
Wrocławski początek drogi do nagród Nobla
Zaczęło się! Ruszyła maszyna … już nie stoi na stacji … już kręci się koło za kołem – jeszcze nie sunie po torach, ale na właściwych torach już jest. TUTORING właśnie zaczął się dziać w Uniwersytecie Wrocławskim. Zarządzeniem z 14 kwietnia 2023 r. JM Rektor Uniwersytetu Wrocławskiego określił zasady realizacji zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu na studiach stacjonarnych naszej Uczelni.
Początek
Projekt o nazwie tutoring został zainicjowany w Uniwersytecie Wrocławskim już kilka lat temu. Od 2004 roku jest podstawową zasadą funkcjonowania prowadzonych przez Kolegium Międzydziedzinowych Studiów Indywidualnych UWr studiów międzyobszarowych I i II stopnia. Od tamtego czasu z Kolegium współpracowało ponad 120 tutorów – profesorów i adiunktów Uczelni. Specyfika metody tutoringowej w Kolegium MSI to, według Absolwentów: „twórcza mieszanka zaufania wobec studenta i roztaczania nad nim potrzebnej opieki”, „możliwość studiowania kierunków – skrojonych i skomponowanych według indywidualnych potrzeb”.
Akademia Tutoringu
Tutoring najlepiej rozwija się w warunkach dialogu i wymiany doświadczeń. Przestrzeń dla takiego dialogu powinna mieć charakter międzydziedzinowy, stwarzać sytuacje dogodne do wychodzenia poza strefę komfortu. W 2023 r., z inicjatywy Dyrektora Kolegium MSI – Pana prof. dra hab. Piotra P. Chruszczewskiego – powstała AKADEMIA TUTORINGU której III edycja rusza już w 11 maja 2024 r.
Program Akademii Tutoringu w opinii Kursantów
Zaproponowany program kursu AKADEMII TUTORINGU obejmuje:
– „ciekawe, profesjonalne i inspirujące zajęcia z właściwym balansem pomiędzy częścią wykładową i warsztatową”,
– „ciekawe narzędzia i wskazówki do zastosowania w pracy tutorskiej”,
– „kreatywne warsztaty pozwalające otworzyć się na niestandardowe formy i metody prowadzenia zajęć”,
– „zajęcia pomagające wyjść z własnej sfery komfortu”, „uszyte na miarę tutora”,
– „zajęcia inspirujące i pokazujące nowe drogi i ciekawe spojrzenie na studenta i problemy, z jakimi może się mierzyć”,
– „interesujące zajęcia pokazujące praktyczne i biznesowe aspekty tutoringu”,
– „zajęcia, które mają dodatkową wartość spajania grypy” […]*
* cytaty pochodzą z anonimowych ankiet przeprowadzonych po I i II edycji Kursu
Uniwersytecki Kongres Tutoringu
Cztery miesiące temu zorganizowany został pierwszy otwarty Uniwersytecki Kongres Tutoringu w Uniwersytecie Wrocławskim, w którym wzięli udział nauczyciele szkół podstawowych i licealnych, studenci UWr oraz pracownicy dydaktyczni i badacze z ośmiu Wydziałów Uniwersytetu Wrocławskiego.
Tutoring w Wydziałach UWr
Prace nad wprowadzeniem tutoringu jako dodatkowej metody dydaktycznej w Uniwersytecie Wrocławskim zaczęły się kilka lat temu w Uczelnianej Komisji ds. Jakości Kształcenia w UWr. Konkretne efekty przyszły dopiero w 2023 roku. 14 kwietnia 2023 r. zostało opublikowane Zarządzenie Nr 93/2023 Rektora Uniwersytetu Wrocławskiego w sprawie zajęć dydaktycznych prowadzonych w formie tutoringu. Od tamtego czasu prace nabrały tempa i do projektu dołączają kolejne Wydziały UWr z konkretnymi dokumentami i działaniami:
Jak wytrenować noblistę?
Tak, jak zaproponował prof. Kenneth J. Arrow: przygotować odpowiednie warunki do rozwoju (zob. Chruszczewski [2021] w Academic Journal of Modern Philology, vol. 14). Wszystko wskazuje na to, że w Uniwersytecie Wrocławskim takie warunki formalnie powstają!
Akademia Tutoringu w Uniwersytecie Wrocławskim to niezwykle ciekawa oferta dydaktyczna, która ma ogromny potencjał i będzie owocowała przez wiele lat. ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY
Academic Journal of Modern Philology



