
Włącz tryb pasażera z klasą – Kampania informacyjno-edukacyjna. Kooperacja ULC-CSEB UWr
Ruszyła kampania informacyjno-edukacyjna „Włącz tryb pasażera z klasą”, której celem jest podniesienie świadomości pasażerów dotyczącej konsekwencji niewłaściwych zachowań, a także promocja kultury życzliwości i odpowiedzialności podczas podróży lotniczej oraz ograniczenia liczby incydentów, które zakłócają komfort lotu i jego bezpieczeństwo.
Ze strony Uniwersytetu Wrocławskiego merytorycznym partnerem projektu jest Centrum Studiów i Edukacji na rzecz Bezpieczeństwa UWr. Pieczę nad jego realizacją ze strony CSEB UWr z Urzędem Lotnictwa Cywilnego sprawuje prof. UWr dr hab. Barbara Wiśniewska-Paź. Bardzo inspirująca, kilkumiesięczna współpraca Centrum Studiów i Edukacji na rzecz Bezpieczeństwa UWr z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i innymi podmiotami m.in. Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, Enter Air, Ministerstwem Infrastruktury, Strażą Graniczną, Polską Policją, Polską Agencją Żeglugi Powietrznej, Polskimi Portami Lotniczymi oraz lotniskami w całej Polsce, która, miejmy nadzieję, przyniesie realizację pożądanych celów.
Urząd Lotnictwa Cywilnego obserwuje na przestrzeni ostatnich lat wzrost incydentów na lotniskach i pokładach samolotów generowanych przez niezdyscyplinowanych pasażerów.
Coraz częściej dochodzi do sytuacji, które zagrażają bezpieczeństwu i psują atmosferę lotu lub oczekiwania na lotnisku – od nieodpowiedzialnych żartów, przez agresję, po ignorowanie poleceń załogi. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) wyraźnie wskazuje, że brak kultury zachowań w przestrzeni publicznej przenosi się z ulic do samolotów. A wystarczy tak niewiele, by podróż była spokojna i przyjemna – Włączyć tryb Pasażera z Klasą.
Dlaczego to takie ważne? Bo kultura podróżowania to coś, co tworzymy razem – na lotnisku, na pokładzie, w każdej interakcji i sytuacji.
Wkrótce wspólnie z Urzędem Lotnictwa Cywilnego i podmiotami zaangażowanymi w projekt uchylimy rąbka tajemnicy… Bądźcie czujni – nadchodzi coś, co pozwoli Wam zabrać głos i wspomóc wdrożeniowy wymiar kampanii!
Kampania oparta jest na prostych i czytelnych komunikatach oraz pozytywnym systemie wartości. Na lotniskach, stronach internetowych oraz w mediach społecznościowych instytucji zaangażowanych w projekt będą się sukcesywnie pojawiać informacje nawiązujące do haseł umieszczonych na pierwszej infografice.
Kampania potrwa do końca sierpnia, a w jej ramach została zaplanowana m.in.:
- sonda uliczna w formie video z udziałem pasażerów,
- ankieta online na stronie ULC i CSEB UWr , której celem jest określenie aktualnego poziomu świadomości potencjalnych pasażerów odnośnie konsekwencji niescyscyplinowanych zachowań na lotnisku i pokładach samolotów, rozmiaru tego zjawiska i form przeciwdziałania w celu zwiększenia komfortu lotów i bezpieczeństwa.
- animacje edukacyjne w mediach społecznościowych,
- materiały do użytku w portach i na pokładach (ulotki, zawieszki na bagaż, bannery),
- wspólne aktywności z partnerami branżowymi.
Nasi współpracownicy to:
#ZwiązekRegionalnychPortówLotniczych
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej
Lotnisko Zielona Góra-Babimost
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów
Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy
Data publikacji: 18.07.2025 r.
Opublikowane przez: EJK