Polskie opisanie Chin – konferencja
W dniach 19-20 kwietnia 2023 r. w ossolińskim Refektarzu odbędzie się konferencja: „Śladami Michała Boyma, Tomasza Dunina-Szpota i Edwarda Kajdańskiego. Polskie opisanie Chin”, połączona z warsztatami sino-latynistycznymi. W wydarzeniu tym będą brali udział również pracownicy Ossolineum, którzy przybliżą zebranym obraz dawnych Chin z perspektywy zbiorów Biblioteki ZNiO.
Polskie opisanie Chin sensu stricto rozpoczęło się od jezuitów, i tu w pierwszej kolejności wymienić należy Michała Boyma, ambasadora dynastii Ming w Europie, autora wielu dzieł o Chinach, należącego do pierwszej generacji europejskich sinologów. Badaniom nad jego twórczością i popularyzacją jego postaci w świadomości historycznej Polaków zajmował się niedawno zmarły harbińczyk Edward Kajdański, który jak nikt inny odkrywał polskie karty w dziejach Chin. Wśród duchowych patronów naszej konferencji wspominamy jeszcze jednego jezuitę Tomasza Dunina-Szpota, autora wielu, pozostających w rękopisach prac na temat Chin z czasów dynastii Qing, obejmujących ponad 2500 kart. Jednym z jego dzieł jest Historia imperii Sinarum, której edycję krytyczną przygotowuje obecnie do druku zespół pod kierownictwem prof. Janusza Smołuchy. Stąd konferencji towarzyszyć będą warsztaty sino-latynistyczne, podczas których w murach Biblioteki Zakładu Narodowego im. Ossolińskich studenci i wszyscy zainteresowani będą mogli się zapoznać ze specyfiką europejskich rękopisów, starych druków, map i atlasów z XVI-XVIII wieku, opisujących Chiny.
Organizatorami konferencji są: Instytut Studiów Klasycznych, Śródziemnomorskich i Orientalnych Uniwersytetu Wrocławskiego, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Akademia Ignatianum w Krakowie oraz Centrum Studiów Azjatyckich.
Poniżej prezentujemy program konferencji:
„Śladami Michała Boyma, Tomasza Dunina-Szpota i Edwarda Kajdańskiego. Polskie opisanie Chin” – Wrocław 19-20 kwietnia 2023 r.
Środa – 19 kwietnia 2023 r.
9.30-10.00 Piotr Galik (Zakład Narodowy im. Ossolińskich) – Kartograficzny obraz Chin w zbiorach Biblioteki Ossolineum
10.00-10.30 Monika Miazek-Męczyńska (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu) – Misja Michała Boyma udokumentowana w pismach Tomasza Dunina-Szpota
10.30-11.00 Hanna Wadas (Akademia Ignatianum w Krakowie) – Odkrycie i znaczenie steli z Xian dla misji jezuickich w Chinach w XVII wieku w świetle relacji Tomasza Szpota Dunina (1644-1713)
11.00-11.30 Krzysztof Bekieszczuk (Uniwersytet Wrocławski) – Pierwsze wygnanie jezuitów z Chin (1617) w narracji Tomasza Dunina Szpota
11.30-12.00 Bartłomiej Wołyniec (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie) – Rola i znaczenie kolegiów jezuickich w propagowaniu wśród mieszkańców Rzeczypospolitej wiedzy na temat działalności misyjnej Towarzystwa Jezusowego na Dalekim Wschodzie
12.00-12.30 – przerwa kawowa
12.30-13.00 Janusz Smołucha (Akademia Ignatianum w Krakowie) – Okoliczności śmierci i pogrzebu Matteo Ricciego SJ w relacji Tomasza Szpota Dunina
13.00-13.30 Andrzej Wadas (Akademia Ignatianum w Krakowie) – Gravissima pericula. Kryzys 1606 roku w Macau w opisie Tomasza Szpota Dunina
13.30-14.00 Łukasz Burkiewicz (Akademia Ignatianum w Krakowie) – Polityczna, gospodarcza i kulturowa rola chińskiego Wielkiego Kanału w kontekście opisu Tomasza Dunina Szpota
14.00-15.00 Konrad Szymański (Zakład Narodowy im. Ossolińskich) – prezentacja wybranych starodruków na temat Chin ze zbiorów Działu Starych Druków Biblioteki Ossolineum
15.00-16.00 warsztaty Z prac nad wydaniem drukiem Historia imperii Sinarum Tomasz Dunina Szpota SJ po 310 latach od planowanego terminu – Gościwit Malinowski
Czwartek, 20 kwietnia 2023
11.00–11.30 Bogdan Zemanek (Uniwersytet Jagielloński) – (Nie)specjaliści i (a)historycy o Chinach – Lewicka i spółka
11.30-12.00 Maria Anna Dudek (Uniwersytet Jagielloński) – Obraz Chin i Japonii w literaturze młodzieżowej Anny Lewickiej na przykładzie zbioru „Wśród dzieci i młodzieży różnych krajów”
12.00-12.30 Marceli Burdelski (Uniwersytet Gdański) – Edward Kajdański – życie i dzieło 12.30-13.00 Gościwit Malinowski (Uniwersytet Wrocławski) – Bronowice AD 1900 – polska wieś zaciszna czy globalna wioska?