Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej

Children Becoming Writers: Intergenerational Assemblages

Wykład mistrzowski pt. Children Becoming Writers: Intergenerational Assemblages for Children’s Literature wygłosi prof. Macarena García-González (University of Glasgow)


Organizatorzy:

Pracownia Literatury oraz Kultury Dziecięcej i Młodzieżowej w Instytucie Filologii Angielskiej oraz Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego

Termin:

24 listopada 2022, 12:00 - 14:00

Miejsce:

Stacjonarnie i Teams online

Macarena Garcia-Gonzalez

Pracownia Literatury oraz Kultury Dziecięcej i Młodzieżowej w Instytucie Filologii Angielskiej oraz Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zapraszają na wykład prof. Macareny Garcíi-González (University of Glasgow) pt. Children Becoming Writers: Intergenerational Assemblages for Children’s Literature.

Wykład (w języku angielskim) odbędzie się 24 listopada 2022 r. o godz. 12.00 w Instytucie Filologii Angielskiej (sala 208) oraz za pośrednictwem platformy MS Teams. Wszystkich zainteresowanych udziałem w wykładzie prosimy o kontakt z dr hab. Justyną Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr, pod adresem justyna.deszcz-tryhubczak@uwr.edu.pl.

Prof. García-González będzie gościć na UWr w ramach programu  „Inicjatywa doskonałości – uczelnia badawcza” (IDUB).

centrum
Nasze działania przeciwko adultyzmowi w kulturze powołały do życia rozmaite inicjatywy, które oddają „głos” dzieciom, bądź dostrzegają ich kulturową twórczość i preferencje. W badaniach nad literaturą dziecięcą możemy odnaleźć to zainteresowanie w krytycznej obserwacji juweniliów  autorów literatury dziecięcej, badaniu archiwów dziecięcych tekstów oraz docenianiu współpracy między dziećmi a dorosłymi autorami. Takie poszukiwania zmuszają nas do zmierzenia się z trudnym pytaniem o to, jak podchodzić do tekstów pisanych przez dzieci – czy wszystkie z nich będą stanowiły przedmiot zainteresowania? Jeśli nie, to na jakiej podstawie decydujemy, które z nich są istotne? Jak poradzić sobie z dorosłym sposobem myślenia podczas wybierania tekstów do rozpatrzenia? Podczas wykładu wskazuję, że zajęcie się ontologiami relacyjnymi może zrodzić bardziej afirmatywne pytania, na przykład o to, jakie działanie na nas mają te teksty i jak poświęcanie im uwagi może otwierać to, co rozumiemy poprzez literaturę dziecięcą i mediację literacką. Przyglądam się trzem inicjatywom, w których dzieci występują w roli autorów, zachęcając, by spojrzeć na nie jak na linie ujścia, przerywające normatywny repertuar dzieciństwa i edukacji literackiej.

Macarena García-González obecnie odbywa staż podoktorski w ramach programu im. Marii Skłodowskiej-Curie na Uniwersytecie Glasgow. Naukowczyni bada zmieniające się związki między literaturą, materiałami kulturowymi i dziećmi, korzystając z metodologii interdyscyplinarnych i metodyki współpracy. Posiada doktorat z antropologii społecznej i kulturoznawstwa na Uniwersytecie Zuryskim, a także tytuł magistra kulturoznawstwa na Maastricht University. Napisała dwie monografie: „Origin Narratives. The Stories We Tell Children about Immigration” and „International Adoption (Routledge, 2017) i Enseñando a sentir. Repertorios éticos en la ficción infantil” (Metales Pesados, 2021) oraz kilka artykułów i rozdziałów książek o literaturze dziecięcej, promocji czytania, kulturze i edukacji. Była profesorem wizytującym w Instytucie Kulturoznawstwa w Graz, Collegium Helveticum w Szwajcarii, Uniwersytecie Pompeu Fabry w Barcelonie i Internationale Jugendbibliothek w Monachium. Kierowała projektem badawczym „Emotional and Literary Repertoires for Childhood” w latach 2018-2022, mającym na celu zbadanie pod kątem nowomaterialistycznym afektywności w kontaktach dzieci z tekstami, oraz linią badawczą „BioSocioCultural Inclusion. Challenging Homogeneity in Educational Spaces at the Center for Educational Justice of the Catholic University of Chile”. Była organizatorką Congress Aesthetic and Pedagogic Entanglements Międzynarodowej Społeczności Badaczy Literatury Dziecięcej (IRSCL), a od 2019 roku jest członkiem zarządu IRSCL.

Tekst wydarzenia przetłumaczony przez Natalię Noworól (studentkę anglistyki na Uniwersytecie Wrocławskim) w ramach praktyk tłumaczeniowych.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail