Children’s Perspectives on Becoming Absorbed in Stories

Wykład mistrzowski pt. Children’s Perspectives on Becoming Absorbed in Stories wygłosi dr Anežka Kuzmičová (Uniwersytet Karola w Pradze). 


Organizatorzy:

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego

Termin:

28 listopada 2022, 18:00 - 20:00

Miejsce:

Teams online

Anezka Kuzmicova

Centrum Badań Literatury dla Dzieci i Młodzieży na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza na kolejny wykład z cyklu „International Voices in Children’s Literature Studies”.

Wykład pt. „Children’s Perspectives on Becoming Absorbed in Stories” wygłosi w języku angielskim dr Anežka Kuzmičová (Uniwersytet Karola w Pradze). 

Wykład odbędzie się 28 listopada 2022 r. o godz. 18.00 za pośrednictwem platformy MS Teams. Wszystkich zainteresowanych udziałem w wykładzie prosimy o kontakt z dr hab. Justyną Deszcz-Tryhubczak, prof. UWr., pod adresem justyna.deszcz-tryhubczak@uwr.edu.pl.

centrum
Jak to jest czytać opowiadania we wczesnych latach życia, gdy czytanie jest wciąż stosunkowo nową umiejętnością? Jakie doznania cielesne towarzyszą byciu pochłoniętym, „zatopionym” w lekturze? Jak czytanie wypada w porównaniu z innymi sposobami obcowania z historią, takimi jak oglądanie filmów, słuchanie, działania plastyczne, zabawa czy odgrywanie? Intuicja podpowiada nam, że odpowiedzi na te pytania będą różniły się w zależności od dziecka i ważnym jest, by te różnice uszanować. Podczas mojego wystąpienia zaprezentuję dwa badania, w których mój zespół systematycznie badał wspomniane różnice przy wykorzystaniu metodologii Q – techniki łączącej badania ilościowe i jakościowe, która stawia głosy i doświadczenia dzieci na pierwszym planie. 28 dzieci w wieku od 9-12 lat, pochodzących z różnych środowisk, wzięło udział w dwóch zadaniach polegających na sortowaniu kart. Zadania połączone były z wywiadami mającymi zbadać wrażenia, jakie towarzyszyły dzieciom podczas „dostrojenia się” ciała i umysłu do opowieści. Każde z badań pozwoliło nam wyróżnić cztery odrębne grupy dzieci, dla których różne aspekty doświadczania historii łączą się w podobny sposób. Odkrycie to rodzi rozmaite implikacje zarówno dla badań nad alfabetyzmem, jak i dla praktyki edukacyjnej. 

Dr Anežka Kuzmičová bada czytanie na wszelakie sposoby, a obecnie zajmuje się tym, jak ciała dzieci w wieku 9-12 lat angażują się oraz jak ich uwaga zostaje pochłonięta przez historie na papierze i w innych mediach. W 2013 r. uzyskała stopień doktora na Uniwersytecie Sztokholmskim. Od 2020 r. prowadzi grupę badawczą Integrowanie Tekstu i Piśmienności (Integrating Text&Literacy) na Uniwersytecie Karola w Pradze, która skupia wokół siebie badaczy z różnych nauk humanistycznych i społecznych. Opublikowała wiele prac o cyfryzacji, metaforyce, immersji, empatii i środowiskach czytelniczych wśród dorosłych.

Tekst wydarzenia przetłumaczony przez Natalię Noworól (studentkę anglistyki na Uniwersytecie Wrocławskim) w ramach praktyk tłumaczeniowych.

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

Scroll to Top