Logo Uczelnia Badawcza
Logo Arqus
Logo Unii Europejskiej

Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Problemy współczesnego kina”


Organizatorzy:

Filmoznawcze Koło Naukowe UWr

Termin:

25 kwietnia 2024, 09:45 - 26 kwietnia 2024, 18:40

Miejsce:

Instytut Kulturoznawstwa UWr, ul. Szewska 36, sala 208, Dolnośląskie Centrum Filmowe, sala Lalka

Filmoznawcze Koło Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego zaprasza do biernego udziału w ogólnopolskiej konferencji naukowej „Problemy współczesnego kina”. Konferencja odbędzie się w dwóch dniach, tj. 25-26 kwietnia. Poniżej prezentujemy program konferencji:

CZWARTEK, 25.04.2024 – Instytut Kulturoznawstwa UWr, ul. Szewska 36, sala 208

9:45 10:00 Rozpoczęcie pierwszego dnia

10:00 – 11:40 Kino a biznes
Izabela Nadolna, UWrKontrowersje wokół filmu animowanego „Chłopi” jako dyskurs związany z problemami współczesnego kina
Maksymilian Gałuszka, UWrOd celebrytyzacji do influenceryzacji polskiego kina – przyczyny, zagrożenia, konsekwencje
Oliwia Kalinowska-Andrzejczak, UŁKino jakości czy komercyjny wyzysk? Japońska animacja autorska na platformach streamingowych
Jan Bryg, UJPiosenka preegzystująca we współczesnym kinie amerykańskim. Pomiędzy nostalgią, opowiadaniem historii a biznesem

12:00 – 13:40 Kłopoty z horrorem
Michał Bednarczyk, UŚWizerunek wspólnoty w horrorze współczesnym. Powrót do lat 70.
Dominik Langiewicz, UJCzarne cierpienie, dekontekstualizacja i problemy współczesnego horroru rasowego
Kamil Lipiński, UŁEkspozycja ciała, teatralizacja i dotyk w filmie „Under the Skin”
Roksana Pilawska-Gronostaj, UWrUkryty program magicznych opowieści, czyli o czym „mówią” współczesne baśnie postmodernistyczne. Interpretacja serialu „Wednesday” z perspektywy pedagogiki kultury popularnej

15:00 – 16:15 Kino między sztuką, polityką i wojną
Filip Grzędowski, UŁNowy Francuski Ekstremizm – nurt współczesnego kina czy utarty schemat filmu artystycznego?
Łukasz Homziuk, UWrMiękki opór czy chłodna kalkulacja? Kino Asghara Farhadiego wobec irańskiego aparatu władzy
Anzhelika Savchuk-Konarska, UWrUkraińskie kino w czasie wojny: odrodzenie języka i kultury 

16:30 – 17:45 Filmowe uprzedzenia
Marek Jedliński i Krzysztof Witczak, UAM Strategie oswajania – queerowanie w filmie
Maria Zarzycka, UAMNowe kino queerowe – oddanie głosu czy marginalizacja?
Julia Szeląg, UWrStereotypy rasowe we współczesnym kinie hollywoodzkim

18:30 – 20:00 Jakie kino jest, a jakie być powinno?

 Panel dyskusyjny z zaproszonymi gośćmi

Od 20:00 Afterparty

PIĄTEK, 26.04.2024 – Dolnośląskie Centrum Filmowe, sala Lalka

9:45 10:00 Rozpoczęcie drugiego dnia, przywitanie gości przez Dyrektorkę DCF – Magdalenę Klich-Kozłowską

10:00 – 11:40 Kino a streaming
Tymoteusz Górski, UAMWpływ korzystania z usług platform streamingowych video na uczestnictwo w kinowych seansach filmowych
Kacper Thomas, PWSFTviTKino w postpandemii: sytuacja twórców a potencjał na koegzystencję kin i platform streamingowych
Patryk Duś, UŚCała nadzieja w zbieractwie
Justyna Machaj, UAMStrategia remake’u: świeże spojrzenie na ponadczasowe opowieści czy spieniężanie nostalgii?

12:00 – 13:40 Polska branża filmowa
Anita Zawisza, UWAnaliza studium przypadku polskiego przemysłu filmowego. Na podstawie aktualnie prowadzonych badań i zastanych raportów. Wprowadzenie do tematu. 
Sylwia Szostak, SWPS i Joanna Szymańska, PWSFTviTKultura pracy producenta w polskiej branży audiowizualnej
Kamil Walczak, UJPrzemysł kulturowy kina – przypadek polskiego Netflixa. Egzotyczna domestykacja, uniwersalna lokalność i polityka reprezentacji
Przemysław Murawski, UAMMiejsce krótkiego metrażu we współczesnym krajobrazie festiwali filmowych

15:00 – 16:40 Podejrzane filmowe narracje
Michał Konarski, UWKino fajnopolackie – próba definicji
Katarzyna Gajewska, UJ„Znachor” – „Filip” – „Ambassada”. Polskie kino a wyobrażenia o mniejszości 
Joanna Stachnik, UJKapitalizowanie żalu za grzechy, czyli czego możemy się dowiedzieć o Hollywood z produkcji opowiadających o ruchu #MeToo?
Adrianna Wójkiewicz, UAMMiejsce zwierząt pozaludzkich we współczesnym kinie na przykładzie „Wodnikowego Wzgórza”

17:00 – 18:40 „Nowe” teorie kina
Bogna Skrzypczak-Walkowiak, UAM KaliszCzy filmoznawstwo potrzebuje nowej subdyscypliny? Filmozofia jako dialog filozofii z ruchomym obrazem
Marta Snoch, UJOlfaktoryczna przyszłość kina – technologie zapachowe i świat filmu
Bartosz Markowski, UJ„Gdzie się podziała magia kina, kiedy przestała być w kinie?” Dyskurs o zmieniającej się definicji „kina” i jego kulturowej dewaluacji w erze cyfrowej rewolucji
Iwona Morozow, SWPSZwrot ku zaangażowaniu? Nowe drogi filmoznawstwa

Serdecznie zapraszamy!

info z grafiką

Projekt „Zintegrowany Program Rozwoju Uniwersytetu Wrocławskiego 2018-2022” współfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Społecznego

NEWSLETTER
E-mail