!

Pozostając w temacie polskiego systemu penitencjarnego, wspólnie z redaktorami publikacji „Od izolacji do resocjalizacji. 100 lat historii więziennictwa w niepodległej Polsce” – dr. Bartłomiejem Perlakiem, prof. Jerzym Korczakiem, prof. Rafałem Nowakowskim i prof. Grzegorzem Straucholdem, oraz z Wydawnictwem Uniwersytetu Wrocławskiego, Zakładem Karnym nr 1 we Wrocławiu, Okręgowym Inspektoratem Służby Więziennej w Opolu oraz Aresztem Śledczym w Świdnicy,  zapraszamy Państwa na spotkanie promujące książkę!

Instytucja więzienia oraz kara polegająca na pozbawieniu wolności istnieją w społeczeństwach od czasów starożytnych, jednak ich realizacja ewoluowała na przestrzeni wieków. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości, system penitencjarny w naszym kraju przeszedł gruntowną transformację.

W dniach 7 i 8 lutego 1919 roku Józef Piłsudski, jako Naczelnik Państwa, podpisał dwa dekrety regulujące organizację więziennictwa w odrodzonej Polsce. Na ich mocy określono zadania Służby Więziennej, podporządkowując ją rygorom wojskowym, a zarządzanie zakładami karnymi przekazano Ministerstwu Sprawiedliwości. Od tego momentu polski system penitencjarny ulegał kolejnym reformom, będącym odpowiedzią na zmiany polityczne i społeczne, zarówno przed, jak i po II wojnie światowej.

Książka „Od izolacji do resocjalizacji. 100 lat historii więziennictwa w niepodległej Polsce” szczegółowo przedstawia te procesy. Autorzy analizują ewolucję przepisów prawnych oraz zmiany ideologiczne, które kształtowały funkcjonowanie więzień. Publikacja opisuje początkowo dominujący model izolacyjno-represyjny oraz stopniowe zwiększanie nacisku na działania resocjalizacyjne.

Dzięki połączeniu perspektyw historycznej, prawnej i socjologicznej powstała wszechstronna analiza zagadnień związanych z wykonywaniem kary pozbawienia wolności w Polsce XX wieku. Autorzy próbują także odpowiedzieć na pytanie o przyszłość polskiego więziennictwa, poszukując balansu między wymiarem kary a resocjalizacją.

W trakcie spotkania redaktorzy przybliżą nie tylko zawartość książki, ale również podzielą się wiedzą na temat dziejów więziennictwa na Dolnym Śląsku. Zapraszamy serdecznie!

Wydarzenie odbędzie się 29 maja o godzinie 17:00 w sali konferencyjnej na drugim piętrze Zakładu Karnego nr 1 we Wrocławiu (ul. Kleczkowska 35).
Wydarzenie na Fb
Książka

Porozmawiajmy o pozytywnej edukacji! Spotkanie wokół książki „Pedagogia pozytywna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej”

Zapraszamy również na inspirujące spotkanie poświęcone pedagogii pozytywnej w edukacji najmłodszych! Już 3 czerwca 2025 roku o godz. 16:30 w Dolnośląskiej Bibliotece Pedagogicznej we Wrocławiu odbędzie się wydarzenie wokół książki „Pedagogia pozytywna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej” pod redakcją dr Marty Kondrackiej-Szali i Weroniki Mazurek z Instytutu Pedagogiki.

Publikacja ta stanowi wyjątkowy głos w dyskusji nad współczesnymi kierunkami rozwoju pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Autorzy, odwołując się zarówno do teorii, jak i praktyki edukacyjnej, ukazują, jak pozytywna pedagogia – inspirowana psychologią pozytywną – może realnie wpływać na dobrostan dzieci, ich rozwój emocjonalny i społeczny oraz budowanie trwałej motywacji do nauki. Książka składa się z szesnastu części, z których każda poświęcona jest kluczowym pojęciom, takim jak akceptacja, wdzięczność, szacunek, pasja czy twórczość, i zawiera autentyczne historie nauczycieli oraz pedagogów wdrażających idee pozytywnej edukacji w codziennej pracy.

Wyróżnikiem tej publikacji jest nie tylko interdyscyplinarne ujęcie, ale także innowacyjna forma edytorska – czytelnik może samodzielnie decydować o kolejności lektury poszczególnych opowieści, nadając im osobisty kontekst i znaczenie. To propozycja dla badaczy zainteresowanych zarówno empirycznym, jak i teoretycznym wymiarem edukacji, którzy poszukują nowych paradygmatów i praktycznych rozwiązań w pracy z dziećmi.

Pedagogia pozytywna, w przeciwieństwie do tradycyjnych podejść skupionych na dyscyplinie i eliminowaniu deficytów, koncentruje się na wzmacnianiu mocnych stron uczniów, budowaniu relacji opartych na szacunku i zaufaniu oraz tworzeniu środowiska sprzyjającego rozwojowi i samorealizacji. Zawarte w książce refleksje i przykłady stanowią cenne źródło dla naukowców, którzy chcą pogłębić badania nad dobrostanem dzieci, rolą relacji w edukacji oraz skutecznością innowacyjnych metod dydaktycznych.

Spotkanie poprowadzi dr Urszula Tobolska – edukatorka i specjalistka w zakresie biblioterapii. Wydarzenie adresowane jest do badaczy pedagogiki, psychologii, socjologii, nauczycieli akademickich, doktorantów, studentów a także rodziców chcących wzmocnić mocne strony swoich dzieci oraz wszystkich osób zainteresowanych nowoczesnymi trendami w edukacji wczesnodziecięcej.

Wstęp wolny – obowiązuje rezerwacja bezpłatnej wejściówki!

Wydarzenie na Fb: Porozmawiajmy o pozytywnej edukacji! Spotkanie wokół książki „Pedagogia pozytywna” | Facebook
Książka w pudełku: Pedagogia pozytywna w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego

Data publikacji: 26.05.2025
Dodane przez: M.K.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

logo Fundusze Europejskie
flaga Rzeczypospolitej Polski
logo Unii Europejskiej - europejski fundusz społeczny
NEWSLETTER
E-mail
Ułatwienia dostępu