
Poniedziałki z WUWr #61
Co nowego w Wydawnictwie Uniwersytetu Wrocławskiego?
W cyklu #poniedzialkizWUWr informujemy Was o najważniejszych wydarzeniach, nowościach książkowych i sprawach ważnych dla Wydawnictwa! Możecie też śledzić co się dzieje w WUWr zaglądając na stronę wuwr.eu oraz do mediów społecznościowych – Fb, LinkedIn, Instagram oraz YouTube. Zachęcamy do obserwowania!
Zwrot ekologiczny w edukacji i kulturze. Nowa wrażliwość młodego pokolenia
Trzeci tom z serii „Kultura literacka dzieci i młodzieży”, książka „Zwrot ekologiczny w edukacji i kulturze. Nowa wrażliwość młodego pokolenia” pod redakcją dr Sabiny Walerii Świtały, Justyny Zając, Justyny Szumańskiej, Anny Maciejewskiej i prof. Doroty Michułki już w sprzedaży! To wielogłosowa refleksja nad rolą edukacji, literatury i sztuki w kształtowaniu świadomości, empatii i sprawczości ekologicznej młodych ludzi.
W obliczu narastającego kryzysu klimatyczno-ekologicznego największym wyzwaniem współczesnej humanistyki stają się pytania o to, w jaki sposób literatura, sztuka i praktyki edukacyjne mogą kształtować świadomość ekologiczną, postawy prośrodowiskowe oraz nową wrażliwość — otwartą na relacje między ludźmi a nie-ludzkimi mieszkańcami świata.
„Zwrot ekologiczny w edukacji i kulturze. Nowa wrażliwość młodego pokolenia” to interdyscyplinarna refleksja, w której wyraźnie wybrzmiewają pytania o przyszłość naszej wspólnej planety. Autorki i autorzy artykułów odwołują się do wielu obszarów naukowych badań, zarówno humanistycznych, jak i społecznych (literaturoznawstwa, filozofii, socjologii, psychologii) oraz przyrodniczych (fizyki, zoologii, biologii, nauki o Ziemi), i pokazują, jak ekokrytyczne i posthumanistyczne strategie interpretacji utworów literackich, wzmocnione empatią i troską, mogą otwierać młodych ludzi na nowe sposoby rozumienia, doświadczania i współodczuwania świata.
Publikacja adresowana jest nie tylko do badaczy humanistyki, nauk ścisłych i przyrodniczych, lecz także, ze względu na podjęty w tym tomie dyskurs na temat praktyk edukacyjnych, do nauczycieli, uczniów, również bibliotekarzy oraz wszystkich, którym bliska jest ochrona środowiska, ale też myślenie ekocentryczne i postantropocentryczne pojmowanie rzeczywistości oraz takie rozumienie ekosystemu, w którym każde życie ma znaczenie i głos.
Seria „Kultura Literacka Dzieci i Młodzieży” poświęcona jest rozważaniom nad miejscem i funkcją literatury dla dzieci i młodzieży we współczesnej rzeczywistości, eksponuje pojęcie kultury dzieciństwa (w aspekcie socjologicznym i psychologiczno-pedagogicznym), umożliwia interdyscyplinarność badań nad utworami przeznaczonymi dla młodego odbiorcy — na przykład w nawiązaniu do kwestii literaturoznawczych, twórczości łączącej się z dzieckiem i dzieciństwem jako kulturowym punktem odniesienia (adresatem, tematem, inspiracją) oraz interdziedzinowym eksplorowaniem wątków dziecięcych. Czyni to w kontekście związków literatury ze sztuką obrazu, problematyki nowych mediów, w perspektywie estetycznej, edytorskiej czy wreszcie szeroko pojętej edukacji humanistycznej z elementami teorii i praktyki odbioru.
Wpisuje się w ten sposób w nurt badań nad kulturą literacką rozumianą jako sfera tekstów, twórczości i odbioru, rozpatrywaną w odniesieniu do zjawiska komunikacji społecznej, publiczności literackiej i społecznych obiegów literatury. Polecamy!
Ostatnia szansa! Zostały pojedyncze egzemplarze w specjalnej cenie
Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego w promocyjnej cenie wyprzedaje ostatnie egzemplarze kilkunastu publikacji.
