
Poradnia psychologiczna dla studentów i doktorantów znów działa!
Studenci i doktoranci Uniwersytetu Wrocławskiego również i w roku akademickim 22/23 będą mogli liczyć na darmowe wsparcie psychologiczne w Poradni Psychologicznej funkcjonującej pod opieką docent Aliny Czapigi. Jeśli czujesz, że potrzebujesz wsparcia, napisz maila ze swojej uniwersyteckiej skrzynki na adres poradnia.psychologiczna@uwr.edu.pl.
Celem działalności poradni jest promowanie zdrowia psychicznego oraz zapewnienie krótkoterminowej pomocy psychologicznej osobom potrzebującym – zgodnie z zasadami wiedzy naukowej i praktycznej, w sposób chroniący dobro osób korzystających z pomocy.
Główne zadanie Poradni: udzielanie wsparcia i pomoc w zakresie radzenia sobie w sytuacjach trudnych i kryzysowych, rozpoznawanie problemów psychologicznych i ustalanie form pomocy.
Poradnia zapewnia poufny charakter konsultacji. Ujawnienie informacji objętych tajemnicą zawodową jest dopuszczalne wówczas, gdy:
– występuje lub może wystąpić zagrożenie zdrowia, życia, bezpieczeństwa osoby korzystającej z Poradni lub innych osób;
– zachowanie tajemnicy zawodowej może prowadzić do naruszenia prawa;
– ujawnienie poufnych informacji innej osobie lub instytucji jest niezbędne w procesie terapii i/lub leczenia.
Wsparcie jest realizowane w formie indywidualnych konsultacji w bezpośrednim kontakcie, na które obowiązuje rejestracja poprzez e-mail z domeny @uwr.edu.pl na adres: poradnia.psychologiczna@uwr.edu.pl
W okresie zagrożenia epidemicznego lub innych sytuacjach kryzysowych konsultacje psychologiczne są prowadzone zdalnie z wykorzystaniem programów MS Teams z pakietu MS Office 365 Uniwersytetu Wrocławskiego przy wykorzystaniu kont w domenie @uwr.edu.pl. Obowiązuje rejestracja elektroniczna.
Z Poradni korzystają:
1. Osoby, które doświadczają trudności w relacjach społecznych (z bliskimi i z grupą rówieśniczą), czują się samotne, poszukują odpowiedzi na pytania dotyczące trwałości/nietrwałości relacji partnerskich; osoby mające problem z kontrolą emocji i impulsywności; u których dominują negatywne stany emocjonalne: złość, smutek, niezadowolenie, niepokój czy utrzymujące się tendencje rywalizacyjne, konfliktowość, negatywne ustosunkowanie do siebie i innych. Rozmawiamy z osobami, które mają problemy decyzyjne w sprawach życiowo ważnych, przeżywają dylematy moralne, które doświadczyły kryzysu emocjonalnego, czasem o cechach traumy; mają niskie poczucie własnej wartości i nieadekwatną samoocenę. Takie stany i problemy emocjonalne oraz przeżycia wpływają na proces studiowania i radzenia sobie na Uczelni.
2. Studenci, którzy posiadają orzeczenie o rodzaju i stopniu niepełnosprawności ruchowej, sensorycznej, psychicznej.
Wśród studentów z orzeczeniem niepełnosprawności z konsultacji korzystają: osoby ze spektrum autyzmu oraz z zaburzeniami sensorycznymi. Główne problemy: jak się efektywnie uczyć, jak radzić sobie z emocjami, jak powiedzieć grupie i prowadzącym o swoich problemach, jak nawiązywać kontakty interpersonalne, jak rozumieć zachowanie swoje i innych etc. Te zadania są realizowane każdego roku w Poradni Psychologicznej.
3. Studenci, którzy mogliby uzyskać orzeczenie o niepełnosprawności z przyczyn psychicznych, ale nie poddali się diagnozie.
4. Studenci obcokrajowcy, u których występowały problemy adaptacyjne w nowym środowisku akademickim.
5. Studenci z problemami psychicznymi. Główne problemy to: stany obniżonego nastroju, niepokój, depresja oraz stany i zaburzenia lękowe. Problemem wskazywanym najczęściej były relacje rodzinne, niejednokrotnie zaburzenia w tych relacjach oraz problemy w szerszych relacjach społecznych.
6. Pracownicy naukowo-dydaktyczni doświadczający problemowych sytuacji, które utrudniały prowadzenie zajęć (konflikty, zachowania agresywne, kryzysy psychiczne na zajęciach etc.)
7. Asystenci osób z niepełnosprawnością.