
Relacja z konferencji pt. „Od edukacji językowej do integracji społecznej. Uczeń uchodźczy z Ukrainy w polskiej szkole”.
22 listopada w Instytucie Filologii Polskiej odbyła się konferencja naukowa pt. „Od edukacji językowej do integracji społecznej. Uczeń uchodźczy z Ukrainy w polskiej szkole”. Wydarzenie zostało zorganizowane przez dr hab. Annę Żurek, prof. UWr, dyrektora Szkoły Języka Polskiego i Kultury dla Cudzoziemców we współpracy z Wrocławskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Fundacją Wspierania Myśli Polskiej.
W konferencji wzięli udział m.in. dziekan Wydziału Filologicznego, prof. Arkadiusz Lewicki, wicedyrektor Szkoły, mgr Marta Gołębiowska, a także wykładowcy i doktoranci naszej uczelni. Wśród prelegentów znaleźli się m.in. prof. Anna Majewska-Tworek z Instytutu Filologii Polskiej, dr Marta Minkiewicz z Instytutu Filologii Romańskiej, dr Dorota Drużyłowska z Instytutu Filologii Słowiańskiej i mgr Katarzyna Grzybowska ze Szkoły Doktorskiej Wydziału Filologicznego. W czasie wydarzenia pojawiły się też referaty naukowców innych uczelni, logopedów, polonistów, nauczycieli czy glottodydaktyków, m.in. prof. Marzeny Błasiak-Tytuły z Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, dr Rafała Młyńskiego z Uniwersytetu Jagiellońskiego, mgr Edyty Krajewskiej (dyrektorki Zespołu Szkolno-Przedszkolnego nr 21 we Wrocławiu), mgr Oksany Matiienko (koordynatorki ds. Ukraińców i klas przygotowawczych w LO XV we Wrocławiu) oraz mgr Joanny Samp-Szulc (Pomorska Fundacja Języka Polskiego i Kultury Polskiej Polija).
Konferencja naukowa miała charakter interdyscyplinarny i poświęcona była problematyce edukacji językowej, adaptacji szkolnej i integracji społecznej dzieci uchodźczych z Ukrainy w polskiej szkole. Jej adresatami byli nauczyciele, studenci kierunków nauczycielskich, doktoranci Szkoły Doktorskiej Wydziału Filologicznego, zainteresowani przedstawiciele środowiska naukowego, innych instytucji i organizacji.
Celem konferencji było upowszechnianie wyników badań i rekomendacji oraz promowanie platformy szkoleniowej tworzonej w ramach projektu pn. „Integracja przez język. Platforma dla nauczycieli pracujących z dziećmi uchodźczymi z Ukrainy”, finansowanego w ramach programu pod nazwą „Nauka dla Społeczeństwa” ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki (numer umowy: umowa nr NdS/552155/2022/2022). Debacie naukowej towarzyszyły szkolenia metodyczne z zakresu tworzenia materiałów dydaktycznych dla uczniów z Ukrainy uczęszczających do szkół podstawowych w Polsce oraz naukowa dyskusja w sesji tematycznej.
Zachęcamy do obejrzenia relacji fotograficznej autorstwa Marii Kozan z Działu ds. Komunikacji.









































































