Misja
Uniwersytet Wrocławski jest uczelnią o międzynarodowym oddziaływaniu silnie zakorzenioną w mieście, regionie i kraju. Prowadzimy badania naukowe oraz kształcimy studentów i doktorantów w duchu otwartości, samodzielności, uczciwości i tolerancji, służąc społeczeństwu i nauce oraz aspirując do roli jednego z depozytariuszy intelektualnych osiągnięć człowieka.
Misją Uniwersytetu Wrocławskiego jest:
- poszukiwanie prawdy, przekazywanie wiedzy i pielęgnowanie kultury;
- budowanie kapitału społecznego i intelektualnego poprzez kształtowanie ludzi o otwartych umysłach, przygotowanych do działania w skali lokalnej i globalnej, odnajdujących się w zmieniającym się świecie, akceptujących różnorodność oraz świadomych wagi tożsamości narodowej i regionalnej;
- prowadzenie badań naukowych w sposób wolny, pełny i otwarty z zachowaniem równowagi pomiędzy badaniami podstawowymi i aplikacyjnymi.
Wartości
Uniwersytet Wrocławski (Universitas Wratislaviensis) kultywuje wartościowe elementy bogatego i złożonego dziedzictwa akademickiego Wrocławia, a w szczególności ufundowanej w roku 1702 Universitas Leopoldina Wratislaviensis oraz jej instytucjonalnych kontynuacji na czele z uformowaną w latach 1811–1816 Universitas Litterarum Wratislaviensis. Od utworzenia w roku 1945 – mając we wdzięcznej pamięci wkład pionierów nauki w powojennym Wrocławiu, w tym uczonych wywodzących się z lwowskiego Uniwersytetu Jana Kazimierza – Uniwersytet służy nauce i społeczeństwu.
Ważne są dla nas tradycje wolności akademickiej oraz gotowość do udziału w budowaniu społeczeństwa obywatelskiego. Najlepszym kapitałem i najwyższą wartością Uniwersytetu Wrocławskiego jest wspólnota pracowników, studentów i doktorantów, która utrzymuje stałą więź z absolwentami. Podmiotowość wspólnoty uniwersyteckiej stanowi podstawę utrzymania i kształtowania akademickiej autonomii, integralności i otwartości poprzez dbałość o warunki pracy i nauki oraz o najwyższe standardy etosu badacza, wykładowcy i studenta.
Wartości składające się na fundament Uniwersytetu Wrocławskiego koncentrują się wokół czterech założeń:
- najwyższej jakości, na którą składają się: światowy poziom badań; wysoki potencjał kadry akademickiej i najnowocześniejsze technologie; umiejętność definiowania celów i długookresowej strategii edukacyjnej; samodoskonalenie procedur zarządczych; ewaluacja wewnętrzna i zewnętrzna jako stałe narzędzie kształtowania strategii uczelni;
- skuteczności i różnorodności, na które składają się: interdyscyplinarność; nowoczesna szkoła doktorska; indywidualizacja ścieżek edukacyjnych i naukowych; wszystkie poziomy edukacji, nauczanie przez całe życie; efektywne kształcenie i kompetencje przydatne na rynku pracy; mobilność badaczy, studentów i doktorantów;
- otwartości i gotowości na wyzwania, na które składają się: wolność nauki – wolność uczonych; współpraca i dialog z otoczeniem; tolerancja, życzliwość, godność; miejsce spotkań, różnych poglądów i kultur; reakcja na zmiany, podążanie za uniwersalnymi trendami rozwojowymi;
- synergii, na którą składają się: wiedza i innowacyjność; ścisłe powiązanie działalności edukacyjnej i naukowej; kształcenie elit oraz kształtowanie standardów jakości kształcenia; nowoczesna infrastruktura i otwarte zasoby wiedzy; potencjał wdrożeniowy i komercjalizacja wyników badań naukowych; rola ekspercka i oddziaływanie społecznokulturowe.