To między innymi:
Od narodowości do mniejszości narodowych w Polsce | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego – Praca ogniskuje się wokół kwestii mniejszości narodowych w Polsce osadzonej w szerokim kontekście historycznym, rozciągającym się od Rzeczypospolitej szlacheckiej, przez międzywojnie, okres Polski Ludowej, aż po czasy współczesne. Autor nie tyle jednak syntetyzuje dotychczas zgromadzoną wiedzę o mniejszościach narodowych, co stara się wskazać, jak w procesie dziejowym przybywający do Polski cudzoziemcy stali się narodowościami Rzeczypospolitej, a rodzime narodowości Rzeczypospolitej Obojga Narodów – narodami lub mniejszościami narodowymi. Pokazuje przy tym zawiłości tego procesu, wyzwania jakie ze sobą niesie, oczekiwania mniejszości i ich postrzeganie w świetle ogólnopolskich sondaży.
Wspólnota ekspertów. Zarządzanie marką kraju | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego – Czy kraj powinien stać się obiektem działań marketingowych? Ten problem wydaje się dawno rozstrzygnięty. Według wielu badaczy, polityków oraz przedstawicieli biznesu państwo musi efektywnie zarządzać własną marką w celu zwiększenia konkurencyjności i sprawczości. Sam branding narodowy zmienił swój status, z chwytliwej metafory stając się podstawą realnych decyzji politycznych, wpływających na losy obywateli tak różnych państw jak Wielka Brytania, Dania, Japonia, Polska czy Bułgaria.
Analizując najważniejsze publikacje poświęcone tematyce zarządzania marką kraju, autor Wspólnoty ekspertów pokazuje ewolucję tego fenomenu oraz wpływ, jaki idee oraz teorie wywierają na rzeczywistość społeczną. Rozważa relacje i wzajemne przenikanie między tytułową wspólnotą ekspertów i mediami współkształtującymi społeczne i polityczne realia. Wnioski płynące z lektury mogą być inspiracją do dyskusji na temat postrzegania oraz wykorzystywania wiedzy eksperckiej w czasach później nowoczesności.
Autyzm w ujęciu psycholingwistycznym Terapia dyskursywna a teoria umysłu | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego – Autyzm jest chorobą, która stanowi ogromne nieszczęście dla dzieci nią dotkniętych i ich rodzin, a najwyższej miary wyzwanie dla terapeuty. Dzieje się tak – wyjaśnia autorka – dlatego, że małe dziecko jest w relacji z terapeutą „przeciwnikiem” ponad wiek i oczekiwania twardym. Twardym wobec siebie samego – bo nie zależy mu ani na poprawie własnej egzystencji, ani na podniesieniu swego, obecnego i przyszłego, statusu społecznego. I twardym wobec terapeuty – bo ignoruje go w sposób, który zwykle lekarza w relacji z pacjentem, szczególnie tak małym, nie spotyka i na który ów lekarz nie jest przygotowany. Wreszcie – każdy przypadek autyzmu podaje w wątpliwość całą naszą wiedzę na temat tej choroby, a to nie jest sytuacja, która terapeutę wzmacnia.
Tak scharakteryzowawszy pole tej specyficznej bitwy, stawia autorka tezę, że „walkę z autyzmem można wygrać kierując się trafną teorią”. Jest przekonana, że wypracowana przez nią w ciągu wielu lat pracy z dziećmi autystycznymi tzw. terapia dyskursywna jest tym właśnie narzędziem, które na takie zwycięstwo pozwala.
W jedenastu rozdziałach pracy przedstawia Młynarska najpierw autyzm w świetle rozlicznych współczesnych badań i opracowań teoretycznych, a następnie prezentuje badania własne: swoich pacjentów (tu szczególnie cenne jest obszerne – ponad 60 stron druku – studium jednego, wybranego wypadku), stosowane przez siebie metody terapeutyczne i końcowe wnioski.
Pełną listę książek, których pojedyncze egzemplarze zostały na półkach Wydawnictwa Uniwersytetu Wrocławskiego znajdziecie tutaj: Publikacje | Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego
Data publikacji: 30.06.2025
Dodane przez: M.K.