
Preludium dla naszej badaczki z Instytutu Archeologii
Dominika Tokarz łączy swoje zainteresowania dźwiękiem i przeszłością z praktyczną wiedzą na temat gry na instrumencie dętym. Na swoje badania otrzymała grant – 187 019 zł w konkursie Preludium z NCN. Jest doktorantką w Szkole Doktorskiej Uniwersytetu Wrocławskiego, w Kolegium Doktorskim Archeologii, Sztuki i Kultury (dyscyplina: archeologia). Swoje badania realizuje w Instytucie Archeologii w ramach Wydziału Nauk Historycznych i Pedagogicznych pod okiem prof. Andrzeja Wiśniewskiego.
– Tytuł mojego projektu to: „Czy to aerofony? Interdyscyplinarne badania kościanych rurek datowanych na eneolit i epokę brązu, z terenów środkowej Europy” – mówi nasza doktorantka. – Moje badania dotyczą interpretacji artefaktów o prostej rurkowatej formie, które są odkrywane na stanowiskach archeologicznych związanych z kulturą ceramiki sznurowej oraz kulturą mierzanowicką. Badam czy tego typu znaleziska mogły pełnić funkcje instrumentów muzycznych lub narzędzi dźwiękowych.
W ramach badań zamierza m.in. przeprowadzić analizy makro i mikroskopowe powierzchni artefaktów, które są pomocne w ocenie metody ich produkcji i sposobu wykorzystywania. Dzięki fotogrametrii i mikrotomografii uzyska cyfrowe modele 3D zabytkowych kościanych rurek. W dwojaki sposób sprawdzi możliwości dźwiękowe takich modeli: na podstawie cyfrowej rekonstrukcji dźwięku oraz fizycznych testów wydrukowanych kopii.
Ważnym elementem badań będą także eksperymenty polegające na wykonaniu aerofonów przy użyciu narzędzi dostępnych w epoce kamienia i brązu. Powstałe w ten sposób przedmioty będą poddane m.in. mikroskopowej analizie śladów wytwarzania (co stanowić będzie materiał porównawczy dla analiz traseologicznych, którymi objęte będą zabytkowe aerofony) oraz analizie możliwości akustycznych.
– Przed podjęciem i ukończeniem studiów licencjackich i magisterskich w Instytucie Archeologii Uniwersytetu Wrocławskiego, uczęszczałam do Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w Bytomiu, która dała mi tytuł zawodowy muzyka-instrumentalisty – opowiada nasza doktorantka. – W badaniach łączę swoje zainteresowania dźwiękiem i przeszłością z praktyczną wiedzą na temat gry na instrumencie dętym.
Preludium to unikatowy konkurs NCN, który umożliwia badaczom na bardzo wczesnym etapie kariery, bo jeszcze przed doktoratem, nabycie pierwszego doświadczenia w realizacji projektów badawczych trwających nawet trzy lata.
Gratulujemy i życzymy sukcesów!
Kto z UWr otrzymał grany w ramach Preludium oraz Opus czytaj tu.